31. srpna
Plzeň: smrt elektrokoloběžkářky pod náklaďákem
34letá žena jedoucí na elektrokoloběžce v Plzni zemřela pod koly nákladního vozu Tatra 28. srpna. V Přemyslově ulici jela po odděleném cyklopruhu a na zelený signál semaforu přejížděla kombinovaný přechod pro chodce a cyklisty. Zároveň jí překřížil dráhu náklaďák, který odbočil do Kalikovy ulice. Koloběžkářka do něj z boku narazila, spadla a přejela ji zadní náprava těžkého vozu.
28. srpna
Praha 1 tentokrát bojuje proti elektrokoloběžkám
Praha 1 instalovala dopravní značky se zákazem jízdy na elektrické koloběžce (B32 s piktogramem) do části Nerudovy ulice mezi Malostranským náměstím a Úvozem. Městská část uvádí důvod, že zde docházelo ke kolizím chodců a elektrokoloběžkářů. Zákaz se netýká koloběžek bez motoru, jízdních kol a elektrokol.
V Praze 1 bojuje proti elektrokoloběžkám široká koalice ODS, TOP09, ANO, Piráti a Naše Praha 1. Připomeňme, že Praha 1 byla v minulosti bojovníkem proti elektrickým vehiklům zvaným segway a roku 2015 umístila velké množství dopravních značek se zákazem vjezdu. Dodnes značky zaplevelují veřejný prostor, ačkoliv si na tyto stroje už téměř nikdo nevzpomene a prakticky se používají jen k průmyslovým a podobným účelům. Roku 2014 bojoval proti jízdním kolům starosta Oldřich Lomecký.
Oficiální zdůvodnění zákazu ukazuje, že městská část není schopná poslat strážníky, aby vyhnali koloběžkáře z chodníků. "...Na elektrokoloběžkách se pohybují zejména zahraniční turisté, kteří se při jízdě chovají nebezpečně tím, že nedodržují pravidla silničního provozu - jezdí po chodnících, nedávají přednost chodcům, jezdí ve dvou osobách na jedné elektrokoloběžce a odkládají tyto elektrokoloběžky mimo vyhrazená a na nevhodná místa, a tím brání v pohybu zejména chodcům, zhoršují estertický dojem veřejného prostroru a narušují estetický dojem městské krajiny. Podélný sklon obou ulic spolu s jejich intenzivním využíváním pěšími návštěvníky a nebezpečnou jízdou na elektrokoloběžkách vedou opakovaně ke vzniku kolizních nebezpečných situací..."
1. února
Velká Británie zamítla zvýšení limitů pro elektrokola
Vloni předložený návrh na zdvojnásobení povoleného limitu výkonu elektrických kol ve Velké Británii byl zamítnut. Nadále platí stejné omezení jako v Evropské unii. Elektrokola mohou mít výkon 250 wattů (třetina koňské síly) a motor může pomáhat do rychlosti 25 km/h (15,5 mil za hodinu). Nesmějí být vybavena ručním plynem / škrtící klapkou umožňující jízdu bez šlapání.
Ministerstvo dopravy loni spustilo veřejnou konzultaci k posouzení veřejného mínění a vyšlo najevo, že široká veřejnost má smíšené pocity a většina cyklistických organizací byla pro zachování stávajících předpisů beze změny.
ČTĚTE TAKÉ:
Elektrické koloběžky a elektrokola 2024
Elektrické koloběžky a elektrokola 2023
Elektrické koloběžky a elektrokola 2022