Vlkava je jedna z mnoha říček v Polabí, na kterou neseženu vodáckého partnera. Probíjet se rákosím, přenášet padlé stromy, šoupat se přes mělčiny a brodit se bahnem - to nejsou radosti pro každého.
Do Vlkavy pustili rybáři z nějakého rybníku na horním toku vodu. Teče kalná jako cikorkové kafe, jak si ho pamatuji od babičky.
Strouha mezi poli
Na krátkém kajaku se spouštím do říčky ve Strakách, u mostku na horním konci vesnice. Vlkava tady nevypadá jako řeka ani jako potok. Je to rovná strouha prokopaná mezi poli. Největší problém zde tvoří rákosí narostlé až do koryta. Voda unáší jemného blátíčko, a není jasné, zda se kajak pohybuje tak pomalu kvůli hnědočerné kaši, po které pluje, nebo už sedí břichem na bahnitém dně.
VIDEO Střední Vlkava na kajaku
Ve Strakách se proud trošku zrychlí a objeví se vlnky, ale to znamená, že na průjezd je málo vody. Potupně se šoupu po dně od silničního mostu okolo skautské klubovny pod zvednuté stavidlo.
Rákosí, padlé stromy, mělčiny
Dál pokračuji známým způsobem skrze rákosí do Zbožíčka. Jezík bohužel skočit nemohu, protože příliš nízko nad ním vede lávka.
V dalším úseku řádila nedávno vichřice. Olše a topoly padly do Vlkavy a nikdo s nimi nic nedělá. Kromě toho, že musím neustále vylézat i s lodí z vody, lze odhadnout, že příští velká voda bude kvůli padlým stromům povodňová. Jak rychle se zapomíná! Po minulých povodních byla Vlkava vyčištěná od překážek v toku.
Jezík pod mostkem polní cesty u Vápenska se dá seskočit. Pod ním začíná série mělčin, které mě budou provázet až do hořkého konce plavby. Voda někam záhadně mizí. Snad si ji berou okolní pole, nebo téměř vyschlé a dávno nefunkční náhony a strouhy podél Vlkavy.
Před Hroněticemi sešoupnu malý zanesený jez, v jehož pravé části zůstává mezi klacky průjezd. V Šibicích za mostem mě čeká dvojskok, který se dá za větší vody sjet, ale teď je příliš vysoký a samotnému se mi nechce pokoušet osud. Přenesu ho tedy zleva po břehu.
10 kilometrů za 5 hodin
Ještě nějakou dobu se snažím pádlovat. Koloběžku mám zaparkovanou v ústí Vlkavy do Labe, ale se setměním marné úsilí vzdávám. Mělčiny a padlé stromy mě demoralizují u plechového mostku, který se nade mnou zjeví zarostlý v kopřivách. Končím.
Vytáhnu loď na břeh a po dostihové dráze ji táhnu do vesnice na obzoru. Dotazem u překvapené koňařky pracující na svém hospodářství, se dozvídám, že jsem teprve v Lánech. Místo toho, abych se podle plánu převlékl do suchého, nasedl na koloběžku a dojel si do Strak pro auto, vydávám se indiánským během po setmělé silnici. Mokrá bunda, provlhlé kraťasy, promočené neoprenové botičky nejsou skoro žádnou ochranou před chladnou říjnovou nocí.
Autobusy v takové díře o víkendu nejezdí a těch pár aut, která okolo projedou, mě stopem nevezme.
Po Vlkavě jsem pádloval 10 km a trvalo mi to přes 5 hodin. Nazpátek jsem běžel 7 km a za hodinu jsem otevíral auto.
KICK&KAYAK Před 10 lety, když vyschl Orlík, vodáci se vrhli na dolní Otavu. Původní koryto mohli splout po půl století, kdy zůstalo pohřbeno pod desítkami metrů stojaté vody přehradní nádrže. Všichni
Trenčín se stává Evropským hlavním městem kultury na rok 2026. Symbolický odpočet zahájila velkolepá show Counting Down to the Future. Centrálními body programu je obří interaktivní zrcadlový trojhran Zero a multimediální videomapping
Podzimní kolekce Titanium využívá nejlepší technologie a materiály značky Columbia. Systém vrstvení oblečení se přizpůsobuje rychlým změnám povětrnostním a teplotních podmínek.
Sázení na sport se stalo populárním způsobem, jak spojit vzrušení a nadšení pro svět fotbalu, tenisu, boxu a mnoha dalších sportovních disciplín. Jednou z platforem, která přitahuje pozornost jak začátečníků, tak zkušených hráčů,
Podzim v horách má zvláštní vůni. Vzduch je chladnější, dřevo voní z kamen a ranní mlhy se líně povalují po loukách. Právě teď, když se listí barví do zlatova, přichází chvíle, kdy majitelé