Obtížná feráta Königschusswandsteig za humny

Feráta Königschusswandsteig. Na vrcholu Preinerwand a komín na ferátě.
Autor snímku Petr Drexler

VIA FERRATA GUIDE Feráta Königschusswandsteig stoupá strmě vzhůru po velké rampě pod velkými plotnami stěny Preinerwand. Překonává pilíře, plotny a prochází obtížným kolmým komínem. To vše při velké expozici. Zajeďte si pro její skalp do Raxalpen kousek za Vídeň.

Obtížná feráta Königschusswandsteig za humny
Feráta Königschusswandsteig na Preinerwand. Nástup pod stěnu vede sutí.
Autor snímku Petr Drexler

Königschusswandsteig

Maximální obtížnost: E (lezecké pasáže 2+ UIAA), nevhodné pro děti
Převýšení: 300 m
Čas: lezení 2 h, nástup 2:30 h, sestup 2:45 h

Přilba, ferátový set, ferátové rukavice, sedací úvazek, batoh 30 l, lékárnička, mobil, mapa, pohorky, čepice, kalhoty a bunda, návleky na boty, funkční prádlo, ponožky, fleece nebo softshell, čelovka, mobil, mapa nebo GPSbivakovací Žďárského vak, pití a jídlo na den, lékárnička, fotoaparát, tmavé sportovní brýleopalovací krém, sportovní hodinkytrekové hole, začátkem léta se hodí turistický cepín.

Jen pár desítek kilometrů za Vídní se rozkládá hornatá krajina masivu Rax Alpen. Spolu s masivem Guttensteiner Alpen tvoří jakési alpské předhůří. Je to pro nás nejbližší alpská oblast a na své si tu přijdou turisté, horolezci a v zimě i lyžaři.

Račte si vybrat

V létě jsme oblast navštívili s cílem přelézt některé nejtěžší feraty. Masiv Rax Alpen je jakási náhorní plošina, která se strmými stěnami zvedá z roviny Dolního Rakouska do výšky zhruba 1700 m. Nejvyšší hora masivu je Heukuppe (2007 m).

V bočních stěnách masivu vede velké množství zajištěných cest. Od nejlehčích, obtížnosti A-B až po těžké, obtížnosti D. Pro horolezce je zde známá kotlina Velký Höllentall s až třistametrovými stěnami.

Nejkrásnější a nejtěžší feraty vedou v jižní lezecké stěně Preinerwand. Jsou to Hans von Haidsteig a Königschusswandsteig.

Nejtěžší a nejkrásnější

420 m vysoký Haidsteig dosahuje obtížnosti D a je jednou z nejkrásnějších a nejoblíbenějších ferát ve Východních Alpách. 230 m vysoký Königschusswandsteig dosahuje obtížnosti E a je to nejtěžší ferata v Rax Alpen. Samotný nástup je odvážný, představuje nezajištěné lezení obtížnosti 2+.

Během jednoho dne jsme přelezli obě feraty. O Haidsteigu jsme psali již dříve, tak tedy pár slov o Königu. Königschusswandsteig stoupá strmě vzhůru po velké rampě pod velkými plotnami stěny Preinerwand. Překonává pilíře, plotny a prochází obtížným kolmým komínem. To vše při velké expozici.

Ráno po přespání na bezplatném tábořišti v Kaiserbrunu odjíždíme do obce Prein an der Rax a stoupáme po silničce k začátku lesa, kde u hájovny necháváme auto. Podle průvodce se dostáváme na chodník Holzknechtsteig, který nás dovádí pod nástup feráty Haidsteig. Po ní lezeme vzhůru a asi po dvou hodinách vystupujeme na vrchol stěny kde je velký kříž (1783 m).

Königschusswandsteig

U chaty Neue Seehütte si dáváme pauzu, ležíme si v trávě na sluníčku a sbíráme síly. Poté scházíme dolů sutí po Holzknechtsteigu až k místu, kde tušíme nástup Königa. Podle průvodce se má překonat suťový kužel a odtud po velké rampě vzhůru. Přejití těch pár desítek metrů sutě je otravná makačka, pořád to ujíždí. Ale pak na stěně nacházíme starou tabuli s nápisem Malersteig a hned se nám zvedá nálada, jdeme správně.

Po rampě stoupáme vzhůru a nad námi se zvedají velké převisy. Rampa přechází v plotny. Začíná to být nepříjemné. Nástup stále nikde, pod námi je už pár desítek metrů, cesta je exponovaná a není zajištěná. Konečně nacházíme začátek lana. Další možnost nástupu je odbočkou z Haidsteigu. U sošky Černé Madony se asi po 50 metrech odbočuje doleva na Karl Berger Steig. Je to nezajištěná cesta s místem 3-. Když ale odsud vidím, kudy vede a co bychom měli pod sebou, jsem rád, že jsme nastoupili sutí.

Nejištěné nástupy

Pod Berger Steig jsou obrovské plotny, které přecházejí v kolmici a poté do obrovského převisu prakticky pod celou délkou stezky. Samotná stezka se zdálky zdá jako pěšina pro kamzíky, brrr. Stačilo by uklouznutí a následovalo by několik desítek metrů volného pádu. Bez lana bych tam teda nešel a oni by tam vodili turisty!

Feráta Königschusswandsteig na Preinerwand v Raxalpen.

Lezení začíná lehkou rampou obtížnosti B. Jdeme pod velkými převisy, které nám brání pohledu vzhůru. Vzápětí se ale cesta prudce napřimuje a stoupá po velmi strmé skalní stěně s chybějícími stupy. Lézt se proto musí na tření. 15 metrů vysoký klíčový úsek je klasifikován lehce nadsazeně obtížností E.

Jištěné mládí

Tady potkáváme povedenou dvojici rakouských lezců-turistů. Chlap, asi 50 let, s manželkou. On jde bez jakéholi jištění, bez helmy. Ona má alespoň sedák s jednou smyčkou a karabinou a v jedné ruce teleskopickou hůlku. Mašírujou si to po skále dolů proti nám. Pouštíme je. Zatímco čekáme, než manželka přeleze pilířek, dáváme se s chlápkem do řeči. Na poznámku o tom, že nemá jištěn,í se jen směje. Říká, že je starý, že nemá strach, že smrt mu nevadí, že stejně za pár let umře. Ale že my jsme mladí a musíme být opatrní. Na manželku pořád ukazuje a říká: "Sie ist gut!" Paní s vytřeštěným výrazem slézá skálu a my uznale pokyvujeme.

Po rozloučení dále lezeme přes skalní úsek. Na konci tohoto výšvihu se po překonání malého převisu obtížnosti D/E se dostáváme na strmou rampu stoupající k druhému klíčovému místu – komínu. Na rampě se dá chvíli odpočinout a vychutnat pohledy. Expozice je zde slušná. Po chvilce odpočinku nalézáme směrem do komínu.

Díky bohu za přilbu

Na rampě je pár volných kamenů. Jeden na mě někdo shazuje a po varovných výkřicích se stíhám přitisknou na skálu. Kámen mě bacil do přilby a udělal mi v ní pěkný zásek. Stačily čtyři metry letu a šupa to byla pořádná. Zlatá přilba.

Konečně jsem u komína. Jím vede cesta vzhůru, musíme rozpírat do stran. Komín se mi zdá těžší než uvedený klíčový úsek. Asi je to batohem, který lezení značně komplikuje. Mít batoh větší, tak už se neprocpu. Je to docela slušná dřina.

Trvá to ale jen krátce. Poté vystupujeme z komína a krátkým traverzem (C) vpravo se dostáváme na plotny Preinerwandu. Odtud už to je pohodička. Strmým zářezem (B/C) se dostáváme na konec jištění, kde je umístěna tabule feráty. Na vrchol stěny už je to jen kousek.

Po Holzknechtsteigu slézáme opět dolů, míjíme nástup Haidsteigu a po příjemné cestě lesem se dostáváme zpět na parkoviště.

Horydoly.cz Höllental a Rax Alpen na HORYDOLY

Pekelné údolí v alpském předhůří (outdoor)

Ďáblova koupelna (feráta)

Dvě feráty v Höllentalu (feráta)

Obtížná feráta za humny (feráta)

Těžká feráta k černé madoně (feráta)

Feráty na Hohe Wand (feráta)

Richterova cesta v Höllentalu (horolezectví)

Celodenní vertikální výlet (horolezectví)

Lanovka Raxalpe bez sjezdovek (skialpinismus)

Schneeberg - rakouská Sněžka (turistika)

Ráj pěších turistů (turistika)

Šílenství v Höllentalu (tábořiště)

Zobrazit místo Mountains - hory - skály - rocks na větší mapě

Horydoly.czPodívejte se na další FERÁTY na HORYDOLY

čas

To je rychlost :)

• Autor Novinář
  • Datum a čas 25.9.2012 12:53
Další feráty v okolí

Ahoj, přidala jsem pod článek odkazy na všechny články, které se týkají nejbližšího okolí. Snad se Ti budou hodit.

Všechny feráty, které jsme uveřejnili na Horydoly, najdeš tady: http://www.horydoly.cz/turiste/feraty.html

čas

Ahojte. Měl bych dotaz ohledně výše popsané lokality - dle popisu se jedná o docela slušný zabití volnýho času. Budeme na to mít ale tři dny. Je tam ještě nějaká feráta? A jak je to v místě s bivakem?

minuly vikend som tam bol
s kamosom. Nastupovali sme z Haidsteigu tym traverzom. Isli sme bez istenia, to miesto na traverze oznacene 3- sme zlanili (je tam skoba). ferrata je pekna, ale da sa spravit (ak clovek trocha vie liezt) takmer bez pomoci lana. Ja som si pomohol celkom 2 razy. nebezpecnejsie mi pripadal ten traverz. Odporucam lezecky a lano (pre istotu)a iste skusenosti...ferratu (a hlavne pristup k nej) netreba podcenovat,aj ked v porovnani s HTL steigom na Hohe Wand, je Koenig podla mna rebrik.
  • Autor 5o
  • Datum a čas 6.10.2007 00:07
Celkem 4 příspěvky v diskuzi

Zbranek se dostal mezi funkcionářskou elitu na olympiádě v Paříži

Lezení na Olympijských hrách v Paříži zveřejnilo všechny funkcionáře. Mezi nimi je i stavěč Jan Zbranek. Je určen ke stavbě cest na obtížnost.... celý článek

Vzdělávání – cesta k horolezeckému úspěchu?

Zprávy od horolezců 2024

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2024

Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Akce horolezců a pracovníků národního parku Saské Švýcarsko

V mnoha lezeckých oblastech Saského Švýcarska se v současnosti leze ještě dříve než se horolezec dostane ke skalám. Přístupové cesty jsou mnohy blokovány padlými suchými stromy, které sežral kůrovec.
Alter Weg na Herkulesstein - krásně ukrytá dvojka na významnou věž v Bielatalu

CLIMBING GUIDE Na pískovcové skály vede jen málo lehkých, bezpečných a hezkých výstupů. Horolezci jsou za každou takovou cestu vděční. V Bielatal kousek za německou hranicí, se jedna taková skrývá uvnitř obrovského
Pit Schubert je v metodickém nebi

Významný německý horolezec Pit Schubert, kterého znají všichni evropští lezci jako nedostižného bezpečnostního metodika, odešel do nebe. Zemřel v požehnaném věku 88 let.
Dolomity a Julské Alpy 2024

TRIGLAV Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.

Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
Kamarád ze skal - film Turnov, Muzeum Českého ráje 6.4. 20:00
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 11.-14.4. 11.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 11.-14.4. 11.4.
Valná hromada ČHS Praha 13.4.