Švýcaři elektrokolům příliš nefandí

Švýcaři elektrokolům příliš nefandí
Smart ebike se v parku vyjímá úžasně. Odkazuje na ekologii, odpovědné chování a nezávislost majitele.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Proti použití elektrokola mluví nízká bezpečnost silničního provozu, dosah elektrokola a zvýšená pravděpodobnost zcizení elektrokola anebo akumulátoru. Mnoho ekologicky myslících a jednajích Švýcarů se shodlo, že kdo chce něco udělat pro životní prostředí a okolní svět, by měl šlapat do pedálů normálního kola. Všecko ostatní je pro kočku.

Švýcaři zkoušeli v poslední době elektrokola nejednou. Poslední komise, která se zabývala otázkou Použití elektrokola, se skládala z profesionálů a osob, které o elektrokolech toho vědí hodně. Vedoucím skupiny byl Heinrich Schwarzenbach, elektroinženýr. Mezi dalšími zkoušejícími byla Johanna Lott Fischerová, předsedkyně instituce Pro Velo Neuenburg, Tom Stäubli, designer a vyvojář, Vita Pasic, specialistka z oblasti kol s elektromotorem, Stefan Minder, expert z univerzity v Bernu, Martin Platter, novinář, Heidi Hofmann manažerka kompetenčního centra New Ride a Marius Graber, technický redaktor časopisu Velojournal.

Podle nich zatím není pohyb s elektrokolem po naší zeměkouli ideální, i když se faktory jako efektivnost motorků a dosah elektrokola značně zlepšily. Také akumulátory podávají větší výkon, jsou větší než dříve, ale stejně těžké. Experti se divili, kolik energie si člověk může vzít na cestu.

Lehké, výkonné a nešetrné baterie 

U většiny dnešních elektrokol na švýcarském trhu se jedna o kompaktní lehké lithiové akumulátory. Niklové akumulátory patří minulosti. Ale i nové, moderní akumulátory se musí po třech až pěti rocích provozu vyměnit. Problémem je pak ekologická likvidace akumulátoru (recyklační proces lithiového akumulátoru je dražší než jeho výroba) a nový, moderní a výkonný akumulátor také není za babku – ve Švýcarsku dáte za nový akumulátor kolem 1000 CHF.

Akumulátory představují nejslabší a nejkontroverznější článek celého systému. Pořizovací cena elektrokola je vysoká a i kategorie těch nejdražších elektrokol trpí zatím na dětské nemoci, ať už je to řazení, lomy a trhliny v rámech nebo nefunkčnost brzd.

Některá elektrokola jsou špatně odrušena. Hodně slabin mají zatím elektrokola s motorem v přední nábě.

Zkoušející reklamovali u některých modelů, že jsou při jízdě se zavazadlem nestabilní, že nabíjení akumulátoru probíhá pomalu a že jsou mnohdy pro kupující návody k použití špatně pochopitelné. Také používání displeje zkoušející odsoudili. Když člověk jede, tak je obtížné displej prsty vůbec obsluhovat a odvádí to pozornost od řízení.

Čistá energie? Ale kdeže... někde se musela vyrobit 

Tendence ve Švýcarsku ale ukazuje, že se dnes už nikdo nestydí za to, že jezdí s elektromotorem. Vždyť používá čistou energii. To je ovšem červený hadr pro ekology. I elektrická energie se musí nějak vyrobit, ať už je zdrojem vodni, tepelná anebo atomová elektrárna. Elektrokolo spotřebuje na 100 km kolem jedné kWh, to je ekvivalent jednoho decilitru benzinu.

Získat energii zpátky (rekuperace) se dá jenom při velmi dlouhých sjezdech a to na úkor rychlosti a tempa.

Elektrokola dosahující vyšších rychlostí než kola bez motoru dělají specialistům silničního provozu velké starosti. Četnost těžších úrazů na elektrokole je dokazatelně vyšší než u normálního kola. Elektrokolo dosáhne i ve městě celkem vysokou rychlost a ta je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách.

Při opravách elektropohonu je vždy potřeba skutečného specialisty.

Horydoly.czPřed dvěma lety: Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná

S řidičským průkazem nebo bez něj?

Dnes jsou ve Švýcarech elektrokola rozdělena do dvou tříd:

Lehká elektrokola s motorkem o výkonu do 500 W a při pomocném šlapání dosahují maximální rychlosti 25 km/hod. U nich musí být použivatel nejméně 14 let starý a musí mít řidičák pro mopedy (švýcarská kategorie M nebo G). Nutnost mít řidičák odpadá od věku nad 16 let. Elektrokola této kategorie nemusí mít žádná registrační čísla a uživatel nemusí mít technický průkaz a ani ochrannou přilbu. Tato vozidla nepodléhají typovým kontrolám.

Do těchto pravidel spadají všechna elektrokola v Česku.  

Rychlá elektrokola s výkonem mezi 500 a 1000 W. Ta při přišlapování dosahují rychlosti až 45 km/hod. Elektrokola této kategorie musí mít registrační značku, uživatel musí mít řidičák pro mopedy (kategorie M), na hlavě helmu a v kapse techničák. Povinnou typovou kontrolu většinou zařídí prodejce kola.

Tato silnější elektrokola jsou v Česku považovány za motocykly se všemi náležejícími povinnostmi řidiče i výrobce.  

Jak daleko se s elektrokolem dá dojet záleží na terénu, stoupání, pneumatikách a jejich správném tlaku, váze cyklisty a hlavně na tom, jak přišlapuje.

Horydoly.czTRENDY 2015: Tlustá kola a elektromotory

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Elektrokola

Většině je jasné, že správným řešením jsou elektrokola se středovým pohonem, která jsou v souč. době o dost dražší na rozdíl od nízkootáčkových nábojových, kterých je většína. Bohužel.......

  • Autor Honza
  • Datum a čas 6.4.2015 09:58
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Jak se platformy jako Cadoola casino připravují na svět řízený umělou inteligencí

Jak se platformy jako Cadoola casino připravují na svět řízený umělou inteligencí

Průmysl internetové zábavy dlouhodobě investuje do výzkumu a implementace umělé inteligence ve svých produktech a službách. Cadoola casino a podobné platformy již několik let systematicky připravují své systémy na budoucnost, kde technologie umělé inteligence... celý článek

Brno a Moravský kras AKTUÁLNĚ 2025

Nejbohatší Češi a jejich překvapivé investiční cesty

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Brno a Moravský kras AKTUÁLNĚ 2025

Brno a Moravský kras AKTUÁLNĚ 2025

PLUMLOV Zprávy pro turisty z moravské metropole, Brněnska a Moravského krasu. Novinky a aktuality z Brna.
Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

NÁVŠTĚVNICKÁ KARTA BEROUNSKO Co je nového na Karlštejnsku, Křivoklátsku, Rakovnicku, v Českém krasu a dalších zajímavých místech středních Čech? Přečtěte si krátké zprávy.
Jak financovat nákup outdoorového vybavení na splátky: Půjčka na vybavení pro dobrodružství v přírodě

Jak financovat nákup outdoorového vybavení na splátky: Půjčka na vybavení pro dobrodružství v přírodě

Outdoorové aktivity, jako jsou turistika, kempování, horolezectví nebo cyklistika, získávají stále více nadšenců. Aby bylo vaše dobrodružství v přírodě pohodlné a bezpečné, je důležité mít kvalitní vybavení. Ať už se jedná o stany,
Nejbohatší Češi a jejich překvapivé investiční cesty

Nejbohatší Češi a jejich překvapivé investiční cesty

Čeští miliardáři a úspěšní podnikatelé jsou často vnímáni jako lidé, kteří mají jasně danou strategii a sází pouze na jistotu. Realita je ale mnohem pestřejší. Mnozí z nich se kromě tradičních investic pouštějí
Jak se platformy jako Cadoola casino připravují na svět řízený umělou inteligencí

Jak se platformy jako Cadoola casino připravují na svět řízený umělou inteligencí

Průmysl internetové zábavy dlouhodobě investuje do výzkumu a implementace umělé inteligence ve svých produktech a službách. Cadoola casino a podobné platformy již několik let systematicky připravují své systémy na budoucnost, kde technologie umělé inteligence

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 5.-7.9. Lodě a čluny 5.9.
Člověk v přírodě - veletrh Louny 5.-7.9. 5.9.
IBF - veletrh Itálie, Misano 5.-7.9. 5.9.
Plavení dříví na Schwarzenberském kanálu Ježová 6.9.
Párou kolem muzea Lužná, Železniční muzeum 6.-7.9. Nostalgický vlak 6.9.
Rytíři na hradě Krašov 6.9.
Halančíci - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 11.-13.9. 11.9.
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 12.-17.9. 12.9.
Hrnčířské trhy Beroun 13.-14.9. 13.9.

Diskuse

smutné ale očekávatelné Prkoš, 3.9.2025 21:33, 4 příspěvky
u moravy? Pišišvor, 3.9.2025 16:42, 1 příspěvek
smutné ale očekávatelné Lukas B., 3.9.2025 14:54, 4 příspěvky
smutné ale očekávatelné Brigo, 3.9.2025 13:34, 4 příspěvky
smutné ale očekávatelné Lukas B., 3.9.2025 12:40, 4 příspěvky
Uzel climber, 1.9.2025 11:24, 6 příspěvků
Uzel X, 1.9.2025 8:57, 6 příspěvků
Beránek a Rysy Horydoly, 30.8.2025 14:25, 4 příspěvky
??? Honza, 30.8.2025 9:54, 4 příspěvky
Beránek a Rysy Peter, 30.8.2025 7:15, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Direct Alpine na MHFF v T... Horydoly , 29.8.2025 13:03
Mezinárodní horolezecký f... Horydoly , 27.8.2025 12:28
Beskydská sedmička 2025 s... Horydoly , 26.8.2025 1:04
Brdský půlmaraton Horydoly , 19.8.2025 0:39
Re: Pozor! Dojde k otevře... Horydoly , 16.8.2025 17:22
Střední Čechy turistické ... Horydoly , 16.8.2025 14:42
Pozor! Dojde k otevření b... milan šupa, 14.8.2025 19:46
Chrudim hostí kultovní zá... Horydoly , 13.8.2025 12:19