Kleiner Regen: plavba po pitné vodě

Schwarzer Regen, Bettmannsäge.

Zatímco na české straně Šumavy řádí ochránci přírody jako černá ruka a vyhánějí vodáky z řek, v Bavorském lese vládne na tocích klid a mír. V druhém dílu květnového seriálu o šumavských řekách se proto přesouváme z tuzemské Vltavy na německou Řeznou. Během celodenní plavby jsme nepotkali jedinou loď, nikde jsme neviděli zákazové tabule a řeka byla průzračná až na dno.

SERIÁL Šumavské řeky

Teplá Vltava / Moldau
Borová Lada - Lenora
WW 1, 19 km
Schwarzer Regen / Černá Řezná
Zwieselau - Bettmannsäge
WW 2-, 14 km
Schwarzer Regen / Černá Řezná (Bärenloch)
Reegen,Oleumhütte - Teisnach
Schwarzach
Neunburg - Schwarzenfeld
ZWC, 37 km

Nakládáme lodě na tábořišti v Lenoře. Přejíždíme ve Strážném do Německa a bavorským podhůřím Šumavy si to hasíme směrem na Zwiesel.

Jarní opojení

Že jedeme do vodáckého ráje, ještě netušíme, ale něco nám napovídají spořádaná a upravená německá městečka. V dáli pozorujeme strmé vrcholky Roklan (Rachel) a Luzný (Lusen). Všude okolo roste neskutečně zelená tráva a opojně voní první kvetoucí keře.

Dost romantiky! Opatrně předjíždíme dva formanské vozy tažené pivovarskými valachy. Místo sudů jsou v nich naložení bodří Bavoři oblečení do kožených kalhot, bílých košil, zelených kamizol a na hlavě mají nezbytné kloboučky. Každý drží v ruce pivní lahev. To není reklama na zdejší pivo. Bavoři právě absolvují turistickou vlastivědnou vyjížďku v tradičním stylu.

Za městečkem Zwieslau míjíme nádrží Flanitz a přejíždíme po mostě přes říčku Kleiner Regen. Na křižovatce hned za mostem nacházíme malé parkovišťátko a běžíme se podívat, kolik teče vody.

Černá Řezná teče. Máme štěstí

"Malá Řezná je sjízdná výjimečně při odpouštění vody z přehrady Frauenau," píše Jirka Hodic v kapesním průvodci z jednoho loňského vydání Hydromagazínu. Máme štěstí. Poplujeme po pitné vodě. Přehrada na horním toku zadržuje pouze pitnou vodu.

Všech pět kajaků se seřadí na břehu pod silničním mostem. Pak jako staří mazáci vklouzneme do proudu, ačkoliv tři z nás seděli v kajaku poprvé včera.

Ještě stačíme registrovat, jak po silnici projíždějí oba povozy s nachmelenými milovníky vlastivědných vyjížděk.

První jez a stále čistá voda

Pádlujeme po okouzlující říčce. Voda je průhledná na dno, příjemně proudí, občas s námi laškuje v peřejkách, které nepřesáhnou obtížnost WW 1-2. Překvapuje nás, že ani ve vesnicích není špinavá. Odpadky žádné nevidíme. Plastové lahve, polystyren a domácí odpad zřejmě hážou Němci jinam, než do řeky.

Malá Řezná je ideální říčkou pro přilákání nových adeptů do říše divoké vody.

Přijíždíme k Lichtenthalu. Podplouváme velmi nízký silniční most a hned za ním nás čeká první jez. Šikmá spádová deska nás sváží do přijatelného válečku. Raději se ale jistíme pomocí házečky. Pitná voda je ledová.

Historický jez v historickém městě Zwiesel

Pomalu vjíždíme do historického města Zwiesel. Na začátku nás čeká vysoký historický jez. Vystupujeme na pravém břehu u dřevařské pily a jdeme si ho prohlédnout. Z nadhledu je krásný!

Vpravo a vlevo jsou vysoké kolmé stupně s vývary, ale většina vody teče dlouhatánskou šikmou vorovou propustí uprostřed. Aby byla idyla umocněná, podél šlajsny vede ještě stupňovitý rybí přechod. Splutí propusti v nás zanechává úžasný zážitek.

Uprostřed města se naše Kleiner Regen (Malá Řezná teče zpod Roklanu) spojí s Grosser Regen (Velká Řezná teče zpod Pancíře) a odtud se řeka jmenuje Schwarzer Regen (Černá Řezná). Když se spojí s Weisser Regen (Bílá Řezná teče ze svahů Javoru), dostá konečně jméno Regen (Řezná). Protéká už jako velký tok skrz Cham a v Řezně (Regensburg) ústí do Dunaje.

Dlouhá peřej pod Paulisäge

Tak daleko ovšem nemíříme. Splujeme už jenom romantické lesnaté údolí pod Zwieselem. Vysoký nesjízdný jez Reisachmühle jednoduše přenášíme po pravém břehu.

V klídku pádlujeme k dalšímu jezu Paulisäge. Řeka nás sama nese. Tady už je široká padesát metrů a má sice nenápadný, ale řádný tah. Kolmý jez by se snad dal skočit, ale lávka nad ním je nepříjemně nízká. Tuhle radost si raději odpustíme a lodě pohodlně přeneseme po levém břehu.

Pár desítek metrů klidně hladiny nám dovolí se zkoncentrovat na pádlování. Pak následuje ostré balvanité esíčko WW 1 a za ním dvě stě metrů dlouhé táhlé peřeje tvořené vysokými vlnami v hlavním proudu WW 2-. Posádky otevřených kánoí musejí celé toto místo přenášet po levém břehu, ale naši začátečníci na kajacích se činí. Všem nám září oči nadšením z pěkné jízdy.

Kdo má větší cenu - strom nebo bobr?

Voda se uklidňuje, ale pořád proudí velmi bystře. Najednou si všímáme, že spoustu stromů na březích porazili bobři. Mnoho stromů je dosud nahlodaných a bobři na jejich těžbě pracují. Tady musejí ochránci přírody řešit známé heslo: "Zabij bobra, zachráníš strom!"

Končíme u jezu Bettmannsäge. Od stejnojmenné železniční zastávky sem sjíždí lesní cesta. Není na ní zákaz vjezdu, ale generální povolení na ní prý mají jen rybáři. Každopádně přijet pro lodě, naložit je a odjet tady není přestupkem, ale auto odstavené celý den u řeky by nemuseli místní lidé nebo správce toku brát pozitivně. V tom případě je lepší auto odstavit u vlaku.

Nakládáme lodě na auta a míříme nazpátek do Čech. Přes Železnou Rudu jedeme na Otavu. Tu si necháváme nakonec. Je nám ale jasné, že na Řezné nejsme naposledy. Čeká nás ještě přinejmenším celá Velká Řezná a Černá Řezná mezi Regenem a Tiesnachem na kajaku (okolo WW 2) a možná také Řezná jako velká trekingová řeka níž po proudu v kánoi na vícedenní putování.

Doprava

Podél Schwarzer i Kleiner Regen vede železnice Waldbahn s čilým provozem. Další železniční trať spojuje Železnou Rudu (a dále Plzeň) s Zwieselem, což lze využít při plavbě po Grosser Regen.

Motorové vlaky nám mohou pomoci při řešení dopravy, pokud máme k dispozici jenom jedno auto. Také dobře poslouží při přesunu s nafukovací kánoí.

Chlum v Dolní Lomnici - zámeček zmizel

Malý zámek Chlum s hospodářstvím jako každý druhý, stál Posázaví do roku 2012. Do té doby chátral, pak vyhořel a nakonec byl srovnám se zemí tak, že už nikdo nepozná, kde stál. ... celý článek

Šumava AKTUÁLNĚ 2024

Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube

Plisované sukně pro každou příležitost od značky Medicine

Plisovaná sukně od Medicine je kvintesencí stylu, který oslovuje každého, kdo si cení rafinovanosti s nádechem svobody. Bez ohledu na příležitost, tato sukně dokáže proměnit jakýkoliv outfit v něco výjimečného, přidává mu
Těchto 5 kusů oblečení od značky TATUUM se osvědčí ve skříni každé minimalistky

Minimalismus v módě není jen trend, je to životní styl, který umožňuje vyjádřit sebe skrze jednoduchost, funkčnost a stálou eleganci. Ve skříni minimalistky má každý prvek své místo a význam, a klíčem k úspěchu je
Výhody přes nejlepší zahraniční online casina v České republice 2024

Svět herních kasin můžeme z pohledu českého hráče jednoduše rozdělit na dva základní tábory, a to česká kasina, která disponují přímo českou licencí, a zahraniční kasina, která nedisponují licencí od Ministerstva financí, zároveň
4 horolezecké čtyřky na pravém břehu Bielatal

Bielatal je doporučován jako cíl prvního lezení v Sasku. V minulém díle jsme zavítali na levý břeh potoku Biela, abychom našli pár cest pro méně výkonné a více bojácné lezce. Nyní pojďme dát dohromady
Palán vyhrál stříbro a bronz ve speed skiing

Fantastický úspěch vybojoval rychlostní lyžař Radim Palán. Na mistrovství světa ve Vars získal stříbrnou medaili a na stejném místě potom ještě bronzovou ve světovém poháru. Je to nejlepší výsledek v disciplině speed

Regenerace po zátěži běh/trek - přednáška Praha, Klub cestovatelů Přednáší Dagmar Lisá 24.4. 18:30
Argentina - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Karel Štěpánek 25.4. 18:30
Padání - bouldering Žihle 26.-28.4. 26.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 27.4. 19:00
Malše - splutí Římov   27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Krakonošovo Labíčko Labe, Vrchlabí ZRUŠENO! 27.-28.4. Divoká voda 27.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 27.4.