Hoši, kde je to kafe?

Hoši, kde je to kafe?
Mořeplavec Richard Konkolski (vpravo) a vodák Otakar Štěrba.
Autor snímku Pavel Fojtík
SDÍLEJ:

Dnes dostal Richard Konkolski medaili Za zásluhy o stát v oblasti sportu od prezidenta Miloše Zemana u příležitosti státního svátku. Přečtěte si rozhovor, který jsme uveřejnili před dvěma lety. Legenda českého jachtingu Richard Konkolski hned na první pohled vzbuzuje dojem správného mořského vlka. Plnovous, vzpřímená postava, pevný stisk ruky, dívá se vám přímo do očí. Nevytahuje se, i když by měl čím. Rovný a sympatický chlap - to je první dojem ze setkání.

Hoši, kde je to kafe?
Mořeplavec Richard Konkolski (vpravo) a vodák Otakar Štěrba..
Autor snímku Pavel Fojtík
Jak na to

Richard Konkolski se narodil roku 1943 v Bohumíně. Na severní Moravě se stal nejlepším závodním jachtařem. V roce 1972 se zúčastnil závodů osamělých mořeplavců přes Atlantik z Plymouthu do Newportu. Sice zlomil stěžeň, ale doplul na 41. místě. Pokračoval poté v plavbě kolem světa. Jeho vlastnoručně vyrobená Niké I se stala druhým nejmenším plavidlem všech dob, které dokázalo obeplout zeměkouli.

Komunisté ho ocenili titulem Zasloužilý mistr sportu. V roce 1982 emigroval s manželkou a synem do USA. Během vojenského výjimečného stavu v Polsku odjeli do Štětína, nalodili se na Niké II. a odpluli do Newportu, kde žijí dodnes. Roku 1999 mu udělil Český svaz jachtingu čestné členství. Napsal několik populárních knih a natočil jachtařské filmy, které televize vysílají dodnes. Richarda Konkolského dnes živí jeho multimediální studio.

Legendární československý sólový jachtař je hlavním hostem právě probíhajícího Mezinárodního festivalu outdoorových filmů. Žije v Americe, ale na festival do Ostravy si zaskočil rád. Pochází totiž z nedalekého Bohumína.

Jachtařské krédo mořeplavce Richarda Konkolského zní: "Být absolutně všestranný."

Když se podíváte na svůj jachtařský život, co vám dal a co vám vzal?

Začínal jsem se sjížděním řek a okruhovým jachtingem. Závodní činnost mi dala disciplínu, sebezapření, soutěživost a kamarádství, protože jsem se pohyboval vždycky v kolektivu. Jako dorostenci mi hodně pomohli zkušenější kolegové. S námořním jachtingem se k tomu přidalo objevování světa a nutnost dalšího sebevzdělávání. Abych mohl vyplout, musel jsem se stát kapitánem. To obnáší ohromnou znalost navigace, počasí a dalších oborů. Osamělá plavba neznamená jen vedení lodi. Musel jsem si vařit, ošetřit si rány, vést radiokomunikaci, prostě být absolutně všestranný. To byl pro mne ten největší přínos. Za všechno se platí a především moje rodina za to zaplatila omezením společného života. Já zase mám po těle plno ran. S lodí jsem dělal někdy kotrmelce, zažil srážku s jinými loďmi a vždycky jsem se musel ošetřovat sám. Po celou dobu to byla ohromná fyzická dřina a následky se později projevily.

Byl jste prvním kontinentálním Evropanem a zároveň druhým člověk na světě, který obeplul dvakrát svět v obou směrech?

Ano. Když sem reprezentoval republiku, měl jsem velkou satisfakci hlavně z mezinárodních úspěchů a rekordů. První Čechoslovák, který obeplul svět na malé lodi, první, který udělal sóloplavbu v obou směrech, první, který udělal tři sóloplavby kolem světa. Udělal jsem i pět světových rekordů, ale byl jsem později překonán jinými, kteří měli lepší technické vybavení a možnosti. Snažil jsem se ale především nikoho nekopírovat a dělat něco nového.

Kolik vám bylo let, když jste vyrazil poprvé přes Atlantik?

Dvacet osm.

Nebylo vám úzko?

Samozřejmě že ano. I když jsem měl kapitánský diplom, nevěděl jsem, co oceán všechno dokáže. Čím je člověk starší, tak má více zkušeností, tím má větší obavy, protože ví, jak je příroda silná. Když je člověk mladý, tak je v podstatě v mysli nesmrtelný, protože o tom neuvažuje, a navíc mu chybí zkušenosti. Až později zjistí, jak je příroda silná.

Jachtaři jsou na moři sami. Měl jste vůbec nějaké fanoušky?

Měl jsem ohromné množství fandů a ti mne podporovali, že jsem se snažil co nejlépe reprezentovat. Odvděčoval jsem se jim tím, že jsem se s nimi dělil o své zážitky. Filmováním, fotografováním, psaním knih a článků. Při tom nesmím zapomenout na svou rodinu a svou ženu, se kterou jsem téměř padesát let. Ta se od počátku obětovala pro mou činnost a starala se o mé zázemí. Já jsem při svých akcích poznával svět, ona z toho měla jen potěšení, že jsem já něčeho dosáhl.

Riziko na moři?

Vždycky tam bylo nějaké a já měl štěstí. Kolikrát sem si myslel, že to je už konec. Když se podívám zpátky, tak napočítám zhruba přes dvacet jachtařů, které jsem osobně znal a soutěžil s nimi, a kteří zahynuli na moři. Jednu z mých knih jim věnuji.

Richard Konkolski.

Co si myslíte o závodech jako Volvo cup?

Dneska to už není jedinec, ale tým. Dá se to přirovnat k závodu automobilů, když závodníka obsluhují při zastávce v depu. Podobné je to dnes u sólo námořního jachtingu, kdy týmy zajištují jachtaři zázemí. Volvo Cup, to je závod, kde se při cestě kolem světa dojíždí do cíle s minutovými rozdíly! To si málokdo dovede představit. Tam se šetří každým gramem, aby loď byla co nejlehčí. Používá se dehydratovaná strava. Tam si ani nemůžete brát nějakou bezpečnostní rezervu, při těch minutových rozdílech to není možné.

Je to podle vás ještě závod nebo jen byznys?

Z velké části byznys. Bez sponzorů to není možné, ale na druhé straně se mi nelíbí, že je to na úkor připravenosti závodníků. Když se začínalo se sólo závoděním přes Atlantik, tak plukovník Hasler jasně řekl: "Pánové, doufám, že jste gentlemani." Tím myslel, že když se někomu něco stane, tak nebude volat o pomoc a vystavovat druhé riziku. Ať jsou připraveni na to, že mohou jít s lodí ke dnu. Dneska si mladí jachtaři, třeba šestnáctiletí, špatně připravení, vyberou trasu přes Indický oceán v nejhorším roční období. To mi vstávají vlasy hrůzou, jak je to mohlo napadnout. Uprostřed oceánu ztratí stěžen a volají o pomoc. Loď je přitom v perfektním stavu, mohl by se postavit náhradní stěžen a doplout k břehům Afriky a tam zavolat pomoc, ať jim pomůžou do přístavu. A on zatím volá o pomoc rodičům, ohromné námořní lodě a letadla hledají nějakého nezodpovědného jachtaře, který nemá vůbec důvod o pomoc volat. A za to můžou především její rodiče. (Poznámka redakce: Richard Konkolski naráží na případ šestnáctileté Abby Sunderland, která plula kolem světa). V těchto závodech to už dochází tak daleko, že když závodník nemůže najít flašku s kávou, tak veme satelitní telefion a volá: "Hoši, kam jste mi dali flašku s kávou?" To se mi nelíbí.

Kde je dneska vaše loď Niké?

První zůstala tady v Bohumíně. Zažila cruising v Jugoslávii, kde narazila na skálu a potopila se. Po opravách ji převzal Svaz jachtingu a dnes je v depozitáři Národního technického muzea. Má být vystavena v oddělení námořní dopravy. Druhou Niké jsem byl nucen z finančních důvodů prodat. Koupil ji nějaký Řek, který měl k jejímu názvu vztah.

Komunističtí bafunáři vám nakonec zabránili závodit. Co to v tom bylo?

Problém jsem neměl se systémem, ale s jednotlivci, kteří k tomu měli nějaký důvod, nevím jaký, snad závist, snaha někoho ovládat... Od oddílu, okresu a kraje jsem měl vždycky podporu. Faktem je, že ta podpora končila na hranici města Prahy. Ne úplně, i tam se našlo hodně pomocníků, ale ta oficiální pomoc končila v Praze, v oficiálních orgánech.

Vaše další plány?

Momentálně žádnou plavbu nechystám, hlavně z finančních důvodů, ceny jdou pořád nahoru. Třicet let jsem si dal pauzu, ale teď mám v plánu napsat zhruba třicet knih. Musím se dožít stovky, abych to zvládl. V první fázi to bude cesta kolem světa, kterou pokryje deset knih. Další kniha bude jen o Niké. Bude i s plánky, které si vyžádali jachtaři a modeláři. Jednu knihu napsala i moje žena Mirka s výmluvným názvem Osamělá žena osamělého mořeplavce.

INFO: Richard Konkolski

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek

Brusel - Praha přímý noční vlak

Jaro začíná dnes nad ránem

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Letecký zájezd letos stojí 20 000 korun

Letecký zájezd letos stojí 20 000 korun

Průměrný zahraniční zájezd s leteckou dopravou na letní dovolenou se dnes kupuje za více než 20 000 Kč.
Jaro začíná dnes nad ránem

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Velikonoce zalité krví i v magickém duchu středověku. Znáte zvyky z ciziny?

Velikonoce zalité krví i v magickém duchu středověku. Znáte zvyky z ciziny?

České velikonoční tradice cizincům připadají poněkud zvláštní. Co když se ale podíváme na Velikonoce zblízka v dalších koutech světa? Zjistíme, že svérázných zvyků je na každém kontinentu víc než dost. Které
Brusel - Praha přímý noční vlak

Brusel - Praha přímý noční vlak

Čtyři země a čtyři evropské metropole na jedné trase. Nově je propojuje prodloužená linka nočního vlaku společnosti European Sleeper vedoucí z Bruselu do Prahy. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Argentina - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Karel Štěpánek 25.4. 18:30
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Chile - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Anežka Straková a Jan Berounský 29.4. 18:30
Island - diashow Jindřichův Hradec, Střelnice Přednáší Martin Loew 29.4. 19:00
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Gruzie, Svanetie - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Gabriela Jurzykuwska 30.4. 18:30
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.

Diskuse

Vrchlice Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky
V Říčanech nejezděte rych... Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky
Bernina strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek
Nedej na nějaké rádobychy... Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků
Prostě nehoda Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků
Prostě nehoda EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Prkoš, 18.4.2024 10:16, 10 příspěvků
Test test, 16.4.2024 18:32, 1 příspěvek
Jazyk Veronika, 15.4.2024 18:53, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23