Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy

Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
Pražská cyklojízda.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Vláda tento týden schválila Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy. Zelení aktivisté a nadšenci pro budování cyklostezek tento dokument přivítali. Podobných fasciklů však tato i minulé vlády popsaly již mnoho a není to příliš znát.

Na Strategii pracovalo mnoho let několik výzkumných ústavů, protlačovali ho politici a ptali se na něj zelení. Lhostejný nebyl ani některým starostům a zastupitelům. Co je ovšem jejím výsledkem?

Že cyklistika je zdravá a neznečišťuje ovzduší. A na budování cyklostezek budeme čerpat peníze od Evropské unie. Zbytek je souhrnem všeobecně známých faktů, výzkumných zpráv a názorů na fungování dopravy.

Autor tohoto textu odhaduje, že se díky Národní strategii cyklistické dopravy v České republice nic nezmění.

Vždy bude záležet na přístupu místních lidí, zdali chtějí jezdit na kole, nebo ne. Velká města si každý rok dávají na nátlak aktivistů do rozpočtu desítky miliónů korun na rozvoj cyklistické dopravy (rozuměj vybudování cyklostezek) a na konci roku je v lepším případě uvádějí jako nevyčerpané položky, v horších případech maskují vydané peníze na obyčejné silnice či chodníky za stavby pro cyklisty. Je jen několik výjimečných měst, které na cyklisty opravdu myslí, a lidé tam na kole jezdí do práce zcela běžně.

Cyklotrasy pro rekreační vyžití se někde budují promyšleně a s citem pro přírodu i byznys, jinde značkaři neustále bojují s ochranáři a v dalších lokalitách se zase peníze lijí do značení každé okresní silnice žlutými cykloznačkami.

REKREAČNÍ CYKLOTRASY

Existují v zásadě čtyři různé přístupy k regulaci cyklistiky v terénu. Uvádíme jejich příklady

Cyklisty nechceme a povolíme jim vjezd jen na silný nátlak veřejnosti na malou část komunikací

+ jasně dáváme najevo, že cyklisté přírodě škodí

- u větších území nelze restrikci plně dodržet, správce území je negativně vnímán veřejností, velké náklady na dohled nad cyklisty a osvětovou činnost

Příklad: Krkonošský národní park

Velcí hráči: místní orgány ochrany přírody, lesácká a myslivecká veřejnost, někteří vlastníci pozemků

Některé stávající turistické stezky a silnice označíme jako cyklistické stezky

+ stáhneme část cyklistů do vhodného koridoru, veřejné mínění to ocení

- konflikty mezi pěšími turisty, místními obyvateli a cyklisty, ohrožení cyklistů automobilovou dopravou na silnicích, zbytečné náklady na zdvojené značení (pro cyklisty a pěší, nebo cyklisty a auta), zmatek v mapách a cyklistických průvodcích

Příklad: okolí Prahy

Velcí hráči: Klub českých turistů, Ministerstvo životního prostředí, většina samospráv

Oddělíme cyklisty od pěších turistů

+ většina cyklistů pojede po doporučených a vyznačených trasách, podstatné snížení rizika střetu pěších a cyklistů, je možné vybudovat informační síť (mapy, průvodce, rozcestníky, letáky…), při dobré propagaci si rychle nakloníme veřejné mínění, místní samosprávy a podnikatelé síť cyklostezek využijí v delším časovém horizontu pro své podnikání

- časová náročnost vybudování a poté prezentace veřejnosti, zprovoznění cyklostezek stojí nějakém peníze, výběr tras musí provádět všestranně erudovaný odborník (sport, místopis, ochrana přírody, historie, podnikání…), koncept by měl být jasný a musí s ním souhlasit všechny zainteresované složky

Příklad: bývalý sovětský prostor Ralsko

Velcí hráči: některé mikroregiony a spolky obcí, kraje, mapová nakladatelství

Necháme stav samovolnému vývoji

+ v současnosti nejde o velký problém, není potřeba vyvíjet žádné úsilí, případné negativní účinky se omezují na jednu lokalitu a veřejné mínění se neobrací proti vlastníkům pozemků

- latentní konflikty občas vyvřou na veřejnost, v některých lokalitách dochází ke sporům mezi pěšími, cyklisty, ochranáři, správci lesů a majiteli pozemků

Příklad: Karlštejnsko

Velcí hráči: správy Chráněných krajinných oblastí, majitelé lesů, zemědělci

CYKLISTICKÉ ZNAČENÍ

Klub českých turistů se zaměřuje na silniční cykloturistiku a dálkové trasy

Kritika: Značení je zbytečné, protože zdvojuje běžné automobilové značení. Dálkové trasy jsou skoro k ničemu, protože kolik lidí jede za rok např. týdenní putování z Prahy do Vídně? ·

Vydavatelé map a průvodců navrhují vlastní doporučené trasy

Kritika: Výběr tras není vyrovnaný, někdy jsou vhodné pro rodiny s dětmi, jindy jde o náročnou túru. Navíc neexistuje jednotná evidence pro celou Českou republiku.

Místní organizace realizují lokální cykloznačení

Kritika: Značení v terénu není jednotné, jeho kvalita je kolísavá. Jednotlivé lokality na sebe nenavazují a nevytvářejí jednotnou síť značených cest. Propagace takových tras je mizivá.

Městské cyklostezky

Kritika: S výjimkou několika měst nejsou cyklostezky použitelné. Jejich systém není v terénu dopracovaný, cyklisty ohrožuje automobilový provoz. Nefunguje cyklistická doprava uvnitř města ani na výpadovkách směrem ven do přírody.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Kritika
Jo, omlouvám se a beru zpět. Trochu jsem vypěnil nad titulkem. Ale ve svý odpovědi máš téměř naprostou pravdu. Téměř proto, že i novináři jsou občani jako každej jinej a tak můžou klidně připomínkovat, nejenom úřady, nevládky a kdovíkdo ještě. Ale moje kritika byla samozřejmě v tomhle příúpadě mimo mísu.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 2.8.2004 15:05
Reaguj
Re: Re: Re: Kritika
Ony ale nejsou Lesy CR s.p. organizaci, ktera k Cyklostrategii prijimala podnety. Pripominky mely byt smerovany na Centrum dopravniho vyzkumu, Ministerstvo dopravy, ci Vladu CR. Navic uzaverka pripominek ke zneni Cyklostrategie byla loni koncem kvetna (5/2003) na verejne konferenci v Srni na Sumave. Z terennich cyklistu tam byli jen (pokud vim) pani Petr Doubalik, Lukas Brzak, Tomas Kvasnicka, Adolf Jebavy, Bohuslav Haj a ja....
Reaguj
Re: Re: Kritika
Ono je to úplně přesně tak, že tento článek vychází z části jednoduché analýzy vztahu cyklistiky, majitelů pozemků a zájmových subjektů, kterou jsme na jaře zpracovali spolu s bratrem Ondřejem pro firmu Lesy ČR jako největšího vlastníka pozemků, kde se jezdí na kole. Týkala se hlavně neuralgických bodů těchto vztahů. Takže jsem v tomto ohledu ne zcela dodržel zásadu nestrannosti a zároveň ne že bych tuto kritiku vyslovoval, až když už bylo pozdě.
Reaguj
Re: Kritika
Nejsem si jist pane Turek, zda nahodou Vy, nebo nejaky Vas pribuzny nectete el. konferenci Montana, prip. Velo (kam jsem info take posilal). Do Montany jsem v 3/2003 poslal info o konferenci o Cyklostrategii: http://mailman.natur.cuni.cz/mailman/private/montana/2003-March/msg00090.htmlJiz v 11/2002 jsem vsak tamtez vyzyval cyklisty k zaslani pripominek k Cyklostrategii:http://mailman.natur.cuni.cz/mailman/private/montana/2002-November/msg00002.html Problematika se vsak musi i pres schvaleni Cyklostrategie vladou CR dale formulovat a upresnovat (zrovna dnes jsem dostal nekolik novych materialu k vyjadreni), proto by meli prip. zajemci o vliv na obsah Cyklostrategie navazat kontakt s Ing. Martinkem z CDV http://www.cdv.cz - Sekce cyklistické a pěší dopravy.
Reaguj
Kritika
Kubo, asi si už začínáš plést roli sdělovacích prostředků, ačkoliv jsi původně novinář. Do vládních materiálů by měli zasahovat politici, odborníci a případně veřejnost či organizace ji zastupující. Novináři referují, co se právě děje a případně, co to znamená. (A ještě jedna věc: o předběžném umístění dokumentu na internetových stránkách jsem nevěděl.)
Reaguj
Re: Re: Ale ale
Ale jo, to máš pravdu. Naprostou. A Kuba taky. Ale vládní program nebo strategie těžko může pohnout všemi nečinnými obcemi nebo kraji. Není možný to od něj ani očekávat. Já myslím, že je dobře, že tu konečně něco takového je a že třeba aspoň díky tomu budou nějaké peníze na budování opravdových cyklostezek a ne takových parodií, co předvádí třeba Praha. Nemyslím si , že je to "další zbytečný fascikl". Teda spíš doufám že není. Nelíbí se mi prostě jen to en bloc odsouzení toho "fasciklu", aniž by předcházela snaha jeho obsah ovlivnit, což bylo reálně možný.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 14.7.2004 11:25
Reaguj
Re: Ale ale
Já si nemyslim že jde o pláč. Naopak se mi líbí, jak autor výstižně popsal současný stav cyklostezek, ze kterýho mi občas je, mírně řečeno, na blití. Místo vzájemného osočování si radši zajeď omrknout jak se to dělá v Rakousku nebo Švýcarsku, nikomu to nevadí, nedochází ke konfliktům a všichni jsou spokojený.
  • Autor pospecz
  • Datum a čas 14.7.2004 08:56
Reaguj
Ale ale
Kubo kubo, pročpak tahle kritika nepřišla, když přijít měla? Ta strategie visela řadu týdnů na internetu - minimálně na webu Centra dopravního výzkumu - http://www.cdv.cz. Posílals svoje připomínky tam v době, kdy ještě mohlyž být zapracované? S křížkem po funuse je to pláč na špatným hrobě (skoro bych řek že vlastním).
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 13.7.2004 15:23
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35