Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?
Bunda Schöffel Luanda.
Autor snímku Schöffel
SDÍLEJ:

Chcete-li reklamovat zboží, je podle zákona vaším základním nárokem bezplatná oprava. Mnohdy ale vada přetrvává, i když se prodejce tváří, že je reklamace už u konce. Jak má záruční oprava vypadat a co dělat, když nejste s nápravou spokojeni? Kdy můžete žádat vrácení peněz? A co když prodávající reklamovanou vadu odstraní, ale podaří se mu přitom poškodit zboží jiným způsobem?

Zákon o ochraně spotřebitele nijak blíže nespecifikuje, jakým způsobem má prodávající při odstraňování vady zboží postupovat. Podle názoru českých soudů je však prodávající povinen "provést záruční opravu s veškerou odbornou péčí takovým způsobem, aby vada byla řádně a beze zbytku odstraněna a prodaná věc nebyla v důsledku výskytu vady ani opravy jinak znehodnocena".

Za záruční lze přitom považovat pouze takovou opravu, kterou pro vás na své náklady zajistí prodávající v rámci uznané reklamace. Pokud si za odstranění vady musíte připlatit, jedná se o opravu mimozáruční, a pro tu platí úplně jiná pravidla.

Paní Monika reklamovala látkovou korbičku kočárku, jejíž dno se po pár týdnech užívání zcela protrhlo. Prodávající reklamaci uznal a nechal zboží na své náklady opravit. Když se však korbička vrátila z reklamace, byl po celé délce jejího dna viditelný šev v místech, kde došlo k protržení materiálu. Na nespokojenost paní Moniky reagoval prodejce prohlášením, že výrobek je přece po opravě plně funkční. "To je sice pravda, jenže povinností prodejce je provést záruční opravu takovým způsobem, aby neutrpěly ani estetické vlastnosti výrobku. Jinými slovy, výrobek by měl po záruční opravě fungovat i vypadat tak, jako by se na něm nikdy žádná vada nevyskytla," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jak postupovat, když nejste s provedenou opravou spokojeni? Musíte uplatnit novou reklamaci?

"Ihned po převzetí zboží z reklamace veškeré nedostatky provedené opravy prodejci vytkněte. Pokud nezjedná nápravu ani během zbylého času do konce zákonné 30denní lhůty k vyřízení reklamace, můžete od smlouvy odstoupit," říká Lukáš Zelený.

Zákonná lhůta neslouží jako strašák nutící prodávajícího, aby reklamaci jakýmkoli způsobem odbyl a vrátil výrobek co nejrychleji spotřebiteli. I pokud reklamaci stihne vyřídit do 30 dnů od uplatnění, ale neprovede opravu pořádně, znamená to, že lhůta marně uplynula. V takové situaci máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny. Není to však vaše povinnost. Můžete se naopak nadále domáhat svých zákonných nároků z vadného plnění.

Lidé si často stěžují, že jim prodejci vyřízení reklamace opravou vnucují, i když v reklamačním protokolu zaškrtnou jinou volbu. "Podle zákona existuje určitá hierarchie nároků, které může spotřebitel při reklamaci uplatňovat. Primárně lze žádat bezplatnou opravu a není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, tak i výměnu za nový kus. Teprve v případě, že ani oprava ani výměna zboží nejsou možné, vzniká spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy. Namísto kteréhokoli z uvedených nároků si spotřebitel může vždy zvolit přiměřenou slevu z kupní ceny," objasňuje Lukáš Zelený.

I když tedy v reklamačním protokolu uvedete, že žádáte vrácení peněz, nemusí vám prodávající vyhovět, zjistí-li při diagnostice vady, že je možné reklamaci řešit opravou či výměnou. Měl by ale zjistit, zda s takovým způsobem vyřízení reklamace souhlasíte, nebo zda si přejete raději uplatnit nárok na přiměřenou slevu z ceny.

"Pozor ale na situace, kdy prodávající vadu sice odstraní, ale podaří se mu poškodit zboží jiným způsobem. Reklamaci bude v takovém případě nutné považovat za včasně vyřízenou, to vám však nebrání uplatnit nárok na náhradu vzniklé škody," uzavírá Lukáš Zelený.

Horydoly.cz Čtěte více o zárukách a reklamacích na Horydoly

ELEKTRONIKA Šéfredaktor Horydoly je zloděj

ELEKTRONIKA Jak reklamovat zboží z Electrocity?

DOPRAVA Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

DOPRAVA Miláno? Autobusem?

OBUV Pohorky Kefas Nasca neobouvejte do přírody

OBUV Holan odmítá vrátit peníze

CYKLISTIKA Reklamace rámu se táhla tři roky

CYKLISTIKA Prasklý rám Giant

PRÁVO Co dělat, když se dárek rozbije?

PRÁVO Jak se reklamují knihy?

Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?

Jděte k šípku se záručním listem

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Pět hvězd? Ne vždy nebe na zemi! Už se vám stalo, že hotel měl pět hvězdiček, ale služby odpovídaly spíš třem? Ne každý hotel má totiž udělené hvězdy podle oficiální certifikace,... celý článek

Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

LUČNÍ BOUDA Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Po vyčerpávající cestě se těšíte na zasloužený odpočinek a vytoužený výhled na moře z hotelového pokoje, jehož výběrem jste strávili několik večerů. Místo slibované idyly však zjistíte, že se díváte do oken
Fizan a AKU už nebude prodávat Alpitrek

Fizan a AKU už nebude prodávat Alpitrek

Výhradní zastoupení značek AKU a Fizan opouští pro Českou republiku Alpitrek. "Je to smutná historie podvodů, falešných spolupracovníků a tunelování," uvádí Alpitrek v e-mailu pro své zákazníky.
Mexico na míru - další podvodná cestovní kancelář

Mexico na míru - další podvodná cestovní kancelář

Desítky podvedených zájemců o cesty do Mexika zůstaly po Lucii Sálové. Provozovala cestovní kancelář Mexico na míru, která slibovala zájezy podle individuálních přání.
Jmenuje se Elbe Princesse neboli Labská princezna

Jmenuje se Elbe Princesse neboli Labská princezna

Luxusní plovoucí hotel a zároveň výletní loď Elbe Princesse byla postavena na pravidelné plavby Praha - Berlín a někdy dopluje až do Hamburku. Je to největší loď, která pluje na českých vodách.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ISPO China - veletrh Čína, Shanghai 4.-6.7.. 4.7.
ILTM Asia - veletrh Čína, Shangai 4.-6.7. Luxusní cestování 4.7.
Řinčobraní - historický šerm Krašov 12.7.
Slavnosti Jakuba Krčína Třeboň 18.-19.7. 18.7.
Hrdané slávnosti Stará Ľubovňa, hrad 25.-27.7. 25.7.
Parním vlakem k Berounce Lužná, Železniční muzeum Nostalgický vlak 2.8.
Americana - veletrh Německo, Augsburg 3.-7.8. Westernový styl 3.8.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Sail Amsterdam Nizozemsko, Amsterdam 20.-24.8. Historické plachetnice 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.

Diskuse

Žurnalistika 101 co to je? Eva, 5.7.2025 17:00, 55 příspěvků
Žurnalistika 101 co to je? Torner, 5.7.2025 16:53, 55 příspěvků
Žurnalistika 101 co to je? Pavka, 5.7.2025 15:34, 55 příspěvků
Reakce Honza, 5.7.2025 14:48, 55 příspěvků
... Honza, 5.7.2025 14:47, 55 příspěvků
Reakce Pavka, 5.7.2025 14:35, 55 příspěvků
"Vanitas vanitatum et omn... Richard Gürtler, 5.7.2025 13:23, 55 příspěvků
Reakce Honza, 5.7.2025 12:58, 55 příspěvků
Proč? Kuba Turek, 5.7.2025 12:39, 55 příspěvků
Reakce pro Edu Kuba Turek, 5.7.2025 12:37, 55 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pillerseetal Horydoly , 4.7.2025 22:24
Pro zvědavce: Kino Alm, k... Horydoly Open, 4.7.2025 12:04
Třídenní trek přes Piller... Horydoly Open, 4.7.2025 12:01
Pytloun Harrachov Horydoly , 4.7.2025 11:49
Pillerseetal LavillThopy LavillThopy, 3.7.2025 19:58
Karlovarský filmový festi... Horydoly , 3.7.2025 0:31
Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 15:16
Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 2:57