5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu

5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu
V tunelu musí dávat řidič auta pozor na silnici, na ostatní auta a také na sebe.
Autor snímku TSK Praha
SDÍLEJ:

Největším dopravním rizikem v tunelech jsou samotní řidiči. Neopatrnost řidičů neohrožuje pouze jejich vlastní bezpečnost, ale omezuje také ostatní. Pak vznikají dlouhé kolony a dopravní omezení, jenž často znamenají zdržení mnoha desítek minut. 

Obecné pravidlo, které snad není třeba připomínat, je, že v tunelu nikdy bezdůvodně nezastavujeme, necouváme, neotáčíme se, a to ani v případě, že mineme potřebný výjezd, a neděláme žádné prudké, nečekané manévry. 

Abychom předešli nehodě, je třeba dodržovat i další zásady bezpečné jízdy. "Jízda konstantní rychlostí v jednom směru mnohé svádí k podcenění situace, a nevěnují se tak řízení v potřebné míře. Přitom právě v tunelu, kde není prostor pro chybu ani její nápravu, je třeba maximální pozornost a předvídavost," doporučuje Olga Boučková z BESIP.

Pět základních pravidel pro bezpečnou jízdu v tunelech:

Dodržování rychlosti

V tunelech je zpravidla stanovena maximální povolená rychlost na 70 km/h, v případě hustého provozu je světelnou signalizací z důvodu bezpečnosti a zachování plynulosti provozu snižována na 50 km/h. Ačkoliv se jedná o maximální povolenou rychlost, můžeme ji považovat prakticky za doporučenou. Měli by jí jet všichni s minimální odchylkou.

Velké rozdíly v rychlostech pohybujících se vozidel výrazně zvyšují riziko nehody, protože v řadě lidí vyvolávají agresivní chování.

Zásada číslo jedna je tedy plynulost a jízda na hranici maximální povolené rychlosti. Samozřejmě s ohledem na hustotu provozu. Zkrátka bychom měli jet zjednodušeně řečeno s davem, tedy ne zbytečně pomalu, ani nad povolenou rychlost. Tím kromě bezpečnosti zajistíme i nejvyšší možnou průjezdnost tunelu.

Dodržování bezpečné vzdálenosti

V omezeném prostoru tunelu nemáme možnost napravit svoji chybu vyhýbacím manévrem, zvláště za hustého provozu. Proto je potřeba dodržovat bezpečnou vzdálenost a plně se věnovat řízení.

V tunelu máme řadu prvků, ať už jsou to tabule světelného dopravního značení, informační tabule, nebo například dveře propojovacích chodeb, které nám pomohou si odměřit a v duchu spočítat vzdálenost dvou vteřin. Což je obecně předpokládaná doba pro bezpečnou vzdálenost, za kterou bychom měli projet místem, jímž projelo vozidlo před námi. V tunelu, právě kvůli omezenému prostoru, doporučujeme tuto vzdálenost prodloužit na tři sekundy.

Používání směrových světel

Řada řidičů v běžném provozu, a zvláště při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, podceňuje používání směrových světel, tedy blinkrů. Přitom je to prakticky jediný dorozumívací prostředek, kterým můžeme dát ostatním najevo, co se chystáme udělat!

Právě proto je důležité a zásadní pro bezpečnost naši i ostatních dát blinkr včas, ne až ve chvíli, kdy začínáme točit volantem. V omezeném prostoru tunelu je třeba se dostatečně rozhlédnout, zjistit, zda manévrem někoho neohrozíme, dát směrová světla alespoň tři sekundy předtím, než začneme vybočovat z jízdního pruhu, a až poté začít samotný manévr.

Bleskový pohled do zrcátka a prudké vybočení, které často v městském provozu používáme, se nám tady mohou vymstít, byť třeba jen tím, že nečekaným manévrem vylekáme jiného řidiče, ten strhne volant a narazí do stěny tunelu. Co může následovat v hustém provozu za námi jedoucích vozidel, si asi každý umí představit…

Prudké brzdění a manévry

Při dodržování výše napsaného bychom se neměli dostat do situace, kdy budeme prudce brzdit nebo manévrovat. Právě nečekané a prudké manévry v úzkém prostoru bývají často příčinou dopravních nehod. Řidiči okolo nemají možnost za nás naši chybu napravit, někam uhnout, udělat vyhýbací manévr nebo prudce zastavit. Sebemenší chyba se řetězí, násobí a v tunelu je možností na její nápravu o poznání méně.

Předvídavost a orientace

Abychom předešli nečekaným manévrům, je potřeba předvídavost a dobrá orientace. Proto musíme sledovat dopravní značení, řadit se včas do jízdního pruhu, který budeme potřebovat, například při vyjíždění z tunelu. Proto se do pruhu, jejž budeme potřebovat, řadíme klidně o jeden dva výjezdy dříve, než budeme sami tunel opouštět.

I v tunelu platí, že se jezdí vpravo, ovšem souběžná jízda při hustém provozu je povolena. Tím se vracíme zpátky k zásadě, že všichni jedeme stejným směrem a stejnou rychlostí.

Důležité je uvědomovat si i to, co mohou vidět řidiči vozidel okolo nás, což platí zvláště pro dodávková nebo nákladní vozidla. Mrtvý úhel se ovšem týká i řidičů osobních aut. V takovém případě stačí jen drobný dotyk mezi vozidly, kdy předním blatníkem zavadíme o zadní část jiného auta, to se otočí, jak to známe z amerických filmů, a hromadná nehoda je během několika okamžiků na světě.


OBECNÁ PRAVIDLA CHOVÁNÍ V TUNELU
• Nastavte rozhlasovou stanici uvedenou na dopravní značce před tunelem.
• Odložte sluneční brýle.
• Řiďte se světelnými signály a dopravními značkami.
• Dodržujte předepsanou bezpečnou vzdálenost od vozidla před sebou.
• Nepředjíždějte, pokud je v jednom směru pouze jeden jízdní pruh.
• Neotáčejte se a necouvejte.
• Nezastavujte, pokud nejste v nebezpečí.

KOLONA V TUNELU
• Zapněte výstražná světla.
• Dodržujte předepsanou bezpečnou vzdálenost, přestože jedete pomalu nebo stojíte.
• Vypněte motor, když se kolona zastaví.
• Poslouchejte pokyny z rádia.
• Řiďte se instrukcemi obsluhy tunelu.

NEHODA či PORUCHA V TUNELU
• Zapněte výstražná světla.
• Odstavte své vozidlo ke kraji vozovky.
• Vypněte motor a topení.
• Nekuřte a nepoužívejte otevřený oheň.
• Pokud je to nezbytné a možné, poskytněte první pomoc zraněným.
• Zavolejte pomoc nouzovým telefonem v SOS výklenku.

POŽÁR V TUNELU
• Pokud vaše vozidlo hoří, vyjeďte ven z tunelu, je-li to možné.
• Když to možné není, zajeďte ke straně, vypněte motor a ihned opusťte vozidlo. Nezachraňujte majetek!
• Stiskněte tlačítko hlásič požáru. Tlačítkové hlásiče jsou v SOS výklencích a u nouzových východů.
• Zavolejte pomoc nouzovým telefonem v SOS výklenku.
• Pokud můžete, uhaste požár přenosným hasicím přístrojem umístěným v SOS výklenku.
• Můžete-li, poskytněte první pomoc zraněným.
• Co nejrychleji běžte k nouzovému východu nebo ven z tunelu.
• Nikdy se nepokoušejte schovat před požárem nebo kouřem v SOS výklenku!

Horydoly.cz Tunely na Horydoly

V AUTĚ Tunnel Munt la Schera a Tunnel du Mont Blanc a Jedné noci na Pyhrnautobahn a Nuda na švýcarské dálnici

VE VLAKU Gotthardský železniční tunel

NA KOLE Tunel Blanka: Kdy nastoupí Bém na veřejné práce?

NA LODI A znovu Rio Botičo

NA SNOWBOARDU Snowboardový tunel Vuokatti ve Finsku

NA LYŽÍCH Čtyři dlouhé sjezdovky v Alpe d´Huez

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


V Rakovníku jezdí dva různé autobusy?

V Rakovníku jezdí dva různé autobusy?

V Rakovníku před nemocnicí jsme nevěřili vlastním očím: nejenže tady staví dva autobusy s různými karoseriemi, ale zároveň se každý jmenuje po jiném léku na nervy.  ... celý článek

Obytné auto pro rodinu do 200 000 Kč

Co automobilistu čeká ve Švýcarsku roku 2019?

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Obytné auto pro rodinu do 200 000 Kč

Obytné auto pro rodinu do 200 000 Kč

Oproti obytnému přívěsu má obytný vůz výhodu v lepším manévrování. Je vhodnější na jízdu v zimě, méně nápadný při spaní na divoko a do 3500 kg stačí řidičský průkaz B na osobní auta.
5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu

5 řidičských pravidel pro jízdu v tunelu

Největším dopravním rizikem v tunelech jsou samotní řidiči. Neopatrnost řidičů neohrožuje pouze jejich vlastní bezpečnost, ale omezuje také ostatní. Pak vznikají dlouhé kolony a dopravní omezení, jenž často znamenají zdržení mnoha desítek
V Rakovníku jezdí dva různé autobusy?

V Rakovníku jezdí dva různé autobusy?

V Rakovníku před nemocnicí jsme nevěřili vlastním očím: nejenže tady staví dva autobusy s různými karoseriemi, ale zároveň se každý jmenuje po jiném léku na nervy.  

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Festival cestování - veletrh Pardubice, Ideon 22.-23.3. 22.3.
IBTM - veletrh Saudská Arábie, Abu Dhabi 25.-27.3. 25.3.
Taipei Cycle - veletrh Taiwan 27.-30.3. 27.3.
Blik blik festival světla Plzeň 29.-30.3. 29.3.
For Bikes - veletrh Praha, Letňany 29.-31.3. 29.3.
Tourism Expo - veletrh Olomouc, Flora 5.-6.4. Cestovní ruch 5.4.
Pro Winter - veletrh Itálie, Bolzano 9.-11.4. Horské technologie 9.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 11.-13.4. 11.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 13.-14.4. 13.4.
Gruzie a severní pól - přednáška Praha, Národní muzeum Přednáší Jan Homola a Richard Santus 24.4. 19:00

Diskuse

Neumax Plecko, 19.3.2019 14:31, 5 příspěvků
Koloběžka Lenka, 19.3.2019 11:18, 8 příspěvků
imunita Daniela, 19.3.2019 10:37, 14 příspěvků
Koloběžky Kuba Turek, 18.3.2019 22:59, 8 příspěvků
Krkonošský survival Horydoly , 18.3.2019 22:03, 2 příspěvky
Krkonošský survival Krupka, 18.3.2019 21:04, 2 příspěvky
Koloběžky Karel, 18.3.2019 15:36, 8 příspěvků
Průdušky Karolina, 15.3.2019 13:26, 6 příspěvků
imunita Martina, 14.3.2019 12:55, 14 příspěvků
Klouby Adam, 13.3.2019 11:27, 32 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Chytremapy.cz Horydoly , 16.3.2019 12:54
Katastrofa, zvaná vnitřní... milan šupa, 15.3.2019 19:21
Rokytnice Horydoly , 14.3.2019 15:03
ROKYTNICE NAD JIZEROU NAB... Horydoly , 14.3.2019 14:15
Re: Skialp v Alpách Horydoly , 5.3.2019 18:23
Re: Skialp v Alpách Kuba Turek, 5.3.2019 15:14
Re: Skialp v Alpách Horydoly Open, 5.3.2019 15:12
Re: Skialp v Alpách Kuba Turek, 5.3.2019 15:09