Lehce horolezecký přechod Vysokých Tater

Malá Studená dolina, Vysoké Tatry.

AKTUALIZACE. Přestože považujeme vysokohorskou turistiku za jeden z nejnebezpečnějších koníčků, rozhodli jsme se před pár lety přejít Vysoké Tatry. Ne snad po hlavním hřebeni jako nějací Pavouci nebo Plulíkové, ale ani jako spořádaní turisté po Magistrále.

Lehce horolezecký přechod Vysokých Tater
Vysoké Tatry. Cez knihu 5 UIAA. Na konci páté délky slaňuje Kuba z hřebínku do sedélka pod žlabem. Dole je vidět Zelené pleso Kežmarské.
Autor snímku Martin Hejna

POZOR! Téměř celá trasa popsaného přechodu je nelegální. Podle stávajícího návštěvního řádu Tatranského národního parku mohou horolezci v létě lézt jen cesty obtížnosti vyšší než II.

Doporučené vybavení: 2x50 m poloviční lano, přilby, kladivocepíny, pár skob a hodně smyček na slanění, osobní lezecké vybavení (úvazek, 3 karabiny, 3 expresky, pár vklíněnců a smyček), batoh 50 l, pohorky nebo trekové boty, nepromokavé oblečení, funkční prádlo, bivakovací potřeby (spacák, žďárák, karimatka, vařič, ešus, lžíce, zapalovač), lahve na vodu, čelovka, horoprůvodce a mapa, lékárnička, mobil, horolezecký průvodce, jídlo a pití (lze se najíst na chatách)

Prostě jsme chtěli vylézt na pár známých vrcholů a sedel a užít si trochu dobrodružství. Trvalo nám to pět dní.

Jahňací štít

Když jsme přespali v Javorině na autobusové zastávce, vyrazili jsme v pěti (jak jsme se mylně domnívali) Bělovodskou dolinou a Zadními Meďodoly na Kopské sedlo. Několikahodinové stoupání do Kopského sedla vede sice romantickým lesem s výhledy na Belanské Tatry, ale víckrát nás sem nikdo nedostane. Je to bohapustá dřina.

Z Kopského sedla se zvedá pěkný travnatý hřebínek na Jahňací štít (CH). Asi ve dvou třetinách z něj doprava odbočuje klesající lávka. Když jsme po několika desítkách metrů zdvihli oči zpod přileb, otevřel se nám pohled do odpudivého mělkého vhloubení, kterým jsme se po trávě a lámavých skalkách dostali až těsně pod vrchol (I-II), a přes skalní stupně až na značkovanou cestu.

Ta klesá nejdříve do Kolového sedla a z něho po řetězech do Červené doliny. Nasbíraná výška přišla vniveč, protože jsme přespali v chatě U Zeleného plesa. Večer se navzájem přesvědčujeme, že je nutno vyrazit brzy ráno. Na Německý žebřík ale odcházíme až v půl deváté.

Vysoké Tatry. Chata Pri Zelenom plese a Žeruchové věže nad ní.

Lomnický štít

Dolní nástup s rezavými řetězy naštěstí nalézáme na první pokus a s těžkými batohy funíme přes Kotel 1986 k Ušaté věži (II). Se srdcem v kalhotách scházíme po šotolině do kotle na začátku Měděných lávek (CH). Sestup suťovým žlabem je tak prudký, že v kalhotách zřejmě nebylo jen srdce.

Po Dolní Měděné lávce se plazíme až na malinkaté sedélko a z něj komínkem přelezeme na Horní lávku. Na chvilku vyndáme kladivocepíny, abychom vylezli zaledněným komínem pod kolmé skály Vidlového hřebenu. Těsně pod ním vede trhlina šířky ramen dospělého muže na štítovou kopuli Lomnického štítu.

V trhlině je pověšený starý rezavý řetěz. Položenými plotnami se propracujeme až k observatoři (II). Puškášův ani Kroutilův průvodce rozhodně nelžou, když mluví o krajinově velkolepém výstupu.

Výhled do Měděné dolinky, Velké Ledové doliny a Malé Ledové doliny. Zleva: Lomnický, Pyšný a Spišský štít, Baraní sedlo, Baraní rohy a Jastrabia veža.

Bivak v Jordánce

"Dolů to máte nejlepší Jordánkou," pravil bodrý lanovkář, když jsme na vyhlídkových plošinách studovali cestu k Téryho chatě. Upřímně se však zděsil, když viděl, jak při západu slunce přelézáme zábradlí a slaňujeme o kámen k žebříkům Jordánovy zajištěné cesty.

My jsme jeho překvapení pochopili až o něco později. On to totiž není jednoduchý sestup na dvě hodiny, jak jsme si představovali. Nejdříve je nutno slanit tři délky lana podél železných kramlí a žebříků, přejít šikmou plotnu a sejít po štěrkových poličkách do Sedielka pod Lomnickým (I).

Z jejího vrcholu na dvakrát slanit do Posledné štrbiny a vylézt zleva jednu délku na stejnojmennou věž (III). Další slanění nás přivedlo do Jordánovy štrbiny. Společně se svázanými lany jsme stáhli zpoza věže i poslední zbytky světla. Pohmatu zatloukám skoby a na třikrát slaňujeme do firnového žlabu.

Poslední kyvadlový traverz nás náhodou přivedl na plošinku, kde tlučeme další skoby, zakládáme vklíněnce, omotáváme smyčky a nakonec do toho všeho zašmodrcháváme vlastní lano. Hovíme si ve spacácích a diskutujeme, co se asi stalo horolezcům, kteří tady nechali to staré zpuchřelé lano.

Vysoké Tatry. Bivak pod Západní Lomnicí.

Východná Vysoká

Po ránu z něj řežeme smyčky a zasněženými roklemi slaňujeme ke Spišským plesům. Kde to jde, vždycky uhneme o jednu rokli více doprava (I). Teprve odpoledne jsme dole a tak se utáboříme mezi kameny u plesa.

Když se zvedene, mineme Téryho chatu. Za největšího horka vyrážíme spolu s davy turistů po řetězech na Priečne sedlo. Pod sálajícím sluncem se dopotácíme na Zbojnickou chatu a celou dobu si přejeme, aby se trochu zatáhlo.

Nebe nás však vyslyšelo až příliš. Z Velké Studené doliny jsme vylezli na Smutné sedlo vedle Kupole (I) a rázem se ocitli v mracích, větru a dešti. Jako na potvoru v sedle nebyla bivakovací kamenná ohrádka. Po naší hodinové práci tam už je. Po noci strávené na tvrdých kamenech dojdeme na Východnou Vysokou, po značce na sedlo Polský hřeben a do Velické doliny (CH-I).

Granátová stěna, Jižní hřeben 3.

Gerlachovský štít

Od Dlouhého plesa vyrážíme Darmstädterovou cestou do Tetmajerova sedla mezi oba Gerlachy. Do široké rokle spadající ze sedla jsme se dostali druhým ze čtyř žlabů počítaje zleva. Bylo to ovšem kolmé, mokré a drolivé. Roklí se leze spíše zleva (II), protože vpravo jsou hladké, vodou a lavinami obroušené plotny.

Děvčata pláčou nebo sprostě nadávají, muži kličkují v bludišti ploten a žlábků se zaťatými zuby. Je to moc dlouhý výstup. K večeru dorážíme do sedla a stavíme stany na upravených plošinkách.

Za východu slunce pozorujeme skupinu turistů s horskými vůdci nastupující do Batizovské próby. My máme čas, a tak vyrážíme až po vydatné snídani. Na úzkém vodorovném hřebínku (II) si připadáme jako v letadle a po chvíli se zdravíme s právě dorazivšími vůdci. Jsme na nejvýš v Karpatech na Gerlachovském štítě.

Horydoly.czVysoké Tatry: Jak lezli největší klasici?

Vysoké Tatry. Gerlachovský štít (2656 m).

Návrat Batizovskou dolinou

Vracíme se do Tetmajerova sedla a sestupujeme žlabem do Batizovské doliny (I). Dvě místa slaňujeme. Přespáváme v jednom z četných bivaků pod Batizovským sedlem u nejvyšších Batizovských ples. Necháváme zde horolezeckou výzbroj a scházíme na tatranskou tramvaj.

Po dvou dnech rekonvalescence se sem vracíme a na týden měníme pohorky za lezečky. Stany stavíme v Bielovodské dolině. Konečně si pořádně zalezeme...

(Po návratu se ukázalo, že nás bylo šest. Ondřejovi bylo již mínus sedm měsíců.)

Horydoly.czNejlepší tatranské lezení II-V

Tatranská Štrba. Horská električka.

Horydoly.czVysoké Tatry: štíty a věže

Zobrazit místo Mountains - hory - skály - rocks na větší mapě

6 let stará diskuze

Doporučuji autorovi „haha“ se trochu soustředit aby mu došlo, že reaguje na diskuzi, která proběhla pred 6 lety, konkrétně v roce 2007. Za tu dobu se toho změnilo spousta, něco platí dál, něco ne.

Tak si...

Ru? Co furt resis? Nekery veci jsou proste kokotiny! To by taky mohla prijit nova mlada generace s tim, ze leste se smi jen od stupnu 4 a vyse, protoze pro ty mlade je vse pod 6 dneska v podstate chodak, pac oni jsou lezci:-))Tu delas kasparka ohledne advokacie zakazu prikazu...a stacilo by si sednout ke slovenske silnici s merakem a merit, jak samotni Slovaci dodrzujou predpisy!:-)) No a ted treba skoc do zdi, pokud jsem te rozcilil.

• Autor haha
  • Datum a čas 7.1.2014 02:53
Tatry naše

1.CSR Jen si hosi Slovensti stezujte na tu starou 1.CSR...si mate tak co stezovat, nebo pod Madarama bylo lepe?:-)) Kokoti nekeri mladi, trochu se vratte ke studiu historie, nejlepe tak 300 let zpatky. A pak teprv mluvte:-) Bo delate svemu narodu ostudu:-)

• Autor haha
  • Datum a čas 7.1.2014 02:45
svoje mínění
zdarec lidi.ja byl letos nejak ve vetsimmeritku tento rok poprve a moc se mi tam libilo.je tam sice fest draho jelikoz sme platili 500 za noc ve smokovci i ten pristup nebyl nekdy vybiravy ale jinak seriozni a hodni lidi akrasne hory.slopvaci sou na tatry pysni a chteji si je chranit,tak jim to nemejte za zle a ze se najdou vudci kteri chtej jen vydelat tak o tom je zbytecne se bavit.pristi rok pojedu do tater urcite zas protoze clovek nemuze dat jenom na spatne skusenosti. tot muj nazor
Re: Re: Tak si...
Sice za rok ale :) Doporucuji Kubovi shlednout film Zeny pro Meny
  • Autor dafe
  • Datum a čas 13.3.2007 13:44
Re: ty maš odvahu....
...koukám, že se tenhle server stal pravidelným dostaveníčkem slovenských nacionalistů. Nebýt těch "zlých čehůnů", tak teď mluvíš maďarsky, ty voe!
  • Autor flow
  • Datum a čas 11.11.2006 12:54
Je zajímavé,
že každá diskuze k článkům o Tatrách se tu většinou zvrhne na vzájemné nadávky mezi Čechy a Slováky. Že vás to baví. Chápu, že někdo může mít s přístupem Slováků (ať už HS nebo těch "obyčejných") sem tam problémy, ale Tatry jsou jednou slovenské hory a basta. Já mám Tatry rád, jezdil jsem tam od studií a jezdím tam často doposud, a i když mám také pár nepřájemných zážitků, nemůže mě pár primitivů odradit. Většina náhodných setkání se Slováky probíhala v přátelském duchu a určitě jsem poznal mnohem více skvělých lidí než blbečků (kteří jsou ostatně všude, na národnosti vůbec nezáleží). Protičeská nevraživost sice občas nejde přehlédnout, ale to řešíme s kamarády tak, že při dovolené na Slovensku mluvíme těšínským nářečím, takže všichni kolem si myslí, že jsme Poláci, a je klid. Zrovna zítra jedu zase do Tater a už se těším. Tak horám zdar!
  • Autor Petr
  • Datum a čas 23.9.2006 02:10
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 15.8.2006 09:20
Re: Re: Re: Re: Navsteny poriadok ? nevadi !
"3." v civilizovanej zemi je to naozaj jasne - ochrana prirody a bezpecnost navstevnikov nie su dve odlisne veci, ale veci ktore v horach velmi uzko suvisia! Uvediem priklad: Ak niekto porusi Navstevny poriadok a nedajboze sa mu cosi stane, tak na zachrannu akciu (ak je to len trosku mozne) leti vrtulnik a hlada nestastnika. Castokrat lieta v skorich rannych hodinach a neskoro vecer. Vrtulnik je "obluda", ktora je na oblohe len poslednych cca 50 rokov, v Tatrach asi len 30 rokov... Kamziky a sviste (ziju v horach niekolko tis rokov) reaguju aj na letiaceho predatora - orol - dnes aj vrtulnik. Ak leti "obluda - vrtulnik", tak reaguju (najma kamziky) bezhla utekom, kt je pre ne castokrat osudny (najma kamzicata - jar)!!! Podobnych pripadov je mnoho. Lutujem, ze mozem reagovat az teraz - uz je asi neskoro, no ak sem niekto zabludi, tak sa aspon dozvie nieco nove (mozno)...
  • Autor Palino
  • Datum a čas 17.7.2006 10:53
Re: Milan, mas sice pravdu,
Poznámka k Týdnu: mail jsem psal přímo šéfredaktorovi jako upřesnění článku v jeho médiu. Že byl umístěn do rubriky s dopisy čtenářů, jsem nijak nemohl ovlivnit. Dokonce ani podpis s uvedením mé současné pozice jsem neurčoval já. Chápu ale pohnutky editora Týdne, snažil se zorientovat čtenáře, kdo je pisatelem onoho dopisu. (A na závěr - o otištění mého mailu jsem se právě dozvěděl až teď od Tebe.) Poznámka k Tatry.cz: Vzhledem k tomu, že s redakcí jsme v dobrých pracovních vztazích, prodáváme na jejich server reklamu, vyměňujeme si články, navzájem na své materiály odkazujeme a v tištěném časopisu Horydoly jsme pro Tatry.cz vyhradili celou stranu, občas reaguji na dotaz v diskusi, ke kterému mám co říci. Že někteří diskutující nevydýchají cizí názory, je na internetu běžný jev.

Zbranek se dostal mezi funkcionářskou elitu na olympiádě v Paříži

Lezení na Olympijských hrách v Paříži zveřejnilo všechny funkcionáře. Mezi nimi je i stavěč Jan Zbranek. Je určen ke stavbě cest na obtížnost.... celý článek

Vzdělávání – cesta k horolezeckému úspěchu?

Zprávy od horolezců 2024

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2024

Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Akce horolezců a pracovníků národního parku Saské Švýcarsko

V mnoha lezeckých oblastech Saského Švýcarska se v současnosti leze ještě dříve než se horolezec dostane ke skalám. Přístupové cesty jsou mnohy blokovány padlými suchými stromy, které sežral kůrovec.
Alter Weg na Herkulesstein - krásně ukrytá dvojka na významnou věž v Bielatalu

CLIMBING GUIDE Na pískovcové skály vede jen málo lehkých, bezpečných a hezkých výstupů. Horolezci jsou za každou takovou cestu vděční. V Bielatal kousek za německou hranicí, se jedna taková skrývá uvnitř obrovského
Pit Schubert je v metodickém nebi

Významný německý horolezec Pit Schubert, kterého znají všichni evropští lezci jako nedostižného bezpečnostního metodika, odešel do nebe. Zemřel v požehnaném věku 88 let.
Dolomity a Julské Alpy 2024

TRIGLAV Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.

Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
Kamarád ze skal - film Turnov, Muzeum Českého ráje 6.4. 20:00
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 11.-14.4. 11.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 11.-14.4. 11.4.
Valná hromada ČHS Praha 13.4.