Švýcaři elektrokolům příliš nefandí

Švýcaři elektrokolům příliš nefandí
Smart ebike se v parku vyjímá úžasně. Odkazuje na ekologii, odpovědné chování a nezávislost majitele.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Proti použití elektrokola mluví nízká bezpečnost silničního provozu, dosah elektrokola a zvýšená pravděpodobnost zcizení elektrokola anebo akumulátoru. Mnoho ekologicky myslících a jednajích Švýcarů se shodlo, že kdo chce něco udělat pro životní prostředí a okolní svět, by měl šlapat do pedálů normálního kola. Všecko ostatní je pro kočku.

Švýcaři zkoušeli v poslední době elektrokola nejednou. Poslední komise, která se zabývala otázkou Použití elektrokola, se skládala z profesionálů a osob, které o elektrokolech toho vědí hodně. Vedoucím skupiny byl Heinrich Schwarzenbach, elektroinženýr. Mezi dalšími zkoušejícími byla Johanna Lott Fischerová, předsedkyně instituce Pro Velo Neuenburg, Tom Stäubli, designer a vyvojář, Vita Pasic, specialistka z oblasti kol s elektromotorem, Stefan Minder, expert z univerzity v Bernu, Martin Platter, novinář, Heidi Hofmann manažerka kompetenčního centra New Ride a Marius Graber, technický redaktor časopisu Velojournal.

Podle nich zatím není pohyb s elektrokolem po naší zeměkouli ideální, i když se faktory jako efektivnost motorků a dosah elektrokola značně zlepšily. Také akumulátory podávají větší výkon, jsou větší než dříve, ale stejně těžké. Experti se divili, kolik energie si člověk může vzít na cestu.

Lehké, výkonné a nešetrné baterie 

U většiny dnešních elektrokol na švýcarském trhu se jedna o kompaktní lehké lithiové akumulátory. Niklové akumulátory patří minulosti. Ale i nové, moderní akumulátory se musí po třech až pěti rocích provozu vyměnit. Problémem je pak ekologická likvidace akumulátoru (recyklační proces lithiového akumulátoru je dražší než jeho výroba) a nový, moderní a výkonný akumulátor také není za babku – ve Švýcarsku dáte za nový akumulátor kolem 1000 CHF.

Akumulátory představují nejslabší a nejkontroverznější článek celého systému. Pořizovací cena elektrokola je vysoká a i kategorie těch nejdražších elektrokol trpí zatím na dětské nemoci, ať už je to řazení, lomy a trhliny v rámech nebo nefunkčnost brzd.

Některá elektrokola jsou špatně odrušena. Hodně slabin mají zatím elektrokola s motorem v přední nábě.

Zkoušející reklamovali u některých modelů, že jsou při jízdě se zavazadlem nestabilní, že nabíjení akumulátoru probíhá pomalu a že jsou mnohdy pro kupující návody k použití špatně pochopitelné. Také používání displeje zkoušející odsoudili. Když člověk jede, tak je obtížné displej prsty vůbec obsluhovat a odvádí to pozornost od řízení.

Čistá energie? Ale kdeže... někde se musela vyrobit 

Tendence ve Švýcarsku ale ukazuje, že se dnes už nikdo nestydí za to, že jezdí s elektromotorem. Vždyť používá čistou energii. To je ovšem červený hadr pro ekology. I elektrická energie se musí nějak vyrobit, ať už je zdrojem vodni, tepelná anebo atomová elektrárna. Elektrokolo spotřebuje na 100 km kolem jedné kWh, to je ekvivalent jednoho decilitru benzinu.

Získat energii zpátky (rekuperace) se dá jenom při velmi dlouhých sjezdech a to na úkor rychlosti a tempa.

Elektrokola dosahující vyšších rychlostí než kola bez motoru dělají specialistům silničního provozu velké starosti. Četnost těžších úrazů na elektrokole je dokazatelně vyšší než u normálního kola. Elektrokolo dosáhne i ve městě celkem vysokou rychlost a ta je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách.

Při opravách elektropohonu je vždy potřeba skutečného specialisty.

Horydoly.czPřed dvěma lety: Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná

S řidičským průkazem nebo bez něj?

Dnes jsou ve Švýcarech elektrokola rozdělena do dvou tříd:

Lehká elektrokola s motorkem o výkonu do 500 W a při pomocném šlapání dosahují maximální rychlosti 25 km/hod. U nich musí být použivatel nejméně 14 let starý a musí mít řidičák pro mopedy (švýcarská kategorie M nebo G). Nutnost mít řidičák odpadá od věku nad 16 let. Elektrokola této kategorie nemusí mít žádná registrační čísla a uživatel nemusí mít technický průkaz a ani ochrannou přilbu. Tato vozidla nepodléhají typovým kontrolám.

Do těchto pravidel spadají všechna elektrokola v Česku.  

Rychlá elektrokola s výkonem mezi 500 a 1000 W. Ta při přišlapování dosahují rychlosti až 45 km/hod. Elektrokola této kategorie musí mít registrační značku, uživatel musí mít řidičák pro mopedy (kategorie M), na hlavě helmu a v kapse techničák. Povinnou typovou kontrolu většinou zařídí prodejce kola.

Tato silnější elektrokola jsou v Česku považovány za motocykly se všemi náležejícími povinnostmi řidiče i výrobce.  

Jak daleko se s elektrokolem dá dojet záleží na terénu, stoupání, pneumatikách a jejich správném tlaku, váze cyklisty a hlavně na tom, jak přišlapuje.

Horydoly.czTRENDY 2015: Tlustá kola a elektromotory

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Elektrokola

Většině je jasné, že správným řešením jsou elektrokola se středovým pohonem, která jsou v souč. době o dost dražší na rozdíl od nízkootáčkových nábojových, kterých je většína. Bohužel.......

  • Autor Honza
  • Datum a čas 6.4.2015 09:58
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

MLADÁ BOLESLAV Co je nového na Karlštejnsku, Křivoklátsku, Rakovnicku, v Českém krasu a dalších zajímavých místech středních Čech? Přečtěte si krátké zprávy.... celý článek

Fairmont Golden Prague neboli InterContinental se otevřel po rekonstrukci

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Kryptoplatby v Česku sílí: kde zaplatíte za dárky digitální měnou?

Kryptoplatby v Česku sílí: kde zaplatíte za dárky digitální měnou?

S blížícími se Vánoci roste zájem o moderní formy nákupů a zároveň o využití kryptoměn mimo investiční svět. Podle odborníků se i v Česku kryptoplatby stávají čím dál běžnější součástí každodenního života.
Temu zaplavuje trh falešnými produkty českých značek

Temu zaplavuje trh falešnými produkty českých značek

Český trh se potýká s nezákonným vlivem čínských online tržišť, zejména pak Temu, které nedodržují české zákony a parazitují na známých českých značkách. Na těchto platformách se ve velkém objevuje zboží, jež
Praha každý den, každou hodinu, každou minutu: město k objevování

Praha každý den, každou hodinu, každou minutu: město k objevování

Stověžatá matka měst Praha. Metropole, která neustále překvapuje. Častý host, letmý návštěvník i místní starousedlík objeví každý den něco nového, co ho potěší.
Hamas vyhrál válku o srdce silničních cyklistů

Hamas vyhrál válku o srdce silničních cyklistů

Cyklistický tým Israel Premier Tech mění svůj název a odklání se od národní identity. Oznámilo to vedení silniční cyklistické stáje, které sídlí v kanadském Quebecku.
Vrrrr, bzim… a je po vrtačce, pile, brusce

Vrrrr, bzim… a je po vrtačce, pile, brusce

RADY DO OBCHODU Připravujete letní tábor, chystáte se na rekonstrukci chalupy, vrtáte jistící nýty do skály, anebo si chcete jenom doplnit domácí dílničku. Prostě potřebujete nějaké elektrické nářadí. Projdete tedy

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Vánoční výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 28.11.-31.12. 28.11.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 1.-4.12. 1.12.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 4.-7.12. Cyklo a moto 4.12.
Přílet anděla České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. 5.12. 17:45
Mezinárodní festival outdoorových filmů Řepiště, U Máně 30.10.-5.12. 5.12.
Svět minerálů - veletrh Praha, Výstaviště Holešovice 6.-7.12. 6.12.
Mezinárodní den hor OSN 11.12.
Vánoce na starém městě České Budějovice, Panská ulička 14.12.
Silvestrovská šermířská procházka Krašov 31.12.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 8.-11.1. 8.1.

Diskuse

Тёплые угги для сильных м... Uggserahuddy, 3.12.2025 6:40, 4 příspěvky
ремонт стиральных машин в... remont_jnEn, 3.12.2025 5:07, 4 příspěvky
Kajak Kajak, 2.12.2025 10:04, 1 příspěvek
Inu? Andrea Černá - editorka, 1.12.2025 14:10, 4 příspěvky
Inu Honza, 1.12.2025 14:01, 6 příspěvků
Inu? Honza, 1.12.2025 13:59, 4 příspěvky
lavina Ďumbír Skiák, 30.11.2025 22:04, 1 příspěvek
Inu? Horydoly, 27.11.2025 10:56, 4 příspěvky
Inu Honza, 27.11.2025 8:00, 4 příspěvky
osuška Honza, 27.11.2025 7:54, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Přihlaste se na veletrh c... Horydoly , 2.12.2025 14:36
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:45
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:44
Vánoční prodejny Pilsner ... Horydoly , 26.11.2025 2:23
Czech Travel Press - valn... Horydoly , 26.11.2025 2:04
Movero Barefoot Horydoly Open, 21.11.2025 10:31
PVA Letňany Horydoly Open, 21.11.2025 10:26
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly Open, 21.11.2025 10:23