Deset tisíc let na lyžích

Deset tisíc let na lyžích
Bohumil Hanč.
Autor snímku ARCHIV Horydoly
SDÍLEJ:

Na lyžích se jezdilo už v době kamenné. Z doby před deseti tisíci lety se zachovaly široké a krátké lyže, které lze dnešním lyžařům popsat jako hybrid mezi sněžnicemi a bigfooty. Z kopce se na nich dalo klouzat a snad i zatáčet, po rovině na nich bylo možné kráčet. Tak se lyžovalo v celé severní Asii a Evropě, jak dokládají archeologické nálezy.

O pět tisíc let později se lyže protáhly a zřejmě tedy lépe jely po sněhu. Nejstarší skalní kresba tohoto modely pochází z Finska, o něco málo mladší se nacházejí po celé Skandinávii a lze očekávat, že další budou terénní vědci objevovat po celém světě.

Dlouho se předpokládalo, že na lyžích jezdili především lovci, aby dostihli úlovek. Jenže to asi nebude tak úplně pravda. Tehdejší lyže musely být pomalé, těžké, neobratné a těžko si lze představit, že na nich někdo bude pronásledovat zvěř nebo dokonce za jízdy házet oštěpem nebo střílet lukem.

Experimentální archeologové, kteří takové lyže vyrábějí a zkouší je používat v reálném terénu, se přiklánějí spíše k tomu, že lyže tehdy sloužily jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. Když už je měli lovci na nohou, tak na nich nejvýše obcházeli pasti a přinášeli ulovenou zveř.

Středověké války na lyžích

V raném středověku se ve Skandinávii objevily lyže, které se daly konečně použít i pro rychlý pohyb ve sněhu. Vypadaly poněkud kuriózně, protože byly nestejně dlouhé, ale ve Finsku, Švédsku a Norsku se na nich jezdilo dalších tisíc let až do konce 19. století.

Jedna lyže z páru byla dlouhá, úzká a se žlábkem na skluznici, měřila až tři metry. Druhá byla o metr kratší, široká a pokrytá zespodu tulení kůží. První klouzala a druhá sloužila k odrazu.

Když přišly ve vrcholném středověku do Evropy, a do jejích severních oblastí zvlášť silně, malé doby ledové, zformovali tamní panovníci speciální lyžařské vojenské jednotky. Vynikl v tom krutý švédský král Gustav Vasa, na jehož počest se koná největší světový maraton na běžkách Vasaloppet.

Uprostřed: Výstup na Žalý vede Jan Buchar, následuje Josef Rössler-Ořovský a Kalfus (foto Hynek Bedrník 1898). Vlevo bratři Rösslerové (cca 1887). Vpravo Emmerich Rath (cca 1910-1920).

Rovinatá Skandinávie versus strmé Alpy

Pořád se ale ještě lyžovalo hlavně po rovině. Fridtjof Nansen sice se svojí lyžařskou expedicí senzačně přešel Grónsko roku 1888, ale kdejaký prudší kopec v Alpách byl pro lyžaře nesjízdný.

První moderní lyžařský styl kanonizovala norská lyžařská škola v Kristianii. Norové učili lyžování na třímetrových lyžích ve vzpřímeném postoji, používali dvě hole místo jedné a zatáčky zvládali nejen díky vytříbené technice, kterou se zatáčelo v pokleku, ale také kvůli tomu, že lyžím dali telemarský tvar.

Širší špička a patka v kombinaci s užším středem pod botou vytvořily princip, podle kterého ze zatáčí dodnes na lyžích i snowboardech. Pružná lyže se za jízdy postaví na hranu, prohne se a ve sněhu vykrojí oblouk. Dnes se tomu říká carving. Už z Kristianie roku 1870 do sjezdu z Hahnenkammu letos 2013 tedy platí zásada, že nejlepší to řežou po hranách. Rovinantá Skandinávie přijala tzv. Norskou školu za svou a časem se z ní vyvinuly klasické lyžařské disciplíny běh a skok.

V Alpách, kam se stahovali bohatí Evropané, kristiánky v pokleku už nestačily. Eleganci bylo potřeba nahradit bezpečnou technikou na sjíždění vražedných svahů. Z Moravy tedy přichází Matěj Žďárský, v německy mluvících zemích známý spíše jako Mathias Zdarsky, a radikálně zkracuje lyže, zpevňuje vázání a v pluhu sjíždí i nejprudší kopce.

Tzv. Lilienfeldská škola byla definována jeho učebnicí roku 1896. Lyže podle ní měřily už jen dva metry, čímž se staly ovladatelnější, norský záklon se změnil na alpský předklon, natažené nohy se pokrčily a kolena se stala pružnými. A hlavně – švihnutá kristiánka v kleku byla doplněna plynulým pluhem ve stabilním rovnovážném postoji.

Jediné, co Mathiase nepřežilo, byla technika jedné hole. Prosazoval jen jednu dlouhou hůl s hákem, aby se mohl přidržovat ve stoupání o kmeny stromů. Jeho následovníci ji odhodili, po vzoru Norů vzali dvě lehké bambusové hůlky, a když bylo potřeba prudce stoupat, vypůjčili si od horolezců cepín.

Žďárského stylem se jezdí z kopce dodnes. Ať sjezdař na sjezdovce, freerider v terénu nebo skialpinista mezi horskými velikány, každý z nich používá pluh, snížený lyžařský postoj, jízdu po hraně i smýkaný oblouk.

Zkracování, zrychlování, zjednodušování

Po kristiánce a pluhu šel vývoj lyžování velmi rychle dopředu, ale už nikdy nedosáhl tak titánských pokroků. Během 1. světové války se začaly masivně mazat skluznice voskem na sjezd i stoupání. Po válce přišla éra stoupacích tuleních pásů (čili zlepšení několik tisíc let známé technologie), které dodnes používají skialpinisté.

Mezi válkami byly lyže ještě zkráceny, opatřeny pevným kovovým vázáním a kovovými hranami. Důvodem byla očekávaná 2. světová válka a velká role horských myslivců v ní. Vojáci dostali takový výcvik, že dokázali za jízdy střílet. Bohužel to pak jednotky na mnoha válečných frontách musely dokazovat ve skutečnosti.

Po 2. světové válce konečně dostal hlavní slovo ve vývoji lyží a lyžařské techniky sport. Definitivně se oddělily běžky, sjezdovky a skočky. Sjezdové lyže dostaly standardní umělé skluznice, kovové hrany, bezpečnostní vázání, plastové přezkáče a nízkou váhu díky konstrukcím kombinujícím dřevo a plast. Oproti původním celodřevěným norským lyžím mají poloviční délku.

Horydoly.czTragédie Hanče a Vrbaty: Ambice-tragédie-mýtus

 Horydoly.czRössler-Ořovský přivezl lyže: První sjezdovka byl Václavák

Horydoly.czVývoj techniky: Lyžařská vázání dědečků a pradědečků

O dnešním lyžování na historických lyžích si přečtěte článek Lyžování proti času v časopisu Respekt.

 
SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Staré lyžování

Staré fotky jsou nádherné! Koho to zajímá, tak připomínka tragédie Hanče a Vrbaty se pojede 24.3. na Labské boudě.

  • Autor Prkoš
  • Datum a čas 6.3.2013 10:04
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Jak přepravovat psa nebo kočku autem?

Jak přepravovat psa nebo kočku autem?

Domácí mazlíčci často doprovázejí své majitele na cestách. Pokud je berete s sebou autem, platí pro vás především povinnosti stanovené zákonem na ochranu zvířat proti týrání a zákonem o provozu na pozemních komunikacích.... celý článek

Výzvu italského premiéra na plošné uzavření lyžařských středisek by Česko mělo odmítnout

Dolní Ohře za velké vody: nuda na hladině

registrovat

Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Biatlon: cesta k masám

Biatlon: cesta k masám

Na lyžích se střílelo a lovilo, případně válčilo tisíce let. Záviselo vždy na tom, kterou část Země zasáhla doba ledová a jak vysoko do hor se posunovalo obyvatelstvo. Teprve roku 1902 uspořádali
Libérie: černoši utlačují černochy

Libérie: černoši utlačují černochy

Libérie (Liberijská republika), země svobody, byla založena roku 1847 osvobozenými americkými otroky. Místo svobody ovšem přišel útlak ze strany nových osadníků, kteří byli díky svému dřívějšímu pobytu v Severní a Střední Americe
České lyžování propaguje CzechTourism za 17 milionů korun

České lyžování propaguje CzechTourism za 17 milionů korun

17 milionů korun platí CzechTourism za reklamu na tuzemská lyžařská střediska. Vládní agentura na podporu cestovního ruchu vydává tyto peníze především na internetovou inzerci. 
Dunaj z Vídně do Bratislavy (skoro) na seakajaku a kanoi

Dunaj z Vídně do Bratislavy (skoro) na seakajaku a kanoi

Myšlenka dát si Dunaj na seakajaku ve mě ležela od doby, kdy jsme stejnou trasu jeli po Dunajské cyklostezce a v Hainburgu potkali skupinu kajakářů jedoucích každoroční cestu do moře Tour International
Investice do českých lyžařských středisek 2020

Investice do českých lyžařských středisek 2020

Horská střediska investovala přes půl miliardy korun do nadcházející zimní sezony. Kromě výstavby čtyř nových lanových drah šly peníze do zasněžovacích zařízení, techniky pro úpravu tratí a bezpečnostních prvků na sjezdovkách.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Výstava oskeruší
Strážnice, Městské muzeum 11.10.-8.1. 11.10.
Advent v proměnách času - výstava Mělník, Regionální muzeum 20.11.-3.1. 20.11.
Vánoční Veselí Veselí 28.11.-31.12. 28.11.
Rozsvícení vánočního stromu Sudoměřice 29.11.
Bystrická dolina - konec lezení
Harmanec Povolené lezení 15.7.-1.12. 1.12.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 1.-3.12. 1.12.
Taxis Gladiator Race Pardubice, závodiště 4.-5.12. 4.12.
Jak postavit bambusový dům v Indonésii - diashow on-line Přednáší Dana Bartošová 4.12. 20:00
Praha - Dobříš maraton Praha 5.-6.12. 5.12.
Rozsvícení vánočního stromu Boršice u Blatnice 6.12.

Diskuse

Zima Lucie, 29.11.2020 16:32, 8 příspěvků
Max Kvido, 28.11.2020 9:47, 3 příspěvky
eshrdsed Tadeáš Gau, 26.11.2020 20:43, 1 příspěvek
Dovolená Jana33ma, 26.11.2020 13:10, 7 příspěvků
čurimurifuk Jana, 26.11.2020 11:57, 2 příspěvky
čurimurifuk Pišišvor, 25.11.2020 15:16, 2 příspěvky
Mastná pokuta Skiák, 22.11.2020 22:19, 17 příspěvků
Mastná pokuta Anonym, 21.11.2020 18:11, 17 příspěvků
Akné Petra, 20.11.2020 9:36, 1 příspěvek
Courmayeur vypadá strašid... Kuba Turek, 19.11.2020 12:33, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Virtuální galerie Kutná Hora Horydoly , 27.11.2020 22:47
Mistrovství ČR v lezení n... Horydoly , 27.11.2020 11:59
Maraton Praha - Dobříš Horydoly , 25.11.2020 1:23
GO a Regiontour 2021 Horydoly , 24.11.2020 15:43
Re: Dotaz na možnost zveř... Horydoly Open, 24.11.2020 11:38
Re: Dotaz na možnost zveř... Kuba Turek, 24.11.2020 11:36
Re: Dotaz na možnost zveř... Horydoly Open, 24.11.2020 11:34
Re: Dotaz na možnost zveř... Kuba Turek, 24.11.2020 11:24