
Víkendová Malá Fatra

Batoh 30 l
Skialpová výzbroj (lyže, boty, pásy, hůlky)
Lavinová výzbroj (pípák,lopata, sonda)
Turistický cepín
Rezervní pásy na lyže
Nepromokavá a prodyšná bunda a kalhoty
Kukla proti větru
Funkční prádlo
Fleecová bunda
Rukavice (+ náhradní)
Mapa, busola
Nůž
Jídlo na den
Pití v termosce (2 l/os.)
Čelovka
Lékárnička
Mobil
Bivakovací pytel
(V případě plánovaného bivaku: vařič, ešus, lžíce, nůž, spací pytel, karimatka)
Slovenské hřebenovky na lyžíchIX. Nizké Tatry - centrální část
V. Velká Fatra - Rakytovský hřeben na těžko
XIII. Velká Fatra - Rakytovský hřeben s přespáním na chatách
VI. Velká Fatra - Rakytovský hřeben na lehko
VIII. Velká Fatra - Klačianský hřeben
A jedna navíc na UkrajiněTentokrát vyrážíme nalehko se spacákem a karimatkou, protože plánujeme jen jednu noc na sněhu. Kam v sobotu dojdeme, tam si vykopeme záhrab, a v neděli hřeben dorazíme.
Na Malé Fatře skoro vždycky fouká
Aspoň tak nějak zní hrubý plán pro případ solidního počasí. Jenže lyžař míní a příroda mění. Malá Fatra má jedno z největrnějších a nejmračnějších počasí na Slovensku.
Lehátkovým vlakem přijíždíme po šesté ráno do Žiliny, pokračujeme autobusem do Terchové a nakonec až na Paseky do Vrátne doliny. V devět hodin nasedáme na lanovku, necháme se vytáhnout vlekem až pod Grúň a nalepujeme pásy. To převýšení nám za nekřesťanských 210 korun stálo.
Prudkým kopcem stoupáme na Poludňový Grúň (1460 m n.m.) a rázem se ocitáme nad hranicí lesa v říši větru, vířícího sněhu a mraků.
Úzký hřeben Steny
Podél tyčového značení přecházíme všechny brdky dlouhého a úzkého hřebene Steny. Překvapuje nás, že je místy široký jen pár metrů. Všechny minulé přechody se totiž odehrávaly v dokonalé mlze, kdežto dnes se aspoň chvílemi otevírají výhledy na obě strany.
Před Hromovým (1636) se hřeben rozšiřuje. Před Chlebem si dáváme pozor na místo, kde odbočujeme z hřebene do levého úbočí. Tyčí je tu už několik let málo a na deseti dvaceti metrech tu lze v mlze ztratit orientaci.
Sjezd z Chlebu (1647) se odehrává v hustých mracích a silném větru. Musíme jet těsně za sebou a hledat tyče. Sjíždíme až k horní stanici lanovky na Snilovském sedle (1520), abychom si trochu odpočinuli od neustálého větru.
Nová lanovka ještě nejezdí, měla by se dát do pohybu snad někdy v březnu.
Opouštíme hlavní hřeben
Za chvíli ale už zase stoupáme okolo Velkého Kriváně (1709) na Pekelník (1609). Vítr už zesíli natolik, že se bojíme, že nejmenší, nejlehčí a nejmladší člen výpravy odletí do doliny. Jdeme po tyčích, ale zároveň po trase označené číslem šest na kosočtvercových tabulkách.
Z Pekelníku sjíždíme na sedlo Bublen (1510) a stoupáme posledním krátkým svahem na Hole (1560). Tam strháváme pásy z lyží, zapínáme vázání na sjezd a rychle mizíme z dosahu větru.
Stále podél tyčí a tabulek s šestkou sjíždíme různorodým terénem k severozápadu. Nejprve se střídají úseky hlubokého nafoukaného a uplácaného sněhu s ledovatými plotnami. Poté se jede po zmrzlé louce. Poté se svah prudce láme a my vjíždíme hlubokým sněhem do řídkého lesa.
Noc ve vlhkém lese
Pod sedlem Na koni (1170) je les je stále vyšší, projíždíme několik louček a průseků. Tyče končí, ještě chvíli jedeme přímo za nosem stále dolů, sjíždíme k potoku a objevujeme se u dvou seníků. Je už načase, stmívá se.
Rychle uvařit, povečeřet, vykopat záhrab, případně zalehnout ke krmelcům a čeká nás teplá vlhká noc.
Krátký návrat do civilizace
Ráno se budíme do vlhké mlhy. Balíme a sjíždíme po lesní cestě, která se mění na silničku. Jedeme dolinou Malá Bránica, první už musí prošlapávat stopu, sníh je mokrý a rovina je únavná.
Míjíme nejprve prosté salaše a později chaty. Podél potoka Bránica dorážíme mezi poli k hotelu Bránička, kde na hlavní silnic staví autobus. Před polednem jedeme domů.
Nasedáme a stále nám vrtá hlavou, proč na Slovensku řidiči neotevírají kufr, když vidí bandu lidí s velkými batohy a lyžemi. Jako téměř vždycky proto překážíme ostatním cestujícím, řidičovi a nakonec i sami sobě.
Diskuse
Diskuze k článku
- Autor Anonym
- Datum a čas 23.2.2006 16:00

Přemýšlíte nad výletem do Krkonoš a nevíte, jak najít ubytování?
Zvládnete školní lyžařský výcvik na jedničku?
Může se hodit
Nejčtenější články
15 tipů na zimní lezení u Skalnaté chaty v Tatrách

Trentino má ideální lyžařské podmínky

Slovensko AKTUÁLNĚ 2023

Sjel jsem Kilimandžáro na lyžích. Třikrát!

Malá dachsteinská dobrodružství
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 2.-5.2. | 2.2. | |
Vacances - veletrh | Belgie, Brusel | 2.-5.2. | 2.2. | |
Balttour - veletrh | Lotyšsko, Riga | 3.-5.2. | 3.2. | |
Batmassan - veletrh | Švédsko, Göteborg | 4.-12.2. Lodě | 4.2. | |
Ledová jízda - psí spřežení | Pec pod Sněžkou | 4.-6.2. | 4.2. | |
Orlický maraton | Deštné | 4.-5.2. Běžky | 4.2. | |
Reisen - veletrh | Německo, Hamburg | 8.-12.2. Turismus a karavaning | 8.2. | |
Nauticampo - veletrh | Portugalsko, Lisabon | 8.-12.2. Turismus a karavaning | 8.2. | |
Jennerstier - skialpinismus | Německo, Königsssee | 11.2. | ||
Jizerská 50 - běžky | Bedřichov | 50 km klasicky | 12.2. |
Diskuse
Nohy v suchu | Bretislav, 2.2.2023 18:52, 3 příspěvky |
lavina | Pišišvor, 2.2.2023 16:14, 2 příspěvky |
Článek? | Michal, 2.2.2023 13:19, 1 příspěvek |
ceny za nocleh | Petr, 2.2.2023 12:05, 1 příspěvek |
lavina | Skiák, 2.2.2023 1:57, 2 příspěvky |
Skialp | Honza, 31.1.2023 14:27, 16 příspěvků |
Etický kodex Syndikátu no... | Kuba Turek, 30.1.2023 23:51, 7 příspěvků |
Text – Honza: | Michael Beranek, 30.1.2023 20:38, 6 příspěvků |
Svět se změnil | Honza, 30.1.2023 19:46, 6 příspěvků |
Etický kodex Syndikátu no... | Honza, 30.1.2023 19:39, 7 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Projekty obnovy mokřadů z... | Horydoly , 2.2.2023 17:10 |
Nový ročník Adapterra Awa... | Horydoly , 2.2.2023 16:55 |
Anytimecar: 7 tipů na top... | Horydoly , 2.2.2023 15:53 |
Běžecké závody 2023 | Horydoly , 25.1.2023 20:46 |
Konvenční turismus je passé | Horydoly Open, 20.1.2023 18:30 |
Pojišťovny varují před vý... | Horydoly Open, 20.1.2023 18:23 |
Re: Pojištění | Horydoly Open, 20.1.2023 18:21 |
Re: Pojištění | Horydoly Open, 20.1.2023 18:19 |