Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?
Bunda Schöffel Luanda.
Autor snímku Schöffel
SDÍLEJ:

Chcete-li reklamovat zboží, je podle zákona vaším základním nárokem bezplatná oprava. Mnohdy ale vada přetrvává, i když se prodejce tváří, že je reklamace už u konce. Jak má záruční oprava vypadat a co dělat, když nejste s nápravou spokojeni? Kdy můžete žádat vrácení peněz? A co když prodávající reklamovanou vadu odstraní, ale podaří se mu přitom poškodit zboží jiným způsobem?

Zákon o ochraně spotřebitele nijak blíže nespecifikuje, jakým způsobem má prodávající při odstraňování vady zboží postupovat. Podle názoru českých soudů je však prodávající povinen "provést záruční opravu s veškerou odbornou péčí takovým způsobem, aby vada byla řádně a beze zbytku odstraněna a prodaná věc nebyla v důsledku výskytu vady ani opravy jinak znehodnocena".

Za záruční lze přitom považovat pouze takovou opravu, kterou pro vás na své náklady zajistí prodávající v rámci uznané reklamace. Pokud si za odstranění vady musíte připlatit, jedná se o opravu mimozáruční, a pro tu platí úplně jiná pravidla.

Paní Monika reklamovala látkovou korbičku kočárku, jejíž dno se po pár týdnech užívání zcela protrhlo. Prodávající reklamaci uznal a nechal zboží na své náklady opravit. Když se však korbička vrátila z reklamace, byl po celé délce jejího dna viditelný šev v místech, kde došlo k protržení materiálu. Na nespokojenost paní Moniky reagoval prodejce prohlášením, že výrobek je přece po opravě plně funkční. "To je sice pravda, jenže povinností prodejce je provést záruční opravu takovým způsobem, aby neutrpěly ani estetické vlastnosti výrobku. Jinými slovy, výrobek by měl po záruční opravě fungovat i vypadat tak, jako by se na něm nikdy žádná vada nevyskytla," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jak postupovat, když nejste s provedenou opravou spokojeni? Musíte uplatnit novou reklamaci?

"Ihned po převzetí zboží z reklamace veškeré nedostatky provedené opravy prodejci vytkněte. Pokud nezjedná nápravu ani během zbylého času do konce zákonné 30denní lhůty k vyřízení reklamace, můžete od smlouvy odstoupit," říká Lukáš Zelený.

Zákonná lhůta neslouží jako strašák nutící prodávajícího, aby reklamaci jakýmkoli způsobem odbyl a vrátil výrobek co nejrychleji spotřebiteli. I pokud reklamaci stihne vyřídit do 30 dnů od uplatnění, ale neprovede opravu pořádně, znamená to, že lhůta marně uplynula. V takové situaci máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny. Není to však vaše povinnost. Můžete se naopak nadále domáhat svých zákonných nároků z vadného plnění.

Lidé si často stěžují, že jim prodejci vyřízení reklamace opravou vnucují, i když v reklamačním protokolu zaškrtnou jinou volbu. "Podle zákona existuje určitá hierarchie nároků, které může spotřebitel při reklamaci uplatňovat. Primárně lze žádat bezplatnou opravu a není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, tak i výměnu za nový kus. Teprve v případě, že ani oprava ani výměna zboží nejsou možné, vzniká spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy. Namísto kteréhokoli z uvedených nároků si spotřebitel může vždy zvolit přiměřenou slevu z kupní ceny," objasňuje Lukáš Zelený.

I když tedy v reklamačním protokolu uvedete, že žádáte vrácení peněz, nemusí vám prodávající vyhovět, zjistí-li při diagnostice vady, že je možné reklamaci řešit opravou či výměnou. Měl by ale zjistit, zda s takovým způsobem vyřízení reklamace souhlasíte, nebo zda si přejete raději uplatnit nárok na přiměřenou slevu z ceny.

"Pozor ale na situace, kdy prodávající vadu sice odstraní, ale podaří se mu poškodit zboží jiným způsobem. Reklamaci bude v takovém případě nutné považovat za včasně vyřízenou, to vám však nebrání uplatnit nárok na náhradu vzniklé škody," uzavírá Lukáš Zelený.

Horydoly.cz Čtěte více o zárukách a reklamacích na Horydoly

ELEKTRONIKA Šéfredaktor Horydoly je zloděj

ELEKTRONIKA Jak reklamovat zboží z Electrocity?

DOPRAVA Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

DOPRAVA Miláno? Autobusem?

OBUV Pohorky Kefas Nasca neobouvejte do přírody

OBUV Holan odmítá vrátit peníze

CYKLISTIKA Reklamace rámu se táhla tři roky

CYKLISTIKA Prasklý rám Giant

PRÁVO Co dělat, když se dárek rozbije?

PRÁVO Jak se reklamují knihy?

Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?

Jděte k šípku se záručním listem

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Chcete-li reklamovat zboží, je podle zákona vaším základním nárokem bezplatná oprava. Mnohdy ale vada přetrvává, i když se prodejce tváří, že je reklamace už u konce. Jak má záruční oprava vypadat a co... celý článek

Kaufland instaluje stojany na kola

Unie horských povolání: bezpečnost na horách, kvalita cestovního ruchu a profesní zájem

registrovat

Prohlédněte si chaty k pronájmu a ubytování.
Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz





Nejčtenější články

Outdoorové půjčovny

Outdoorové půjčovny

AKTUALIZACE Vyrazíte v zimě za lezením do Vysokých Tater? Chcete přejít ledovec? Zkoušíte skialpinismus? Potřebujete sněžnice? A co feráty v létě?
Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Co všechno potřebujete vědět o záruční opravě?

Chcete-li reklamovat zboží, je podle zákona vaším základním nárokem bezplatná oprava. Mnohdy ale vada přetrvává, i když se prodejce tváří, že je reklamace už u konce. Jak má záruční oprava vypadat a co
Kaufland instaluje stojany na kola

Kaufland instaluje stojany na kola

Supermarketový řetezec Kaufland podporuje cyklomobilitu a u vybraných prodejen instaluje bezpečnostní cyklistické stojany.
Gore-Tex přišel o svého otce

Gore-Tex přišel o svého otce

Robert Gore, Američan který vynalezl a vyráběl membránu Gore-Tex, zemřel. Zanechal po sobě impérium, které změnilo svět outdoorového vybavení.
Unie horských povolání: bezpečnost na horách, kvalita cestovního ruchu a profesní zájem

Unie horských povolání: bezpečnost na horách, kvalita cestovního ruchu a profesní zájem

Organizace sdružující jednotlivé horské profese založily Unii horských povolání, která má za cíl zvýšení bezpečnosti na českých horách a zlepšení kvality služeb v oblasti horského cestovního ruchu.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bike-Expo - veletrh Polsko, Kielce PŘESUNUTO 1.-3.10. 1.10.
Vinobraní Valtice ZRUŠENO! 2.-3.10. 2.10.
Saharské vzpomínání Nová Lhota Beseda o dřevorubcích 3.10.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 7.-11.10. Cyklo a moto 7.10.
Vodácký bazar Brno, Vodák sport 9.-10.10. 9.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Ostrava 10.-30.10. 10.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Horská chata Bílá 10.10. 17:00
Velká pardubická Pardubice Steeplechase 11.10.
Výstava oskeruší
Strážnice, Městské muzeum 11.10.-8.1. 11.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Brno, knihovna Jiřího Mahena 12.-19.10. 12.10.

Diskuse

Včlánku o soeše JF jsou v... Kuba Turek, 30.9.2020 18:04, 10 příspěvků
Včlánku o soeše JF jsou v... PK, 27.9.2020 1:13, 10 příspěvků
Včlánku o soeše JF jsou v... Václav, 26.9.2020 18:58, 10 příspěvků
Let balonem Josef, 25.9.2020 17:21, 4 příspěvky
Lety balonem Martin, 24.9.2020 19:09, 4 příspěvky
Stačí otočit hlavou :) Tom, 24.9.2020 15:00, 1 příspěvek
Petr Josef, 23.9.2020 20:37, 4 příspěvky
Zpravodajství Pišišvor, 22.9.2020 14:51, 2 příspěvky
Zpravodajství Petr Š., 22.9.2020 14:01, 2 příspěvky
Re: Anna, 22.9.2020 8:46, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Milí přátelé Švýcarska, admin@ngs.cz, 26.9.2020 17:13
Re: Sportfilm Liberec admin@ngs.cz, 21.9.2020 19:42
Sportfilm Liberec admin@ngs.cz, 21.9.2020 19:39
Re: Djatlov / Ďatlov admin@ngs.cz, 18.9.2020 9:14
Djatlov / Ďatlov admin@ngs.cz, 18.9.2020 9:09
Název zůstává, mění se místo admin@ngs.cz, 15.9.2020 9:58
Kbely - lezecký instruktor admin@ngs.cz, 14.9.2020 20:04
Höllental - táboření Pivoň Pivoň, 14.9.2020 18:46