Prasečí peklo na Výrovce

Výrovka u Miškovic.

Kdo nesplul Výrovku (neboli spodní Vavřinec, neboli Kouřimku, neboli Plaňanku), není vodákem - utěšujeme se, když v neděli ráno opuštíme Blanici i Sázavu plné vody a míříme k Pečkám.

Kilometráž VÝROVKA

26,7 Klášterní Skalice, silniční most
25,5 most s polní cestou
25,3 jez 1,8 m, sjízdný za velké vody (nebezpečí rozbití lodě)
25,1 Miškovice, silniční most
18,0 železniční most
16,9 Chotusice vlevo, železniční most
16,5 jez 1,8 m, sjízdný za velké vody vlevo, přenášení vlevo
18,8 Radim, silniční most a pod ním stupeň s nebezpečným válcem (vtahuje!), přenášení vlevo přes fotbalové hřiště a silnici

Autem prokličkujeme omlácená a polorozpadlá středočeská městečka, kde chcípnul pes, a ocitneme se ve vsi Klášterní Skalice.

Povodeň

Zprávy, že místo sjízdných 50 cm vody na vodočtu v Plaňanech teče 120 cm, nelhaly. Kalná žlutohnědá voda mizí od mostu do houštin. Potok se zdá dost široký, a tak nasedáme do pěti kajaků a kloužeme po trávě do vody.

Víceméně v pohodě dokličkujeme v úzkých meandrech za pár desítek minut do Miškovic k prvnímu jezu. Sice dvakrát přetahujeme lodě okolo padlých stromů, ale nic hrozného se zatím neděje.

Chvíli mudrujeme nad pobořeným jezem, určitě by se dal skočit vpravo, nebo zbouchat po šutrech vlevo. Máme s sebou dva prcky, tak radši přetahujeme.

Dobré rady

"To nejezděte, tady všichni vodáci končí," lamentuje paní, která vybíhá ze dvorku. Včera tady byla povodeň a hrozně zanesla koryto." Když už jsme tady, tak to přece nevzdáme. Paní nám tedy ukazuje, kudy máme přes náves přenést lodě až k dalšímu padlému stromu a lomí nad námi rukama. "Manžel teď hledá kachní budky, které nám odnesla velká voda."

Kachních budek najdeme po cestě ještě hodně. Jsou zapletené do hromad klacků, padlých stromů a plují v klidných zátočinách. Stejně jako my. Jsme ve vodáckém pekle. Co sto metrů přetahujeme, přenášíme, prošťoucháváme lodě skrz křoví a dereme se vpřed. Do toho smrdí prasečák nad námi a bahno všude okolo nás. Z hlubokého hlinitého koryta není úniku.

Výrovka. Jez mezi Žabonosy a Plaňany.

Není čas

Pár kilometrů z Miškovic do Plaňan jedeme tři hodiny. Ale ani potom to není o mnoho lepší. Mezi tím přichází jeden jez, který se nedá sjet, protože lávka nad ním je nízko jen dvacet centimetrů. Další dva jezy už jedeme, není čas něco řešit, protože se blíží večer. První si ho prohlédne, sjede a mávne na ostatní, kteří jedou rovnou na oči.

Poslední překvapení číhá v Radimi pod mostem. Proud najednou zrychlí a žene se pod most. "Podle kilometráže tady začíná regulace, radši to prohlídnem!" halekáme na sebe. Málem bylo pozdě. Při prohlídce zeshora usoudíme, že ve válci se utopit nechceme. Vytahujeme kajaky na břeh a klušeme pro auto.

"Výrovku klidně doporučím všem romantickýcm vodákům, ale nikdy ji už nepojedu," zasní se na cestě domů Hanka. Které kamarády tam chce poslat, neupřesňuje.

Horydoly.czPěšky: Vavřinec - Kouřimka - Výrovka

Výrovka. Zanesené koryto u Vrbčan.

Výrovka: střední tok z Klášterní Skalice do Radimi

Doba splutí: 5-6 h
Vodácká obtížnost střední Výrovky: ZW
Vavřinecký potok - kompletní kilometráž
Charakter: Extrémně zarostlé meandry, stálý proud, občas jezy a malé stupně.
Riziko: velmi nebezpečný stupeň s vývarem je pod kamenným mostem v Radimi, je také potřeba dát pozor na vtáhnutí pod nánosy větví a padlé stromy.
Znalosti: Kormidelník má ovládat základní záběry, háček může být bez větších zkušeností, nutná je psychická odolnost.
Sjízdnost: Minimum na vodočtu pod mostem v Plaňanech je 50 cm.
Tábořiště: Nejbližší je v Kouřimi.
Půjčovny: Nejbližší jsou v Praze, viz seznam půjčoven.
Doprava: Podél potoka vede silnice i železnice, místy mají od toku větší odstup.

Doporučené vybavení: Plastový kajakpádloplovací vesta, přilba, házečka, neoprenový oblek, nepromokavá bunda, tenisky nebo neoprenové botičky, funkční prádlo, malý lodní pytel na drobnosti, mapa, vodovzdorné hodinky, lékárnička, mobil, jídlo na cestu, horký nápoj v termosce, peníze na návrat vlakem či autobusem k autu.

Horydoly.czŘeky v okolí

Dolní Jizera

Vavřinecký potok z Vavřince a Vavřinecký potok z Klášterní Skalice

helma

Takto nasazená helma té paní bohužel moc nepomůže. :-(.

• Autor Ondra
  • Datum a čas 1.11.2012 11:31
120 cm
Naprostý souhlas.
Re: 120 c,
Znáš to, článek si přečte někdo, kdo má málo najeto, řekne si, to je jako Sázava, kterou jsem jel na raftu...Pohledem do mapy zjistí, že je to kousek od Prahy a vyrazí.Snažil jsem se metodicky naznačit, že úzké koryto s vysokými, až kolmými břehy, lávky a bordel (kmeny) za podstatně vyššího stavu vody než obvykle (nevím zda to brát jako 1.SPN... asi ještě ne)může ošklivě překvapit.ZW I a níž je obyčejně pohoda, zvlášť na řece, ale v korytě Kouřimky v tomto úseku jsou místa, kde nezastavíš, na břeh nenajedeš a tam zrovna můžeš potkat sifon z naplavených větví nebo stromků.Není voda jako voda :-))))
  • Autor H. Pokorný
  • Datum a čas 18.6.2004 13:50
120 c,
Náš popisovaný úsek jsme jeli za stavu 120 cm, minimum ke splutí je 50 cm. Ale obtížnost nebyla vyšší než ZW-WW1 (a to spíš kvůli vrbičkám).
Pozor na obtížnost
Kromě psychické odolnosti pozor na obtížnost, která se zvýšením hladiny o 70 cm může změnit i o 2 stupně k horšímu.Otrlí dobrodruzi mohou zkusit tento úsek, když zaspí na klasický Vavřinec na podzim. Voda tam dotejká později, ale netlačí se tam s ostatními vodáky. V Rádíči je to regulérní kolmý jez, docela vysoký se slušným vývařištěm. Nad jezem (a zároveň pod mostem)je vybetonované koryto, které nedovolí loď zastavit a potom už může být pozdě...
malá vzpomínka
tak trochu jsem si při četbě tohoto článku vzpoměl na jedno březnové splutí horní Chrudimky v úseku Králova Pila - Trhová Kamenice. Nejdříve nádherný úsek řeky, pak pod Svobodnými Hamry úsek pár kilometrů, kde jsme spíše čekali, kdy na nás vybafne nějaký krokodýl či něco podobného - brodění v blátě při přenášení houštin a padlých stromů, meandry, hromady bordelu na břehu včetně celé lavičky.Však jsme to večer pořádně zapili.
  • Autor PetrZ
  • Datum a čas 16.6.2004 08:48

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.... celý článek

Vánoční Sázava 2024

100 let stará licence umožňuje stavět vodní elektrárnu na Vltavě?

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

VLTAVA Voda pro vodáky teče jenom někde a někdy. Přinášíme informace, které by vás mohly zajímat, pokud se chystáte na prázdninové putování po řece i víkendové splutí potoka. Přidáváme tipy ze zahraničí.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Doubrava - splutí Ronov 6.4.
Sázava - odemykání Týnec 6.4.
Otava - odemykání Sušice, kemp Splutí do Horažďovic 6.4. 11:00
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.