Už zase můžeme vozit kola v rychlíku

Už zase můžeme vozit kola v rychlíku
Praha, Železniční most přes Vltavu.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

České dráhy prohrály v poměru 18:82 soud o zpoždění vlaku, které samy zavinily, ale chtěly zpoždění přičíst na vrub dvěma cestujícím s bicykly. Shodou okolností narazily na šéfredaktora tohoto portálu Kubu Turka a jeho manželku. Díky jejich ochotě dát se všanc právníkům i veřejnosti jsme mohli podrobně referovat boji modré armády proti cestujícím. Dnešním článkem uzavíráme celý případ. Doufáme, že desetidílný seriál byl poučením pro čtenáře-cyklisty.

Jak na to

Poznámky Horydoly

* Radek Joklík se vyhnul vyčíslení nákladů Českých drah na celý soud, ačkoliv jsme ho konkrétně žádali o součet soudních poplatků, výdajů za advokáty a všech ostatních souvisejících výdajů.

* V Českých dráhách nebyl nikdo potrestán, všichni pracovali podle předpisů a pohledávka byla soudně vymahatelná. Nám však vrtá v hlavě mnoho otázek: Kdo píše a prosazuje špatné předpisy? Kdo neustále mění přepravní podmínky? Kdo rozhodl o žalobě a kdo ji prohrál? Kdo může za posilování negativního obrazu Českých drah?

* Radku Joklíkovi není známo, že by kola na plošinách vagónů překážela cestujícím, anebo by způsobovala nebezpečné situace. Možná o tom neví, ale oba advokáti, kteří byli Českými dráhami nasazení proti Kubovi Turkovi, u soudu neustále tvrdili, že kola byla na plošinách nebezpečná a brání ostatním cestujícím v cestování. Záznamy jejich argumentace si můžete přečíst v písemných protokolech a poslechnout na zvukových záznamech ze soudních jednání.

* Možná má Radek Joklík za cíl vycházet vstříc cestujícím. Jeho podnik se však ve veřejném povědomí propadá na úroveň pověstné "socky." Jedním z důkazů byl i popisovaný soud.

Shrnujeme sled událostí spojených s přepravou bicyklů v rychlících.

cca květen 2004: České dráhy mění přepravní podmínky a zakazují převážet kola na první a poslední plošině osobních vagónů. Zákaz platí jen v rychlících, ve všech ostatních vlacích je možné kola vozit dosavadním způsobem.

srpen 2004: Manželé Turkovi nakládají kola na přední plošinu rychlíku z Prahy do Lovosic, protože mají koupenou jízdenku a nákladní vagón je plný. Průvodčí kvůli tomu o půl hodiny zpozdí vlak, ale nakonec manžele do Lovosic pustí.

únor 2006: Začíná soudní kolotoč, ve kterém České dráhy požadují 5400 Kč za zpoždění a 500 Kč jako pokutu za porušení přepravních podmínek.

listopad 2007: Po mnoha soudních stáních padne závěrečný rozsudek. Kuba Turek je vinen, že porušil přepravní podmínky a zaplatí pokutu. Za zpoždění vlaku ovšem nemůže, to zavinili zaměstnanci Českých drah. České dráhy zaplatí náklady na soud ve výši 82 %, zbytek Kuba Turek.

cca leden 2008: České dráhy mění přepravní podmínky. Kola je možné přepravovat na první a poslední plošině vagónu v rychlíku tak jako dříve. Manželé Turkovi měli smůlu, že jeli vlakem v období, kdy zákaz platil. České dráhy zákaz ani jeho zrušení nijak nezdůvodnily

duben 2008: Rozsudek vstupuje v platnost, neboť soudkyně Miroslava Sixtová ho zaslala Českým drahám i Kubovi Turkovi a obě strany ho převzaly.

Redakce Horydoly požádala o závěrečné resumé tiskové oddělení Českých drah. Elektronickou poštou nám odpověděl manažer komunikace Radek Joklík.

Kolik celé řízení stálo České dráhy?

České dráhy byly v této kauze částečně úspěšné – bylo jim přiznáno 537 Kč spolu s 2,5 % úrokem z prodlení (tato částka se skládá z přirážky za nepovolené zdržení vlaku ve výši 500 Kč a administrativních poplatků ve výši 37 Kč).

Českým dráhám naopak nebyla přiznána náhrada za zpoždění rychlíku ve výši 5 400 Kč.

Jaký vliv na přepravní podmínky má rozsudek?

Pro porovnání uvádíme znění předmětného ustanovení SPPO (čl. 186) dle stavu platného k datu jízdy pana Jakuba Turka (14.8.2004) a znění obdobného ustanovení SPPO (čl. 211) dle stavu platného dnes:

"186. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadlo je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla."

"211. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD ve vlaku je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla včetně jízdních kol. V osobních vlacích, spěšných vlacích a rychlících lze v neoznačených vlacích a vozech přepravovat jízdní kola na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola, není-li to z technologických důvodů vyloučeno vzhledem k bezpečnosti cestujících. Odchylně od výše uvedeného nelze jízdní kolo přepravit v případě, že je to zakázáno příslušným symbolem ve sloupci vlaku v platném jízdním řádu."

Z výše uvedeného plyne, že pan Jakub Turek skutečně předmětné ustanovení SPPO porušil, neboť se v jeho případě jednalo o rychlík a nikoli o spěšný nebo osobní vlak. V současné době však již je přeprava jízdních kol touto formou povolena i v rychlících.

Kdo a jak byl potrestán za špatnou práci v Českých drahách?

Zúčastnění zaměstnanci Českých drah postupovali v souladu s příslušnými ustanoveními tehdy platných SPPO a pan Jakub Turek neuposlechl jejich pokynů. Tím došlo ke zmíněnému incidentu.

K potrestání zúčastněných zaměstnanců Českých drah tudíž není žádný důvod. Vzniklá pohledávka byla jednoznačně soudně vymahatelná.

Jak se díváte na přepravu kol na představcích vlaků z bezpečnostního hlediska?

Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je hodně využívaná služba. Ve vybraných vlacích, kde nejsou rozšířené prostory pro umožnění této přepravy, je umožněna varianta přepravy na prvním nebo posledním představku soupravy. Po dobu přepravy má dohled nad přepravovaným jízdním kolem cestující a odpovídá i za případné škody z takovéto přepravy vzniklé.

Není nám známo, že by tento způsob přepravy z bezpečnostních důvodů způsoboval problémy, nebo že by si cestující stěžovali.

Pokud uložení jízdního kola z technologických nebo bezpečnostních důvodů odporuje stanoveným pravidlům, je pověřený zaměstnanec Českých drah ve vlaku oprávněn rozhodnout o jeho přemístění.

V současné době nepředpokládají Českých drah tuto možnost rušit.

Na závěr bych rád vyjádřil politování nad celým případem. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale naším cílem je vycházet cestujícím maximálně vstříc.

Praha hlavní nádraží.

Horydoly.czSpor o zpoždění vlaku

Good bye, dráhy!

Dráhy připravují soud o kolo

Co je nepochopitelného?

Bleju doteď

Dráhy soudí šéfredaktora

Soud o kolo jde do finále

Nebudeme komentovat prohraný soud

Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

České dráhy prosoudily kalhoty

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

EC, IC
Ahoj, nevíte někdo jak je to s přepravou kol rychlícich EC, IC? na Slovensko. Nebo je rychlík jako rychlík? Díky
  • Autor Martina
  • Datum a čas 25.4.2008 09:02
Reaguj
sakra
Takže ČD to stálo nejmíň 75 000 - pane bože
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 17.4.2008 20:20
Reaguj
Re: A co soudní poplatky?
Podrobnosti viz minulý článek, takže aspoň zhruba: České dráhy poslaly na účet mé advokátky patnáct tisíc korun. To pokrylo mé výdaje na advokátky a soudní poplatky. Obě chtěly pouze sazby uvedené v advokátních tabulkách. Můj čas a práci to samozřejmě nepokrylo. Kolik ovšem měly výdaje České dráhy (firma ve vlastnictví státu, navíc dotovaná, a tedy to stejně jsou peníze z naší, mé i Tvé kapsy), nedokážu odhadnout, protože pokud vím, advokátní kancelář Rychetský a spol., která je zastupovala místo někoho z jejich právního oddělení, je dost drahá.
Reaguj
A co soudní poplatky?
Kolik cinily?
  • Autor roman
  • Datum a čas 17.4.2008 18:57
Reaguj
cha
to je bordel kdo se v tom má vyznat
  • Autor Pišišvor
  • Datum a čas 17.4.2008 18:36
Reaguj
solidní podnik?
Dostane KT neomezenou kilometrickou banku? Doživotní 50% slevu na vlak? Nebude už nikdy muset platit příplatky v Pendolinu? Dráhy se mu osobně omluví dopisem generálního ředitele? Jestli něco takového neudělají, tak pan Joklík kecá a jeho podnik nevychází cestujícím maximálně vstříc.
  • Autor Novinář
  • Datum a čas 17.4.2008 18:24
Reaguj
Celkem 6 příspěvků v diskuzi


Zisky z kryptoměn a akcie zaměstnanců: daňové změny v České republice pro rok 2025

Zisky z kryptoměn a akcie zaměstnanců: daňové změny v České republice pro rok 2025

Rok 2025 přinesl českým investorům a zaměstnancům víc než jen nové číslo v kalendáři. Úprava daňových pravidel pro kryptoměny a zaměstnanecké akcie konečně dostala jasnější kontury.... celý článek

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Horní Rakousko mezi horami a Dunajem

Horní Rakousko mezi horami a Dunajem

Historická země Horní Rakousy je esencí celého Rakouska. Osou krajiny je veletok Dunaj, na jihu se zvedá ledovcový Dachstein, na severu stoupá Český les (kterému v Čechách říkáme Šumava) a ve středu
Proč je plnohodnotná náhrada notebooku telefonem zatím vzácná

Proč je plnohodnotná náhrada notebooku telefonem zatím vzácná

Pozorovatel technologických trendů vidí, že výkon telefonů vzrostl: vícejádrové čipy, rychlé grafické jednotky, velké množství RAM, displeje s vysokým jasem i obnovovací frekvencí. Přesto většina lidí při skutečné práci - psaní delších textů,
Lesy hl.m. Prahy jsou Lesy Praha

Lesy hl.m. Prahy jsou Lesy Praha

Obecní organizace Lesy hlavního města Prahy o sobě začala mluvit ve zkrácené podobě Lesy Prahy a navíc si pořídila nové logo.
Spotřeba vody a elektrické energie poněkud trápí Švýcary

Spotřeba vody a elektrické energie poněkud trápí Švýcary

Ve Švýcarsku bylo zjištěno, že denní spotřeba vody na osobu, včetně miminek je kolem 300 litrů. Do toho se počítá také spotřeba vody v zemědělství a v průmyslu. Jen na splachování WC
Holašovice ožívají selskou slavností 25.-27. července

Holašovice ožívají selskou slavností 25.-27. července

Selské slavnosti v Holašovicích lákají tisíce návštěvníků na jihočeskou náves v duchu staročeského lidového venkovského jarmarku.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Americana - veletrh Německo, Augsburg 3.-7.8. Westernový styl 7.8.
Packraft Ultima a Robfin - test České Budějovice, vodácký kanál 9.8.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Sail Amsterdam Nizozemsko, Amsterdam 20.-24.8. Historické plachetnice 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
Bonsaje - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 22.-31.8. 22.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Noir Film Festival Křivoklát 27.-30.8. 27.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 28.-31.8. 28.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.

Diskuse

Inu Honza, 5.8.2025 10:01, 1 příspěvek
sem asi ne Honza, 5.8.2025 9:56, 3 příspěvky
nerad bych nějak jedovatě... Lukas B., 5.8.2025 9:53, 1 příspěvek
sem asi ne Prkoš, 4.8.2025 11:37, 3 příspěvky
chudáčku Honzíku Honza, 4.8.2025 7:36, 8 příspěvků
Inu Honza, 4.8.2025 7:28, 1 příspěvek
Inu Honza, 4.8.2025 7:18, 3 příspěvky
pravda Horydoly, 3.8.2025 10:22, 2 příspěvky
pravda Palo, 3.8.2025 9:45, 2 příspěvky
Mýtné v Dolomitech Michael Beránek, 2.8.2025 12:32, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Emirates mapují top letní... Horydoly , 29.7.2025 23:31
Emirates opět vítězí Horydoly , 29.7.2025 23:21
Re: Lyžařské vybavení Naomi Smith, 29.7.2025 12:25
Kozí mejdan Horydoly , 19.7.2025 23:25
Ceny obědů opět rostou Horydoly Open, 18.7.2025 0:01
Výšlap na Prašivou s TOMÁ... Horydoly , 13.7.2025 15:48
Re: Restaurace a hospody Horydoly Open, 9.7.2025 13:51
V pátek začíná 34. Festiv... Horydoly Open, 9.7.2025 13:36