Elektrokola: bicykly na těžkou každodenní práci nebo pro zábavu?

Elektrokola: bicykly na těžkou každodenní práci nebo pro zábavu?
Lipno, elektrokola.
Autor snímku Lipno
SDÍLEJ:

Elektrokola dobývají svět cyklistiky v celé jeho šíři. Ovládla nejprve segment městské cyklistiky, poté se vydala na dlouhé výlety, právě teď určují trendy v těžkém terénu a klepou na dveře silničního sportovního ježdění. Jaké elektrokolo je vhodné právě pro vás?  

Elektrokola: bicykly na těžkou každodenní práci nebo pro zábavu?
Skládací elektrokolo Apache Chitto.
Autor snímku Apache Bicycles
Jak na to

Co to je elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o motor a baterii, které vypomáhají při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Maximální rychlost elektrokola je 25 km/h s asistencí motoru o maximálním výkonu 250 W. Při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kole. Když dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na normálním jízdním kole. Elektrokolo je pouze o něco těžší.

Na elektrokolo se vztahují předpisy jako na běžná kola. Mohou jezdit po cyklostezkách, silnicích i v terénu. Helma je doporučená, ale není povinná. Osvětlení je nutné pouze za snížené viditelnosti. Na elektrokolo není třeba řidičský průkaz, technický průkaz ani evidenční značka.

Připomeňme, že elektrokola už nejsou k dostání jen na obyčejných rámech a se základními řadami komponentů, ale i top výbavou, která je srovnatelná s vrcholovými bicykly bez motoru. 

Výběr správného elektrokola se tedy rozšiřuje nejen podle toho, kde a jak hodláte jezdit, ale také, jak naditou máte peněženku a kolik financí z ní chcete utratit za sportovní náčiní. 

Městská elektrokola

Základní kategorií elektrokol stále zůstávají městská kola. Slouží ke každodenním pojížďkám do práce, do školy a vůbec po městě či vesnici. Nemají žádné sportovní ambice. Dřou pro své majitele jako mezek do úmoru, aby se dostali tam, kam potřebují.  

Pohodlné modely městských elektrokol jsou obvykle vybaveny masivním rámem, mnohdy s nízkým nástupem (tzv. holandské kolo), a mnoha doplňky - blatníky, krytem řetězu, krytem zadních kol, světlometem, košíkem na nosiči vzadu i vepředu, ale také třeba planetovou převodovkou, zadním brzdovým světlem, či integrovaným cyklistickým zámkem. Zásadní jsou balonové pneumatiky, široké odpružené sedlo a přední odpružená vidlice, které cyklistům zajišťují pohodlí na nerovných silnicích.

Elektrokolo Leader fox Latona.

Cestovní elektrokola

Bike-trekking čili cykloturistika je v Česku jedním z neoblíbenějších sportovních aktivit. Tomu odpovídají velké prodeje trekingových elektrokol. Slouží k dlouhým výletům do krajiny. Obvykle jezdí po silnicích, ale občas se dostanou i do lehkého terénu na polní či lesní cesty. Hodí se také na týdenní putování po vyhlášených trasách od kempu do kempu, jako je například Dunajská či Labská cyklostezka.   

VIDEO Výlet na elektrokolech z Bílny na Bořeň a do Prahy

Cestovní elektrická kola se prodávají v dámské i pánské provedení. Dámy obvykle ocení kvůli své tělesné konstituci kratší rám se sníženou horní trubkou. Pánově vyznávají klasiku s trojúhelníkovým rámem, což je konstrukce prověřená desetiletími. Sedlo je sportovní, neboť se počítá se sportovnějším stylem jízdy a také s cyklistickým oblečením a zvláště kalhotami s vycpávkami v rozkroku. Přední odpružená a zároveň uzamykatelná vidlice je standardem v této kategorii kol, neboť jízda po hladkém asfaltu je efektivnější, pokud je kolo pevné a nepohupuje se ve vidlici.

E-bike.

Gripy na řídítkách jsou co nepohodlnější na dlouhé šlapání. Blatníky, blikačky a světlomety bývají součástí volitelné výbavy. Návarky na rámu umožňují umístění nosičů nad zadní kolo, na řídítka i dovnitř rámu. Díky tomu si každý cykloturista může ověsit kolo svými zavazadly jako vánoční stromeček, případně za něj ještě zapojit dětský cyklovozík, nebo nasadit na kolo cyklosedačku. Na delší cestování se stanem tuto variabilitu každý ocení.  

Giant e-bike.

Skládací elektrokola

Folding e-bike je určený pro rychlé přesuny po městě. Složená skládačka se vejde do kufru auta, do příměstského vlaku, do tramvaje či autobusu, pod pracovní stůl nebo do šatny v práci. Skládačka ovšem neslouží jen v pracovním týdnu, ale také o víkendech a na dovolené. Vozí si je s sebou karavanisté do kempů na výlety po okolí. Vidět jsou na nich jachtaři, kteří zakotví v přístavu a přímořské město si prohlédnou ze sedla elektrokola. Kupují si je majitelé soukromých letadel, aby se rychle pohybovali po letištích bez infrastruktury.

VIDEO Skládací elektrokolo jezdí po Praze

Skládací mechanismus je na moderních skládačkách velmi propracovaný. Složit i rozložit kolo je záležitostí několika málo desítek vteřin. Konstrukce se zlomí na dvou až třech místech a z kola se rázem stane úhledný balíček akorát do ruky. Nepotřebujete k tomu nářadí a při skládání ani rozkládání se neušpiníte.

Skládací elektrokolo Apache Chitto.

Skládačky mají ze všech elektrokol nejbizarnější tvary. Konstruktéry k tomu svádějí malá kola, vysoký a vzpřímený posez, blatníky a osvětlení. Zároveň se počítá s faktem, že skládačky si většinou nepořizují cyklisté na dlouhé a rychlé švihy, ale potřebují je jen na pár kilometrů po městě, a tak na jízdních vlastnostech až tak moc nezáleží a gramy také není třeba šetřit za každou cenu.

Skládací elektrokolo Apache Chitto.

Horská elektrokola

Celoodpružená elektrokola s baterií ukrytou v rámu a elektromotorem u šlapacího středu představují současný vrchol techniky v oboru. Mají dost energie na jízdu v terénu, jsou skoro nerozbitná, motory zvládají nejvyšší zatížení a odpružené je na těchto kolech kde co.

Typickými zástupci jsou kola pro klasickou jízdu ve středně těžkém terénu (MTB cross country), které se dají využít také na svižné výlety do přírody. Mohou a nemusí mít odpruženou zadní stavbu (full a hardtail), ovšem kvalitní přední odpružená vidlice je standardem. Takové biky nemají na sobě nic zbytečného. Na blatníky, světla, nosiče či brašny rovnou zapomeňte. Naopak běžně se jezdí v cyklistických tretrách v kombinaci s nášlapnými pedály.

Elektrokolo Cannondale Moterra LT 1.

Náročnější terény zvládají celoodpružená kola freeride. Modely specializované na upravené terénní stezky, bikeparky a traily se nazývají trailbike. Nejtěžší sjezdy po závodních tratích zvládají pouze specializované biky na downhill. Ty všechny se vyrábějí také se silnými elektromotory a velkokapacitními bateriemi. Elektřina dostane cyklisty bez větší námahy na kopec a dolů se jezdci spouštějí bez její pomoci. 

Horská elektrokola přinášejí cyklistům radost v přírodě.

Silniční elektrokola 

Silniční kola (road bike) jsou doménou sportovců. I ona jsou už částečně vybavována elektromotory. Slouží na jednu stranu trenérům a instruktorům, kteří potřebují svěřit svým svěřencům, a na druhou stranu cyklistům, kteří si chtějí užít dlouhé a rychlé cestování po silnicích. Elektromotor jim pomůže hlavně ve stoupáních a umožní pošetřit síly na rovné úseky a sjezdy.

Cannondale Synapse NEO 1, silniční elektrokolo.

Špičkový elektropohon v silničních kolech už je tak malý, že ho těžko rozeznávají i rozhodčí na závodech. To se samozřejmě hobby jezdců netýká, ale pro profesionály a jejich fanoušky je to stále velké téma.

Silniční elektrokolo Orbea ze Španělska.  

Elektrokola pro speciální účely

Mnohá elektrokola se vyrábějí rovnou pro zvláštní účely.

Nejčastěji jsou k vidění elektrokola do půjčoven. Jedná se obvykle o základní modely vybraných značek, ale s odolnějšími komponenty. Celkově jsou tedy tyto stroje o něco těžší, ale za to vydrží i drsné zacházení od klientů půjčoven.

Ještě odolnější jsou sdílená elektrokola, která využívají cyklisté ve velkých městech. Jsou masivní, těžká, vzdorují hlouposti některých uživatelů a veškerému nehezkému zacházení od klientů a koneckonců i obsluhy. Navíc mají v sobě zabudované čtecí zařízení, protože je potřeba vědět, kde které kolo stojí nebo jede, a zároveň účtovat ujetý čas a peníze strhávat pomocí mobilní aplikace z klientova účtu.

Tříkolky s elektrickým příšlapem si kupují lidé s porušenou rovnováhou, tedy senioři, nemocní, handicapovaní a také lidé v rekonvalescenci po těžkém úraze nebo nemoci. Tříkolka má pro ně tři výhody, které spolu přímo nesouvisí, ale dohromady jsou důležité pro každého - na koupi přispívá zdravotní pojišťovna, tříkolka má velký prostor pro zavazadla a hlavně z ní nespadne člověk, který se jinak neudrží na kole.

Roztodivné konstrukce se uplatňují u nákladních elektrokol. Slouží pro převážení menších nákladů na kratší vzdálenosti. Jezdí na nich například pošťáci, matky s dětmi, prodejci (květinářky, pekaři, prodejci pochutin na ulicích, pojízdné kavárničky) a také drobní řemeslníci. Náklad se připevňuje na prostorné nosiče nad zadním i předním kolem, nebo je pro něj připravená korba umístěná mezi řídítka a přední kolo. Případně se vyrábějí tříkolky s nástavbami podle přání zákazníků - může to být třeba mrazicí box na zmrzlinu, prodejní pult na cokoliv, nebo bedna s nářadím.

Elektrokolo do půjčovny E-bike.

Příslušenství aneb co se hodí

Elektrocyklistika je velmi podobná běžné cyklistice. Proto se cyklisté vybavují téměř stejným příslušenstvím. Zde je doporučené vybavení:

Baterie a nabíječka je součástí při koupi elektrokola. Vydrží okolo 1000 nabíjecích cyklů v bezvadném stavu. Nové lze dokoupit, případně rovnou můžete koupit silnější baterii a rychlejší nabíječku.

Brašny, košíky a nosiče na kolo oceníte, pokud cestujete častěji s nákladem. Mohou to být věci do práce, nebo výbava na mnohadenní túru se stanem a spcím pytlem. Podle toho také vybírejte správná zavazadla.

Sportovnejší pojetí jízdy nebo kratší jízdy vyžaduje spíše cyklistický batoh. Dobře větrá a je ergonomicky přizpůsobený cyklistickému posezu.

Cyklistická helma je základ vaší bezpečnosti. Do těžkého terénu nasaďte integrální modely, jinde stačí obyčejná cyklistická přilba.

Za snížené viditelnosti, to je večer i po ránu, v noci, mlze a dešti, musíte podle zákona i zdravého rozumu být viděni. Do výpletu kol patří oranžové odrazky. Dopředu na řídítka bílý světlomet. Dozadu červené světlo nebo ještě lépe červená blikačka.

Blatníky oceníte v situaci, jako tatínek ve Svěrákově Obecné škole. Pro sportovní jezdce jsou sice poněkud pokořující, ale kdo nechce být mokrý, rád si je na kolo namontuje, pokud je tam nemá už z výroby.  

Nářadí, lepení, montpáky, hustila a jedna duše navíc je nejběžnější sada na opravy, kterou vozí každý cyklista, který se vzdaluje od svého bydliště. Není mnoho horších okamžiků v cyklistově životě, než když píchne a musí tlačit vypuštěné kolo dlouhé kilometry k nejbližšímu nádraží na vlak. 

Cyklistický zámek zachránil již mnoho kol před ukradením, ale také už mnoho zlodějů zámek přestřihlo a zmizelo s kolem v nenávratnu. Čím je zámek lepší, tím je také těžší a méně skladný. Tuto trojčlenku musí vyřešit každý cyklista sám.

Oblečení na elektrokole se řeší dvěma způsoby. Buď jezdíte na městském kole, a pak se oblékáte tak, jak potřebujete do města. Úředník jezdí v obleku, dělník montérkách a matka s dětmi v kalhotách a triku. Doporučujeme pouze navíc dokoupit cyklistickou pláštěnku, neboť dobře kryje cyklistu i v nejhorším dešti.

Nebo jezdíte sportovně, případně se kocháte krajinou na výletech, a pak se hodí normální cyklistický oděv. Kromě helmy obsahuje cyklorukavičky proti otlakům rukou a také proti odřeninám po pádu, cyklistický dres s kapsami na zádech, cyklistické kalhoty s vycpávkami na příjemné sezení a nepromokavou bundu.

E-bike ve zkratce

Plusy
+ Cestou práce / školy se nezapotíte.
+ Dojedete dál a s menší únavou.
+ Budete stačit ostatním.
+ Vyjedete jakýkoliv kopec.

Mínusy

- Elektrokolo je těžší.
- Kolo se o něco hůř ovládá.
- Kolo může mít větší výkon (rychlost, akcelerace), než zvládne jezdec.

Elektrokolo.

Horydoly.cz Rady do obchodu: jak vybírat?

Horská kola

Silniční kola

Elektrokola

Batohy

Pláštěnky na batohy

Stany

Oblečení

Obuv

Lodě

Kola

Běžky

Sněžnice

Cepíny a mačky

Turistické hůlky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

E kolo

Já jsem koupil minulou sezónu kolo s baerií na rámu 576 Wh, které má průměrný dojezd okolo 150 kilometrů, opravdu to hodně záleží jak zrovna ten den fouká, a jaký terén zvolíte. Kupoval jsem elektro kolo https://www.fitham.cz/apache-matto-comp-17-cerna-2019 , koupíte ho za 55 tisíc korun. Je to velice kvalitní kolo, na kterém jsou i kvalitní komponenty.

  • Autor Jirka
  • Datum a čas 9.3.2020 11:43
Reaguj
E kolo

S tím dojezdm mě to hlavně zajímá pro to, že jezdíme často na výlety s partou, kde za sobotu děláme 150 - 180 km, snažíem se jezdím co nejvíc. Ale já už v poslední době přestávám stačit, tak bych to chtěl řešit pomocí elektrokola, myslíte si, že bych mohl sehnat solidní elektro kolo do 50 tisíc?

  • Autor Igor
  • Datum a čas 5.3.2020 11:02
Reaguj
E kolo

Podle čeho bych měl vybírat elektro kolo?

Viz tento článek

na co bych si měl dávat pozor?

Na peníze. Určitě Vám bude chtít obchodník prodat kolo dražší, než opravdu využijete.


a jak vybrat e kolo s co největším dojezdem?

To není pro napropstou většinu lidů důležité. Každé nové kolo dnes dojede min. 100 km na jedno nabytí, ale spíš víc. Nebo Vás snad zajímá denní nájezd 250 km u nejdražších modelů? 

Reaguj
E kolo

Podle čeho bych měl vybírat elektro kolo? na co bych si měl dávat pozor? a jak vybrat e kolo s co největším dojezdem?

  • Autor Igor
  • Datum a čas 2.3.2020 21:29
Reaguj
Ceny elektrokol

Ano, pro lidi, kteří přesně vědí, co chtějí, nebo si dokonce kupují jenom součástky, ze kterých e-bike sestaví, je internetový nákup obvykle cenově výhodnější. Reklamace a záruky na síti platí úplně stejné jako v kamenných obchodech. Navíc lze ovšem koupené věci bez udání důvodu vrátit do 14 dnů.

Reaguj
Ceny elektrokol

Hmm. Pak je asi pro některé opravdu výhodnější si nechat přes internet kupovat sady a upravovat své bicykly, či mnohdy tam kupovat celá kola. Údajně to i s dopravopu vyjde levněji, i když se zárukou je to asi horší....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 19.2.2020 11:32
Reaguj
Ceny elektrokol

Něco stojí vývoj, protože je to odvětví, které jde stále rychle dopředu, zvláště v motorizaci.

Něco stojí samotné kolo, které musí být lepší a pevnější než kolo bez motoru.  

Něco stojí obchod, neboť vývoj jde rychleji, než je prodejní cyklus klasických kol.  Musíte jako obchodník prodat kolo během roku, nebo ještě lépe půl roku, protože pak už ho nikdo nechce, neboť se už prodávají lepší a novější modely. Kdežto u klasických kol to vypadá tak, že první rok prodáváte za plnou palbu, někdy v říjnu začnete opatrně zlevňovat, na začátku příštího roku zlevníte s tím, že se jedná o loňský model, a tato cena zůstane ještě cca dva roky, a pak budete ještě levnější, ale pořád takové kolo několik let staré prodáte za cenu, na které neproděláte.

A samozřejmě velké peníze platí zákazníce elektrokol, protože se jedná o módní záležitost.

Reaguj
Ceny elektrokol

Také mi není jasná ona cenová politika. Je li cena normálního horského kola 20 - 25000 Kc, pak když připočítám elektrosadu se střed. motorem cca 12  - 15 000 + baterie, tak mi vychází cena cca 45 - 55000 Kc.  Jak pak  vysvětlitt ony ceny blížící se 100 000 kč. A to nehledě na možnosti nákupu v zahraničí příp. i přes internetové zahraniční obchody.Je to dáno trhem, dopravou či jinak?

  • Autor Honza
  • Datum a čas 17.2.2020 10:08
Reaguj
Nezapomeňme na hodnoceni elektrokola po stránce bezpečnostní a ekologické....
Proti normálnímu kolu je četnost těžších úrazů na elektrokole dokazatelně vyšší. Důvodem je fakt, že elektrokola si z velké části kupují lidé v pokročilém věku a na ovládání elektrokola mnohdy nestačí. Elektrokolo dosáhne celkem vysokou rychlost. Ta je ve městě problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách. Zaké pořizovací cena elektrokola je vysoká. Drahý akumulátor po stránce ekologické představuje při jeho recyklaci těžký ekologický problém, zbavit se ho je dražší než jeho vlastní výroba.

 

Reaguj
Celkem 9 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

Обеспечьте стабильный пот... Seo-Ul-per, 28.3.2024 20:10, 1 příspěvek
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35