5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu

5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu
V tunelu musí dávat řidič auta pozor na silnici, na ostatní auta a také na sebe.
Autor snímku TSK Praha
SDÍLEJ:

Největším dopravním rizikem v tunelech jsou samotní řidiči. Neopatrnost řidičů neohrožuje pouze jejich vlastní bezpečnost, ale omezuje také ostatní. Pak vznikají dlouhé kolony a dopravní omezení, jenž často znamenají zdržení mnoha desítek minut. 

Obecné pravidlo, které snad není třeba připomínat, je, že v tunelu nikdy bezdůvodně nezastavujeme, necouváme, neotáčíme se, a to ani v případě, že mineme potřebný výjezd, a neděláme žádné prudké, nečekané manévry. 

Abychom předešli nehodě, je třeba dodržovat i další zásady bezpečné jízdy. "Jízda konstantní rychlostí v jednom směru mnohé svádí k podcenění situace, a nevěnují se tak řízení v potřebné míře. Přitom právě v tunelu, kde není prostor pro chybu ani její nápravu, je třeba maximální pozornost a předvídavost," doporučuje Olga Boučková z BESIP.

Pět základních pravidel pro bezpečnou jízdu v tunelech:

Dodržování rychlosti

V tunelech je zpravidla stanovena maximální povolená rychlost na 70 km/h, v případě hustého provozu je světelnou signalizací z důvodu bezpečnosti a zachování plynulosti provozu snižována na 50 km/h. Ačkoliv se jedná o maximální povolenou rychlost, můžeme ji považovat prakticky za doporučenou. Měli by jí jet všichni s minimální odchylkou.

Velké rozdíly v rychlostech pohybujících se vozidel výrazně zvyšují riziko nehody, protože v řadě lidí vyvolávají agresivní chování.

Zásada číslo jedna je tedy plynulost a jízda na hranici maximální povolené rychlosti. Samozřejmě s ohledem na hustotu provozu. Zkrátka bychom měli jet zjednodušeně řečeno s davem, tedy ne zbytečně pomalu, ani nad povolenou rychlost. Tím kromě bezpečnosti zajistíme i nejvyšší možnou průjezdnost tunelu.

Dodržování bezpečné vzdálenosti

V omezeném prostoru tunelu nemáme možnost napravit svoji chybu vyhýbacím manévrem, zvláště za hustého provozu. Proto je potřeba dodržovat bezpečnou vzdálenost a plně se věnovat řízení.

V tunelu máme řadu prvků, ať už jsou to tabule světelného dopravního značení, informační tabule, nebo například dveře propojovacích chodeb, které nám pomohou si odměřit a v duchu spočítat vzdálenost dvou vteřin. Což je obecně předpokládaná doba pro bezpečnou vzdálenost, za kterou bychom měli projet místem, jímž projelo vozidlo před námi. V tunelu, právě kvůli omezenému prostoru, doporučujeme tuto vzdálenost prodloužit na tři sekundy.

Používání směrových světel

Řada řidičů v běžném provozu, a zvláště při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, podceňuje používání směrových světel, tedy blinkrů. Přitom je to prakticky jediný dorozumívací prostředek, kterým můžeme dát ostatním najevo, co se chystáme udělat!

Právě proto je důležité a zásadní pro bezpečnost naši i ostatních dát blinkr včas, ne až ve chvíli, kdy začínáme točit volantem. V omezeném prostoru tunelu je třeba se dostatečně rozhlédnout, zjistit, zda manévrem někoho neohrozíme, dát směrová světla alespoň tři sekundy předtím, než začneme vybočovat z jízdního pruhu, a až poté začít samotný manévr.

Bleskový pohled do zrcátka a prudké vybočení, které často v městském provozu používáme, se nám tady mohou vymstít, byť třeba jen tím, že nečekaným manévrem vylekáme jiného řidiče, ten strhne volant a narazí do stěny tunelu. Co může následovat v hustém provozu za námi jedoucích vozidel, si asi každý umí představit…

Prudké brzdění a manévry

Při dodržování výše napsaného bychom se neměli dostat do situace, kdy budeme prudce brzdit nebo manévrovat. Právě nečekané a prudké manévry v úzkém prostoru bývají často příčinou dopravních nehod. Řidiči okolo nemají možnost za nás naši chybu napravit, někam uhnout, udělat vyhýbací manévr nebo prudce zastavit. Sebemenší chyba se řetězí, násobí a v tunelu je možností na její nápravu o poznání méně.

Předvídavost a orientace

Abychom předešli nečekaným manévrům, je potřeba předvídavost a dobrá orientace. Proto musíme sledovat dopravní značení, řadit se včas do jízdního pruhu, který budeme potřebovat, například při vyjíždění z tunelu. Proto se do pruhu, jejž budeme potřebovat, řadíme klidně o jeden dva výjezdy dříve, než budeme sami tunel opouštět.

I v tunelu platí, že se jezdí vpravo, ovšem souběžná jízda při hustém provozu je povolena. Tím se vracíme zpátky k zásadě, že všichni jedeme stejným směrem a stejnou rychlostí.

Důležité je uvědomovat si i to, co mohou vidět řidiči vozidel okolo nás, což platí zvláště pro dodávková nebo nákladní vozidla. Mrtvý úhel se ovšem týká i řidičů osobních aut. V takovém případě stačí jen drobný dotyk mezi vozidly, kdy předním blatníkem zavadíme o zadní část jiného auta, to se otočí, jak to známe z amerických filmů, a hromadná nehoda je během několika okamžiků na světě.


OBECNÁ PRAVIDLA CHOVÁNÍ V TUNELU
• Nastavte rozhlasovou stanici uvedenou na dopravní značce před tunelem.
• Odložte sluneční brýle.
• Řiďte se světelnými signály a dopravními značkami.
• Dodržujte předepsanou bezpečnou vzdálenost od vozidla před sebou.
• Nepředjíždějte, pokud je v jednom směru pouze jeden jízdní pruh.
• Neotáčejte se a necouvejte.
• Nezastavujte, pokud nejste v nebezpečí.

KOLONA V TUNELU
• Zapněte výstražná světla.
• Dodržujte předepsanou bezpečnou vzdálenost, přestože jedete pomalu nebo stojíte.
• Vypněte motor, když se kolona zastaví.
• Poslouchejte pokyny z rádia.
• Řiďte se instrukcemi obsluhy tunelu.

NEHODA či PORUCHA V TUNELU
• Zapněte výstražná světla.
• Odstavte své vozidlo ke kraji vozovky.
• Vypněte motor a topení.
• Nekuřte a nepoužívejte otevřený oheň.
• Pokud je to nezbytné a možné, poskytněte první pomoc zraněným.
• Zavolejte pomoc nouzovým telefonem v SOS výklenku.

POŽÁR V TUNELU
• Pokud vaše vozidlo hoří, vyjeďte ven z tunelu, je-li to možné.
• Když to možné není, zajeďte ke straně, vypněte motor a ihned opusťte vozidlo. Nezachraňujte majetek!
• Stiskněte tlačítko hlásič požáru. Tlačítkové hlásiče jsou v SOS výklencích a u nouzových východů.
• Zavolejte pomoc nouzovým telefonem v SOS výklenku.
• Pokud můžete, uhaste požár přenosným hasicím přístrojem umístěným v SOS výklenku.
• Můžete-li, poskytněte první pomoc zraněným.
• Co nejrychleji běžte k nouzovému východu nebo ven z tunelu.
• Nikdy se nepokoušejte schovat před požárem nebo kouřem v SOS výklenku!

Horydoly.cz Tunely na Horydoly

V AUTĚ Tunnel Munt la Schera a Tunnel du Mont Blanc a Jedné noci na Pyhrnautobahn a Nuda na švýcarské dálnici

VE VLAKU Gotthardský železniční tunel

NA KOLE Tunel Blanka: Kdy nastoupí Bém na veřejné práce?

NA LODI A znovu Rio Botičo

NA SNOWBOARDU Snowboardový tunel Vuokatti ve Finsku

NA LYŽÍCH Čtyři dlouhé sjezdovky v Alpe d´Huez

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek

Slovenské dálniční známky

Europe's top campsite is located in Austria

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

BIESZCZADY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2024 pro osobní automobily 12 eur (10 dní), 17 eur (měsíc) a 60 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Roadtrip Afghánistánem - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Tereza Inková a Jirka Weinzettl 23.4. 18:30
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.

Diskuse

Largest Cannabis products DeweyItach, 23.4.2024 20:11, 1 příspěvek
vozhrrvq buying azithromycin in mexico, 23.4.2024 20:03, 5 příspěvků
mxiboidei generic valtrex canada, 23.4.2024 19:26, 121 příspěvků
lgqkamhva valtrex buy, 23.4.2024 18:44, 121 příspěvků
nftfyxhb order lisinopril online from canada, 23.4.2024 18:37, 121 přís...
zxbkrcjgt buy valtrex australia, 23.4.2024 18:29, 5 příspěvků
oybdeuju buy synthroid online, 23.4.2024 18:20, 121 příspěvků
bfsoiffl lisinopril cost, 23.4.2024 18:12, 12 příspěvků
pemrisyn rx pharmacy no prescription, 23.4.2024 18:02, 121 příspěvků
jfxjregi 40 mg lisinopril for sale, 23.4.2024 18:00, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23