Oleška a kousek Jizery

Oleška, pod Libštátem.

Oleška je jedna z podkrkonošských říček, která se naplní jen při tání sněhu a po velkých deštích. Stihnout vodu v příštích pár dnech by tedy mělo být možné. Aspoň kajakáři by mohli štěrkové lavice zbouchat bez potíží.

Oleška a kousek Jizery
Oleška, jez Libštát.

Oleška

Doba splutí: Z Libštátu do Semil 3-5 hodin.
Vodácká obtížnost: WW1
Charakter: Úzká říčka, občas kamenitá, místy štěrkové prahy, proud není příliš rychlý.
Riziko: Samozáchrana je snadná, nebezpečí hrozí jen na jezech v Libštátu a Semilech.
Znalosti: Je potřeba ovládat základní záběry.
Sjízdnost: Při tání sněhu a po dlouhých deštích. Vodočet Slaná 75 cm.
Půjčovny: Viz seznam půjčoven.
Doprava: Podél řeky vede silnice i železnice. Pokud pokračujete po Jizeře, je nutno jet vlakem do Železného Brodu, do Semil a poté teprve do Libštátu.
Tábořiště: Košťálov na Želežském potoce.
Doporučené vybavení: Plastový kajak, pádlo, plovací vesta, přilba, házečka, neopren, nepromokavá bunda, tenisky nebo neoprenové boty, funkční prádlo, malý lodní pytel na drobnosti, mapa, hodinky, lékárnička, mobil, jídlo na cestu, horký nápoj v termosce a peníze na vlak.

Na Riegrovu soutěsku na Jizeře je potřeba speciální vybavení a zkušenosti s divokou vodou!

Říčka Oleška se sjíždí jen zřídka, a proto na ní není ustanovená výška hladiny vhodná pro splutí.

Co se dá splout?

Nezbývá, než odhadovat, co se ještě dá a co už nedá splout. Jedeme proto autem od Staré Paky a ze silnice sledujeme, kolik vody teče v korytě.

Po delším váhání dáváme kajaky na vodu pod Libštátem u fotbalového hřiště. Dá se tu zaparkovat a pohodlně nasednout do lodí pod vysokým nesjízdným jezem.

Dva jezy v pohodě

Dře to, ale jde to. Každé kilo v kajaku je znát, a tak moje žena projíždí kamennými prahy většinou v pohodě a já drhnu.

Z Libštátu jedeme do Košťálova, proplouváme okolo rozpadlých továrniček a přijíždíme k nízkému stupni pod lávkou pro pěší. Raději vylézáme z lodí, ale bylo to zbytečné. Stupeň je nizoučký, hupneme z něho do napěněné vody a uháníme dál.

Teď už je vody tak akorát. Po dvou kilometrech přijíždíme k dalšímu jezu. Je nad ním pěkná zátočina, dá se tu zastavit, prohlédnout ho z vody i ze břehu. Samotný jez je šikmá skluzavka, spíše stupeň než jez. Tak to má být, pohoda a klídek, občas nějaká vlnka.

Musíme do náhonu

Čím níže plujeme, tím se situace na řece zhoršuje. Koryto se rozšiřuje a jsou v něm stále častější štěrkové nebo kamenné lavice. Pod Bořkovem nás čeká dokonce několik umělých kamenných záhozů, z nichž tři tvoří regulérní stupně, kterými musíme hledat úzké průjezdy.

Vysoký jez těsně před Semily bere z koryta skoro všechnu vodu. Přenášíme tedy lodě doprava do obnoveného náhonu a s napětím čekáme, jak skončí. Nakonec se ukazuje, že je bezpečný a přistání pohodlné. Vodní elektrárna je pro jistotu vybavena česly.

Za budovou elektrárničky trochu komplikovaně spouštíme kajaky po kamenné navigaci znovu do řeky. Oleška tady vtéká mezi paneláky, trochu se kroutí a stupínky vytvářejí peřejky. Po kilometru vplouváme do mohutné Jizery.

Oleška nám nestačí, dáme ještě Jizeru

Jsme plni elánu, a tak pokračujeme po Jizeře dál. Sjíždíme velký jez pod železničním mostem a mrzneme ve velkých vlnách pod ním. Bylo teplo, nevzali jsme si bundy ani rukavice a v Jizeře teče roztálý krkonošský sníh.

Pádlujeme dál a už není cesty zpět. Uvidíme, co nám ukáže Riegrovka. Přes vysoký jez ve skalní soutěsce padá dost vody, ale nás ani nenapadne ho skočit. Uctivě ho zprava přeneseme.

Horydoly.czČtěte více: Divoká Jizera v Riegrovce

Oleška, jez před Semily.

Riegrovka nás děsí

První stupeň Riegrovy soutěsky jedeme na oči, druhý prohlížíme a jedeme, třetí a čtvrtý přenášíme. To není trojka podle průvodce, ale odhadujeme to na pětku. Vody teče opravdu hodně, ale zase ne tak moc, aby zalila největší skály a přelila válce.

Pátý a poslední stupeň nám poskytuje největší zážitek. Pečlivě prohlížíme trasu, musíme několikrát změnit směr v nepřehledném terénu. Víceméně se to daří, ale nějakých sto metrů divoké vody nás úplně vyčerpá.

Následují pravidelné bezpečné peřeje, Jizera se postupně uklidňuje, vpravo míjíme vodní elektrárnu a na soutoku s Kamenicí pod železničním mostem vystupujeme na pravý břeh přímo u hospody a vlakové stanice.

Chvíli po nás přijíždí parta na turistických otevřenkách. "Od jezu jsme lodě táhli po břehu skoro až sem," vtipkují. "To byla dost těžká trojka," dodává jediný kajakář mezi nimi a směje se, že nezkusili sjet ani kousek Riegrovky.

Kilometráž Olešky

2,4 kamenný zához přes řeku 0,9 m, dál několik nižších podobných prahů

2,1 lávka pro pěší

1,3 silniční most

1,0 jez 2,5 m nesjízdný, přenášel vlevo nebo jet náhonem vpravo až k vodní elektrárně a okolo ní přenést 100 m do vysoké navigace

0,4 silniční most

0,1 Semily, lávka pro pěší, vlevo nádraží 700 m

0,0 ústí do Jizery

Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě

Souhlas

Doporučuju počkat na vodu a jet. Je to krásná romatická říčka.

vodočet na Olešce
na http://www.pla.cz/portal/sap/cz/index.htm je vodočet ve Slané a tuším, že když jsme to pře rokem jeli tak bylo něco kolem 2m3 a bylo to akorát.(http://www.sedlonka.com/ceskarepublika/voda/pojizerska_trilogie_05/trilogie_denik_05.htm),
  • Autor sedlonka
  • Datum a čas 11.8.2006 17:24
Už ne
Tak to šlo asi 3.-5. srpna. Teď už je to v háji.
  • Autor Vokoun
  • Datum a čas 11.8.2006 10:30
Re: V podhuri prselo malo
Na Olešce jsme byli letos v dubnu. Jeli jsme úsek od Ústí u Staré Paky do Semil. Sjízdnost se dá určit podle limnigrafu ve Slané. Pro uvedenou část řeky je optimum 85 cm, ale dá se to i při lehce nižším stavu. Vojta
  • Autor Vojta
  • Datum a čas 11.8.2006 10:00
V podhuri prselo malo
Myslim, ze Oleska je/bude prave ted nesjizdna, na rozdilod nedalekych horskych toku
  • Autor M.Z.
  • Datum a čas 11.8.2006 09:40

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.... celý článek

Vánoční Sázava 2024

100 let stará licence umožňuje stavět vodní elektrárnu na Vltavě?

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

VLTAVA Voda pro vodáky teče jenom někde a někdy. Přinášíme informace, které by vás mohly zajímat, pokud se chystáte na prázdninové putování po řece i víkendové splutí potoka. Přidáváme tipy ze zahraničí.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Doubrava - splutí Ronov 6.4.
Sázava - odemykání Týnec 6.4.
Otava - odemykání Sušice, kemp Splutí do Horažďovic 6.4. 11:00
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.