
Deset tisíc let na lyžích aneb historie lyžování

Na lyžích se jezdilo už v době kamenné. Z doby před deseti tisíci lety se zachovaly široké a krátké lyže, které lze dnešním lyžařům popsat jako hybrid mezi sněžnicemi a bigfooty. Z kopce se na nich dalo klouzat a snad i zatáčet, po rovině na nich bylo možné kráčet. Tak se lyžovalo v celé severní Asii a Evropě, jak dokládají archeologické nálezy.
O pět tisíc let později se lyže protáhly a zřejmě tedy lépe jely po sněhu. Nejstarší skalní kresba tohoto modely pochází z Finska, o něco málo mladší se nacházejí po celé Skandinávii a lze očekávat, že další budou terénní vědci objevovat po celém světě.
Dlouho se předpokládalo, že na lyžích jezdili především lovci, aby dostihli úlovek. Jenže to asi nebude tak úplně pravda. Tehdejší lyže musely být pomalé, těžké, neobratné a těžko si lze představit, že na nich někdo bude pronásledovat zvěř nebo dokonce za jízdy házet oštěpem nebo střílet lukem.
Experimentální archeologové, kteří takové lyže vyrábějí a zkouší je používat v reálném terénu, se přiklánějí spíše k tomu, že lyže tehdy sloužily jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. Když už je měli lovci na nohou, tak na nich nejvýše obcházeli pasti a přinášeli ulovenou zveř.
Vzrušení ze hry poskytuje casinochan.com/cs!
Středověké války na lyžích
V raném středověku se ve Skandinávii objevily lyže, které se daly konečně použít i pro rychlý pohyb ve sněhu. Vypadaly poněkud kuriózně, protože byly nestejně dlouhé, ale ve Finsku, Švédsku a Norsku se na nich jezdilo dalších tisíc let až do konce 19. století.
Jedna lyže z páru byla dlouhá, úzká a se žlábkem na skluznici, měřila až tři metry. Druhá byla o metr kratší, široká a pokrytá zespodu tulení kůží. První klouzala a druhá sloužila k odrazu.
Když přišly ve vrcholném středověku do Evropy, a do jejích severních oblastí zvlášť silně, malé doby ledové, zformovali tamní panovníci speciální lyžařské vojenské jednotky. Vynikl v tom krutý švédský král Gustav Vasa, na jehož počest se koná největší světový maraton na běžkách Vasaloppet.
Rovinatá Skandinávie versus strmé Alpy
Pořád se ale ještě lyžovalo hlavně po rovině. Fridtjof Nansen sice se svojí lyžařskou expedicí senzačně přešel Grónsko roku 1888, ale kdejaký prudší kopec v Alpách byl pro lyžaře nesjízdný.
První moderní lyžařský styl kanonizovala norská lyžařská škola v Kristianii. Norové učili lyžování na třímetrových lyžích ve vzpřímeném postoji, používali dvě hole místo jedné a zatáčky zvládali nejen díky vytříbené technice, kterou se zatáčelo v pokleku, ale také kvůli tomu, že lyžím dali telemarský tvar.
Širší špička a patka v kombinaci s užším středem pod botou vytvořily princip, podle kterého ze zatáčí dodnes na lyžích i snowboardech. Pružná lyže se za jízdy postaví na hranu, prohne se a ve sněhu vykrojí oblouk. Dnes se tomu říká carving. Už z Kristianie roku 1870 do sjezdu aktuálně posledního Hahnenkammu tedy platí zásada, že nejlepší to řežou po hranách. Rovinantá Skandinávie přijala tzv. Norskou školu za svou a časem se z ní vyvinuly klasické lyžařské disciplíny běh a skok.
V Alpách, kam se stahovali bohatí Evropané, kristiánky v pokleku už nestačily. Eleganci bylo potřeba nahradit bezpečnou technikou na sjíždění vražedných svahů. Z Moravy tedy přichází Matyáš Žďárský, v německy mluvících zemích známý spíše jako Mathias Zdarsky, a radikálně zkracuje lyže, zpevňuje vázání a v pluhu sjíždí i nejprudší kopce.
Tzv. Lilienfeldská škola byla definována jeho učebnicí roku 1896. Lyže podle ní měřily už jen dva metry, čímž se staly ovladatelnější, norský záklon se změnil na alpský předklon, natažené nohy se pokrčily a kolena se stala pružnými. A hlavně švihnutá kristiánka v kleku byla doplněna plynulým pluhem ve stabilním rovnovážném postoji.
Jediné, co Mathiase nepřežilo, byla technika jedné hole. Prosazoval jen jednu dlouhou hůl s hákem, aby se mohl přidržovat ve stoupání o kmeny stromů. Jeho následovníci ji odhodili, po vzoru Norů vzali dvě lehké bambusové hůlky, a když bylo potřeba prudce stoupat, vypůjčili si od horolezců cepín.
Žďárského stylem se jezdí s kopce dodnes. Ať sjezdař na sjezdovce, freerider v terénu nebo skialpinista mezi horskými velikány, každý z nich používá pluh, snížený lyžařský postoj, jízdu po hraně i smýkaný oblouk.
Zkracování, zrychlování, zjednodušování
Po kristiánce a pluhu šel vývoj lyžování velmi rychle dopředu, ale už nikdy nedosáhl tak titánských pokroků. Během 1. světové války se začaly masivně mazat skluznice voskem na sjezd i stoupání. Po válce přišla éra stoupacích tuleních pásů (čili zlepšení několik tisíc let známé technologie), které dodnes používají skialpinisté.
Mezi válkami byly lyže ještě zkráceny, opatřeny pevným kovovým vázáním a kovovými hranami. Důvodem byla očekávaná 2. světová válka a velká role horských myslivců v ní. Vojáci dostali takový výcvik, že dokázali za jízdy střílet. Bohužel to pak jednotky na mnoha válečných frontách musely dokazovat ve skutečnosti.
Po 2. světové válce konečně dostal hlavní slovo ve vývoji lyží a lyžařské techniky sport. Definitivně se oddělily běžky, sjezdovky a skočky. Sjezdové lyže dostaly standardní umělé skluznice, kovové hrany, bezpečnostní vázání, plastové přezkáče a nízkou váhu díky konstrukcím kombinujícím dřevo a plast. Oproti původním celodřevěným norským lyžím mají poloviční délku.
Ikonické okamžiky lyžování
Haakon IV. začíná zlatý norský věk: Birkebeinerrennet
Rössler-Ořovský přivezl lyže: První sjezdovka byl Václavák
Našenci z Vrchlabí: První lyžařský přejezd Krkonoš
Tragédie Hanče a Vrbaty: Ambice-tragédie-mýtus
Nejdelší Schilthorn: Dejte si pekelný sjezd
Memoriál mrtvých horolezců pod Huascaranem: Jizerská historie na běžkách
Nejlepší sjezdař všech dob: Franz Klammer
Nejdelší na běžkách: Nordenskiöldsloppet
Vývoj lyžařské techniky
Lyžařská vázání dědečků a pradědečků
Moravák Matyáš Žďárský naučil Alpy lyžovat a bivakovat
Nostagické lyžování v Tatranské Lomnici
Folklór nebo sport? Jak kdy a jak pro koho
Článek vyšel v časopisu Premium Ski.
Diskuse
Diskuze k článku

Výběr vhodné cyklistické helmy sníží riziko zranění hlavy o 80 %
Holiday World, Caravan a Boat: cestovatelské trendy?
Může se hodit
Nejčtenější články

Leipzig Marathon: Běžecká návštěva u německých přátel

Casino Pupp miloval James Bond
Kde se natáčeli Zlatokopové z Arkansasu?

Poslední den ledového lezení v Jizerkách?

Digitální nomádství: 12 tipů, jak pracovat z dodávky
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Taipei Cycle - veletrh | Taiwan | 22.-25.3. | 22.3. | |
Grónsko - diashow | Chrudim, divadlo K.Pippicha | Přednáší Martin Loew | 22.3. | 18:00 |
Utazás - veletrh | Maďarsko, Budapešť | 23.-26.2. | 23.3. | |
Bokami Západných Tatier | Bobrovecká Vápenica | 23.-25.3. Skialpinismus | 23.3. | |
Zimní táboření | Darkovičky | 24.-26.3. | 24.3. | |
For Bikes and Sport - veletrh | Praha, Letňany | 24.-26.3. | 24.3. | |
Zakončení zimní tábornické sezony | Orlické hory, Adam | 24.-26.6. | 24.3. | |
Bahno | Karlovy Vary, Tři Kříže | Horská kola, běh, canisross | 25.3. | |
Valná hromada ČHS | Praha | 25.3. | ||
Chrudimka - splutí | Seč | 25.3. |
Diskuse
Nova zprava - ani ne | Pavka, 20.3.2023 17:17, 2 příspěvky |
velkoplošné chráněné území | Lukas B., 20.3.2023 16:58, 1 příspěvek |
Nova zprava | Honza, 20.3.2023 14:55, 2 příspěvky |
Oprava | Horydoly, 19.3.2023 11:42, 4 příspěvky |
Oprava | Lukas, 18.3.2023 18:59, 4 příspěvky |
Koloběžka Mascoot 20-20 | Myškovi, 17.3.2023 12:14, 11 příspěvků |
Koloběžka Mascoot 20-20 | Kemo, 16.3.2023 10:28, 11 příspěvků |
INU | Honza, 16.3.2023 9:46, 1 příspěvek |
INU Lomnické sedlo | Skiák, 15.3.2023 13:21, 4 příspěvky |
Cestovaní | Lukáš89, 13.3.2023 15:20, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Do Německa za jarními udá... | Horydoly Open, 11.3.2023 23:50 |
Re: ferraty ve Slovinsku? | Kuba Turek, 8.3.2023 1:24 |
ferraty ve Slovinsku? | Horydoly , 8.3.2023 1:08 |
Proč udeřil blesk do soch... | milan šupa, 3.3.2023 20:02 |
Sníh a sjezdovky v provozu | Horydoly Open, 23.2.2023 15:22 |
Češi loni po Česku cestov... | Horydoly Open, 23.2.2023 14:59 |
V Česku natáčený film Na ... | Horydoly , 23.2.2023 14:50 |
Češi se do zahraničí rádi... | Horydoly , 23.2.2023 14:44 |