Malíř Joža Úprky vytvořil dílo, kterým oslavil Slovácko, miloval lidové kroje, věřil v sílu selského lidu a namaloval to moderním stylem. Zároveň ho jeho umění zatáhlo až do osidel fašismu, Slovenského státu a do stylového bahna.
Na obrazy Joži Úprky (1861-1940) se dnes díváme jako na úžasná barevná plátna, nebo folkloristické záběry života na Slovácku z přelomu 19. a 20. století, případně jako na historické artefakty z doby, která se už nikdy nevrátí.
Posedlost nádherným krojem
Joža Úprka sice studoval v Praze a Mnichově, měl zkušenosti z tehdejší Mekky umělců Paříže, vyučil se u realistů a impresionistů, rozjásal potemnělé barvy tehdejší tuzemské malířské scény, ale ve skutečnosti byl celý život posedlý slováckým krojem.
To byla jeho šťastná hvězda i prokletí. Nádherné obrazy ze svatých poutí, zemědělských prací a náboženských obřadů maloval jako šílenec. Ve slavnostních krojích ovšem nejsou vystrojení jen účastníci slavností, jako třeba poutí ke svatému Antoníčkovi, nebo Jízdy králů, mší či pohřbů, ale nesmyslně také oráči, sekáči a ostatní zemědělci mužského i ženského pohlaví.
Malíř byl totiž nadšený nádherou slováckých krojů a zároveň byl nedobrovolným svědkem jeho zániku. Společnost se právě modernizovala a kroj odkládala.
Z Moravy na Slovensko a zpět
"Pracoval jsem celý život ne pro slávu a uznání, ne pro peníze a jiné výhody, ne abych ponížil druhé, nýbrž jen pro věc samu, abych jako vědomý příslušník tohoto kmene zachytil co možná nejvíce z jeho života," prohlásil Joža Úprka ke konci svého života.
Jenže nic nebylo tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá.
Syn sedláka z Kněždubu odešel do velkého světa, přes Prahu a Paříž se vrátil nazpátek na Slovácko. Věnoval mu své srdce, rozum i štětec. Vedle nádherných děl ovšem tvořil kýčovité škváry. Bylo jich pořád více. To mu neodpustila česká umělecká kritika.
Omamná přitažlivost národního socialismu
Když ho Západní Slované, jak pohrdlivě označoval Čechy a zvláště Pražany, pořádně naštvali, odstěhoval se roku 1924 na Slovensko do Klobušic u Ilavy. Tam zase objevil pramen své kreativity a ještě jednou se vzepnul k velkému umění.
Zároveň ovšem stál u zrodu Matice Slovácké, ze které se za pár let vyklubala fašistická organizace s národoveckými rysy. Úprkův syn se postavil do jejího čela, což mu vyneslo v roce 1938 mandát, aby mohl založit Národní obec fašistickou a v březnu 1939 byl spolusignatářem otevřeného dopisu Adolfu Hitlerovi, v němž děkoval za vytvoření samostatného Slovenského státu a zároveň ho žádal o připojení moravského Slovácka k fašistickému Slovensku.
Joža Úprka se v roce 1937 vrátil na Slovácko do Hroznové Lhoty jako nemocný muž. Zemřel v roce 1940. Těsně před smrtí prý litoval svých přehnaných národoveckých postojů.
Slavný a velký pohřeb měl Joža Úprka na Slováckém Slavíně v rodném Kněždubu, kde je také pochován.
Gamifikace pronikla do politiky rychleji, než si většina voličů všimla. Kvízy na sociálních sítích, výzvy typu "sdílej a získej odznak", sbírání bodů za podpis petice nebo účast na meetingu. Všechno to... celý článek
OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Pozdní podzim a blížící se zima znamenají v horách jediné, čeká tě počasí, kdy nechceš dělat kompromisy. Jednu chvíli svítí slunce, o pár minut později přichází vítr a sněžení. Aby ti bylo
RIVER GUIDE Chytit vodu na Lomnici není jednoduché. Splutí je většinou otázkou rychlého rozhodnutí. Horní a střední tok je obvykle sjízdný delší dobu, když taje v Podbrdí sníh. Dolní tok potřebuje silné a dlouhé
Když teploty začnou klesat, mnozí z nás mají tendenci zůstat v teple domova a dopřát si klid od pohybu. Podzim ani zima však nemusí znamenat konec aktivních dnů. I během chladnějších měsíců se dá
Nejstarší německý vánoční trh, drážďanský Štrýclmarkt (německy Striezelmarkt), je starý téměř šest století. Jednu z hlavních atrakcí vánočního trhu představuje 14,61 m vysoká krušnohorská stupňová pyramida. Štrýcl / Striezel, adventní pečivo a předchůdce dnešní