Vis, ostrov krvavého Tita

Vis, ostrov krvavého Tita
Chorvatsko, ostrov Vis.
Autor snímku Hana Suchá
SDÍLEJ:

Na svém putování po chorvatských ostrovech jsme zavítali na ostrov Vis. Od pradávna byl vojenskou oporou. Za napoleonských válek tu vybudovali pevnosti Angličané. Za 2. světové války se stal hlavní základnou národně-osvobozeneckého boje Jugoslávie. Za socialismu sloužil jako ponorková základna.

Vis, ostrov krvavého Tita
Ostrov Vis, ponorková základna.
Autor snímku Hana Suchá
Jak na to

Námořní bitva u Visu 1866

Dvě největší bitvy po uzavření prusko-italského spojenectví proti Rakousku měly v roce 1866 dva protichůdné výsledky. Zatímco Prusové vyhráli na zemi krvavou řež u Hradce Králové, Rakušané na hlavu porazili Italy na moři u Visu.

Předsunutý ostrov Vis měl být pro Italy prvním krokem v ovládnutí Jaderského moře. Dělali si na to nárok již od antiky. Dříve britská, v té době ale už rakouská pevnost odolávala jen s potížemi, protože rakouské loďstvo bylo soustředěno v Pule na Istrii. Stačilo se však vrátit a zasáhlo do bojů. Klíčovým momentem bylo, když rakouská šroubová fregata Arcivévoda Ferdinad Max najela do boku italské vlajkové lodi Re d´Italia a potopila ji. To vyvolalo u silnější italské flotily zmatek a ústup. Bitva u Visu byla největším námořním bojem 19. století.

Britskou pevnost na ostrově Vis jsme hravě našli. Upozorňuje na ni věž na vrcholu kopce před zátokou Parja.

Vojenský ostrov

Pevnost je nepřístupná, stojí ale za to se k ní vyškrábat.

Ostrov byl schopen celý měsíc vést boj proti nepříteli vlastními silami. Voda se sem dováží, přesto byl soběstačný na tak dlouhou dobu.

Ostrov byl základnou pro dva tisíce vojáků. Byla tu seskupena veškerá technika – radary, spojovací technika, odpalovací rampy pro rakety, děla, radiové stanice, byla tu velká skladiště potravin, pohonných hmot, zbraní, munice a léků.

Vojáci vykutali sedmdesát kilometrů podzemních chodeb a vybetonovali velké množství bunkrů. Není možno na nějaký nenatrefit.

Největší bunkr pro stovku bojovníků je Vela Glava. Čtyři sta metrů chodeb zasahuje až do hloubky 601 metrů.

Bunkr má klimatizaci, spojovací techniku, trafostanici, nemocnici, kuchyň, prádelnu a elektroagregáty. Samozřejmostí jsou zásobárny potravin a vody.

V zátoce Parja jsme objevili podmořský bunkr Jastog pro ponorky a torpéda. Je sto metrů dlouhý a v současné době v něm na noc kotví jachty. Když jsme se přišli podívat, ochotn nám několik posádek prosvítilo celý mořský tunel svými světlomety.

Do roku 1989 byl ostrov nepřístupný turistům. Armáda odtud odešla až v roce 1992.

VIDEO Titův ostrov Vis 

Šlápneme do pedálů

Na ostrově Vis je vybudovaná jediná hlavní silnice, která tvoří okolo ostrova okruh.

Z města Vis stoupáme vzhůru po hlavní silnici. Ta nás dovede až na druhý konec ostrova, nad záliv se starobylým městem Komiža. Dlouhý sjezd serpentinami se stálým výhledem na záliv s městečkem je lahůdkou pro fajnšmekry.

Z Komiže odjíždíme opět po hlavní silnici směrem na Podhumlje a Podšpilje. Tady odbočíme vlevo. Po chvíli přijedeme na křižovatku, kde odbočíme vlevo na silnici, označené nápisem Titova špilja.

Dovede nás pod kamenné schody. Po nich jdeme k jeskyni vůdce Tita, odkud vedl partyzánskou válku. Tady v podstatě nic zvláštního nevidíme. Pouze dvě vhloubené jeskyně a pozorovací plošiny. Člověka překvapí stísněný prostor.

Titova částečná nezávislost

Josip Broz Tito byl profesinální komunistický revolucionář mezi světovými válkami, vedl protifašistický odboj proti Němcům a Chorvatům, po válce spojil Jugoslávii do jednoho státu, brutálně potlačil národnostní třenice, vedl politiku částečně nezávislou na Moskvě a s přivřenýma očima umožňoval emigraci občanů ostatních socialistických zemí do kapitalistické Itálie.

Okřídlené rčení českých komunistů z padesátých let, kdy se Tito vymknul kontrole Kominterny, bylo že je krvavý pes. Důvodem byla roztržka se Stalinem a bestiální vraždy politických odpůrců. Něco na té přezdívce bylo.

Ostrov Vis, Titova Špilja.

Cesty nikdy nepouštíme

Nadšenci, kterým není líto ještě stoupat vzhůru kroutící se silničkou, dojedou až na vrchol kopce Hum. Na vrcholu je vojenský prostor, do kterého se neodvážíme vkročit. Výjezd ale stojí zato, protože je odtud krásný výhled na moře.

Ze silnice prý není radno nikam odcházet, neboť před pár lety jednomu takovému průzkumníkovi utrhla nohu zapomenutá mina.

Vracíme se stejnou silnicí až ke křižovatce, kde odbočíme vlevo a dojedeme do vesnice Žena glava. Skoro na jejím konci je útulná stylová konoba, kde stojí zato slézt z kola a posedět při sklenici vína, případně si objednat k jídlu místní speciality.

Úrodný závrt nad skrytou propastí

Lehce posilněni pokračujeme za konobou po štěrkové cestě. Dovede nás k překvapivému jevu – všude na ostrově jsou kamenité zvlněné terény, tady se ale vedle cesty objeví velká rovná travnatá plocha velikosti několika fotbalových hřišť s pasoucími se ovcemi.

Je to jedno z krasových poljí. Každé úrodné polje je ve skutečnosti ucpaný vstup do skryté propasti ve vápencovém krasovém terénu. Stahuje se sem voda a hlína.

Pokračujeme cestou na Podselje a dále již po hlavní silnici dojedeme zpět do Visu.

Prohlídka britského i jugoslávského opevnění

Po málo náročném dni nám ještě zbyly síly, a proto se ještě k večeru vydáváme na poloostrov mezi zálivem Rogačič a zálivem Viška Luka. Tam je ukrytá obrovská britská obrovská pevnost z napoleonských válek.

Od pevnosti je pěkný výhled na zátoku Parja, kde je vidět vstup do ponorkového bunkru Jastog. K němu jsme dojeli od britské pevnosti po štěrkové cestě.

Chorvatsko, ostrov Vis, přístav Komiža.

Horydoly.cz Cyklistické Chorvatsko na Horydoly

Do Chorvatska na kole. Na jaře nebo na podzim?
Služby pro cyklisty se v Chorvatsku zlepšují
Patnáct let na kole a na moři
Podél hor Biokovo na kole
Na Šipan se vozila hlína
Pelješac vypadá jako ostrov
Okolo Visu na kole
V sedle na Korčule
Sveti Jure v pohoří Biokovo
Fotogalerie jižní Dalmácie
Kololodí na Jadran
Život na lodi a na kole
Do Dalmácie na kole


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Mariánská cesta z Mnichova Hradiště do Doks

Mariánská cesta z Mnichova Hradiště do Doks

Mariánská cesta, která historicky spojovala Mnichovo Hradiště a Doksy, byla rekonstruována. Slouží jako pohodlná cyklostezka a zároveň jako obslužná komunikace pro lesní a požární techniku. Vede z velké části napříč borovým lesem.... celý článek

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Česká a slovenská stopa na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

ZASTÁVKY NA ZNAMENÍ Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
Slavná historie Tour de France

Slavná historie Tour de France

Tour de France (Cesta okolo Francie) je nejslavnější cyklistický závod světa. Koná se od roku 1903 a přerušily ho pouze obě světové války.
Nejslavnější závod je tady!

Nejslavnější závod je tady!

Tour de France startuje ročník číslo 111. Pozornost sportovních fanoušků z celého světa se během tohoto léta upře do Francie hned dvakrát. Na přelomu července a srpna se koná největší sportovní událost, olympijské

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.
Czech Adventure Race Hracholusky 21.-25.8. 21.8.

Diskuse

jmescfvm purchase, 27.7.2024 2:06, 117 příspěvků
jez Touškov Standa, 26.7.2024 15:22, 4 příspěvky
Pravidla provozu elektrok... Honza, 25.7.2024 17:18, 5 příspěvků
Pravidla provozu elektrok... Horydoly, 25.7.2024 14:45, 5 příspěvků
Jaký zákaz? Honza, 25.7.2024 14:43, 12 příspěvků
Jaký zákaz? Horydoly, 25.7.2024 14:40, 12 příspěvků
Jaký zákaz? Honza, 25.7.2024 14:32, 12 příspěvků
Pravidla provozu elektrok... Honza, 25.7.2024 14:23, 5 příspěvků
Klasiky dobře Kladivo, 24.7.2024 11:24, 1 příspěvek
INU Honza, 24.7.2024 8:44, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Medvedie dni Horydoly , 26.7.2024 22:40
O přítomnosti, která je m... milan šupa, 25.7.2024 19:39
Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09