Radbuza má dva prameny

Radbuza, práce bobrů u Dobřánek.

Radbuzu znají vodáci. Z Horšovského Týna se splouvá celý rok, výše z Bělé jen za velké vody. Jak ale vypadá nahoře v Českém lese? Vypravili jsme se tam pěšky s předsevzetím, že půjdeme až k prameni stále po březích. Chceme zažít, jak vypadá horní tok.

Pokud jsme zdatní chodci a zvládneme výlet za jeden den, stačí nám trekkingové boty, batůžek 20 l, nepromokavá bunda, ponožky, funkční prádlo, softshellová bunda nebo fleece bunda, čepice, funkční prádlo, kalhoty, peníze, doklady, jídlo a pití, lékárnička, mobil, fotoaparát, mapa nebo GPS a čelovka.

Kdo chce zůstat na noc, může počítat s tím, že v lesích je dostatek dřeva. Potřebuje kempingovou výbavu: batoh 40-50 l, vařič, zapalovač nebo křesadlo, nádobí, nůž, lžíce, karimatka, spacák, stan nebo přístřešek nebo bivakovací pytel. Na podzim se hodí teplé prádlo, rukavice, termoska.

Najděte si ubytování:

Největší překvapení nás čeká u pramene Radbuzy. Oficiální pramen se totiž přesouvá tam a zpět podle toho, jak se to zrovna hodí turistickým spolkům. Než se tam ale dostaneme, musíme absolvovat celodenní túru.

Kamenný jako Karlův most

Vycházíme z Bělé nad Radbuzou (442 m). Přes řeku přecházíme po Kamenném mostě. Něco nám náramně připomíná. ...ano, jsme Pražáci, takže Karlův most!

Nechala ho na začátku 18. století postavit kněžna Anna Terezie Metternichová podle vzoru pražského Karlova mostu. Je dlouhý 45 m, má 8 oblouků a stojí na něm 6 soch. Za 2. světové války po něm jezdily tanky a další těžká technika útočící americké armády i ustupujícího německého wehrmachtu. Až do roku 1995 přes něj vedla hlavní silnice, po které jezdily kromě osobních aut také těžké nákladní vozy pro civilní i vojenské účely. Všechno to vydržel a dnes ho můžeme obdivovat v plné kráse.

Na náměstí najdeme rozcestník turistických značek a vybíráme si zelenou. Přejdeme další historický most, tentokrát přes Bezděkovský potok, přítok Radbuzy a za chvíli už mizíme z obce do lesa.

Zanedbaná západočeská krajina

Vystoupáme na vrch Obecní borek (505) a za ním se rozprostírá typická západočeská krajina. Ne přiliš udržované pastviny se střídají se zpustlými sady a stromořadími, zarostlé cesty vedou okolo rozbořených kapliček a božích muk.

Zelené značky se dlouho nedržíme, aby nás nevyvedla příliš vysoko nad řeku, a raději pozvolna scházíme mezi stádem krav okolo rozvalené mariánské kaple v bývalém Růžově (Rosendorf) k Radbuze. Přicházíme k ní v místě, kde ji překonává mostek spojující Smolov na levém břehu s bývalým Růžovem na pravém břehu. Stával tady Novodvorský mlýn (469). V okolí Rosendorfu se odehrála část příběhu zachráněných lipicánských koní na konci války. Američané je zachránili před německými utečenci, českými řezníky i ruskými mužiky.

Pohrdáme silnicí. Držíme se stále co nejblíž u řeky. Jako malé děti přelézáme vývraty, přecházíme po stromech padlých přes koryto, trháme maliny a necháváme se pálit kopřivami. Při pozorném zkoumání je vidět, že dnes zarostlé údolí bývalo zastavěné a vedla tudy cesta. Narazíme na plošinu v lese s vodním náhonem, kde dříve stávala brusírna skla Gailschlag. O něco výše proti proudu u protrženého rybníka pracovala další brusírna skla Ober-Hammer. Její místo poznáme podle okrasných květin, které by normálně v lese nerostly. Zůstaly tu růst po odsunutých Němcích.

Na silnici se ocitáme až u Nového Dvora. Bývalo tu hospodářství, po odsunu Němců po 2. světové válce se zde pokusili hospodařit ještě přistěhovalci z vnitrozemí, ale pak už přišli vojáci a po nich pohraničníci, kteří si z Nového Dvora udělali vojenskou základnu. Dnes slouží jako pila.

Labutí můstek zbyl po velké vesnici

Trochu nezáživný úsek do Mostku si zkrátíme po lesní silničce na levém břehu. Dost toho nakonec litujeme, protože neustále uhýbáme před kamiony s dřevem. Těžba v Českém lese probíhá ve velkém měřítku. Mohli jsme se stále prodírat lesem a zarostými loukami proti proudu po pravém břehu.

Mostek je dnes jen lovecká chata, rozcestí a dětský tábor. Bývala to však velká vesnice roztažená v údolí podél Radbuzy, jejíž obyvatelé se zabývali nejen lesnictvím, ale také tady pracovala celulózka, několik sklářských hutí, brusírna skla, vyrábělo se dřevěné uhlí, stávala tu škola, pásl se dobytek a stávala škola.

Dnes je tu obnovený kamenný mostek přes říčku, podle kterého dostala vesnice Mostek jméno. Ona se tedy jmenovala Schwanenbrückl (Labutí Můstek), protože veškeré obyvatelstvo mluvilo německy. Název je půvabnou jazykovou zkomoleninou, ve které hrají roli čeští šlechtici Švamberkové, kterým patřil pravý břeh Radbuzy, němečtí pánové ze Schwanenbergu, kteří vlastnili levý břeh a měli ve znaku labuť, a můstek, který byl jedinou spojnicí na dobré silnici v jinak nesjízdném vlhkém, kamenitém a zároveň podmáčeném údolí. Tudy se jezdilo s náklady z Bělé na hranice ve Schwarzau (Švarcava) a dál do Schwandorfu v Horní Falci.

Kamenný můstek je dnes úplně k ničemu, protože vede odnikud nikam. Snad jen děti ze zdejšího letního tábora z něho mohou mít radost, protože se po něm dostanou do zplanělých zahrad a sadů. Mimochodem - skrz tábořiště teče potok s pitnou vodou.

Vysoko nad Radbuzou na německé hranici

Mohli bychom pokračovat po silničce podél Radbuzy dál do vesnice Rybník, ale my se na údolí chceme podívat pěkně z výšky. Do prudkých svahů Medvědích hor se vlečeme po lesáckých svážnicích, prodíráme se mlázím a mokřinami, až se ocitneme na plochém hřbetu Železného vrchu (769) a Velké skály (792). Tlačí nás čas, a tak nestačíme přejít přes hranice do Německa rozhlédnout se z rozhledny Ebene (Planina) nad lyžařským střediskem Waldhäuser (Lesní domky) u Schönsee (Krásné jezero).

Vrcholy zarůstají vysokým mlázím, a tak máme pohledy do údolí Radbuzy jen omezené. Sestupujeme nazdařbůh lesem směrem do Rybníka (550) a teprve ve starém vysokém lese se nám občas otevře výhled do plochého úvalu, kde kdysi stávala velká a bohatá obec Rybník (Wayer). Dnes z ní zbylo jen velké rekreační středisko, pár chalup a několik ohyzdných paneláků. Hospoda je tu dobrá, velká a pořád plná turistů, cyklistů, rekreantů a výletníků.

Dáme si pozdní oběd a vyrážíme dál k našemu cíli. Do večera chceme být u pramene Radbuzy. Napojujeme se na červenou turistickou značku. Dovede nás přes les do malé vsi Závist (613) a míří dál po silnici na hřeben Pivoňských hor.

Konečně jsme u pramene Radbuzy. Ale u kterého?

Z červené značky najednou ukazuje šipka doleva k prameni Radbuzy. Poslechneme ji a téměř po vrstevnici jdeme pár set metrů skrze hustý les až na velkou paseku. Jsme konečně tady!

Ze země vytéká nenápadný pramínek obložený kameny (694). Nad ním je postavený dřevěný turistický přístřešek se dvěma lavičkami a masivním stolem. Přespíme tady a ráno se uvidí, co dál.

Po ránu se někdo věnuje lovu kešek, protože jedna pěkná má být nedaleko, jiný hledá houby, neboť je konec léta, a další chce najít dostatečně vzdálené místo, kde by vykonal velkou lidskou potřebu.

To nám přináši velké překvapení. Pramen Radbuzy vytéhá nejen u přístřešku, ale téměř stejný nacházíme o sto padesát metrů dál na jih ve stejné nadmořské výšce. Vypadá stejně jako dneční oficiální pramen, je obložený stejnými kameny a místo přístřešku je u něj zbudovaná lavička. Proč tomu tak je? Turisté se chtějí kochat důležitými místy pouze v pěkné přírodě. Zatímco okolí dřívejšího oficiálního pramene zarostlo mlázím a skrývá se v šeru, dnešní oficiální pramen vytéhá na okraji paseky a svítí na něj slunce.

Málokterý tok vytéká opravdu na jednom místě z jednoho mohutného pramene. Většina se sbírá z malých potůčků, pramínků a vlhkých luk či lesů. Tak je tomu i u Radbuzy. Turistické organizace si tedy s pramenem pohrávají, jak je jim libo, a my ho jednou obdivujeme tady a za pár let zase tam.

Vracíme se přes hřeben nahoru a dolů

Po snídani sbalíme batohy a naposledy se vydáme do lesů mimo značené cesty. Stoupáme do prukého kopce pasekou nad pramenem Radbuzy. Vcházíme do hustého lesa a po chvíli dorazíme na žlutou značku (750) po hřebeni Pivoňských hor. Po jí pohodlně dojdeme na rozcestí Liščí domky (Fuchsenhäuseln). Do 2. světové války tady stávala osada a celý hřeben byl odlesněný. Dnes tu roste hluboký les.

Odtud bychom se mohli vrátit do Bělé nad Radbuzou právě po žluté hřebenovce s tím, že bychom přišli k večeru. Je to ještě pořádný kus cesty. Nejrychleji se dá sejít po lesní silničce do Pivoně na autobus, případně dál do Poběžovic na vlak. My volíme červenou hřebenovku přes Haltravské hory a končíme večer na nádraží v Klenčí pod Čerchovem, odkud se vracíme do Bělé nad Radbuzou vlakem.

Doprava

Do Bělé nad Radbuzou jezdí vlak i autobus. Nejspolehlivější je železniční trať z Domažlic do Tachova na úpatí Českého lesa, protože vlaky po ní jezdí ve dne i v noci, v pracovních dnech i o víkendech. Auto lze odstavit na neplaceném parkovišti u nádraží v Bělé.

Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě

Horydoly.cz Radbuza na HORYDOLY

Turistika od pramene Radbuzy do Bělé

Splutí středního a dolního toku z Horšovského Týna do Plzně

Splutí středního toku z Vránova do Hradce u Stodu

Splutí dolního toku Radbuzy ze Stodu do Dobřan

Čtyři lehké řeky na jaro - Střela, Radbuza, Mohelka, Dyje

bělá jako bělá, berte to po řadě

"končíme večer na nádraží v Klenčí pod Čerchovem, odkud se vracíme do Bělé pod Bezdězem vlakem." to muselo být únavné. idos nabízí cestu vlakem se 3-4 přstupyi přestupy a čas jízdy půlšesté hodiny. leda snad, bě byste jeli do úplně jiné Bělé, do té nad Radbůtou, čtyřicet minut vlakem je příjemná kratochvíle. (nojo, zase šťoura)

• Autor Lukas B.
  • Datum a čas 24.6.2021 21:16
zmíněný druhý pramen

To ovšem není pravda, stačí se podívat na mapy.cz, kde je vyznačen pramen Nemanického potoka nebo si najít keš GC6PP4V. Něco o tom vím, tu kešku jsem zakládal a při hledání pramene se prodíral lesem proti proudu potoka až na místo. V listingu zmíněné keše je i odkaz na působivé videjko. K Liščím domkům je to ještě dobrý třičtvrtěkilometr vzdušnou čarou.

• Autor phrkt
  • Datum a čas 23.6.2021 12:18
zmíněný druhý pramen

Nespletli. Pramen Nemanického potoka (Schwarzach) pramení asi o dvě stě metrů dál v místech, kde stávala osada Fuchshäuseln (Liščí domky). Když si zvětšite mapu u tohoto článku, dobře to uvidíte:

zmíněný druhý pramen

Nechci být hnidopich, ale nespletli jste si druhý pramen s pramenem Nemanického potoka?

• Autor PB
  • Datum a čas 21.8.2017 11:58
Re: Re: Re: Česká republika
Mne nic nepohoršuje v tomto směru, ale těžko budete hledat v historických pojednáních něco o Mostku, když to vždycky byl Schwanenbrückl, nebo o třeba o Růžově, když to byl Rosendorf - aspoň v dobách, kdy tyto vesnice existovaly a něco se tam dělo. (Obecně jde při hromadnách národnostních přejmenováváních o malou sebedůvěru národa, který lokality přejmenovává, nebo o sebepotvrzení nejistých vítězů na tomto území - první příklad v malém je třeba nedávná aférka přejmenování České doliny, Českého štítu, Českého vodopádu, Českého plesa a České štrbiny ve Vysokých Tatrách na Ťažké, druhý příklad třeba přejmenovávání celých Dolomit z němčiny do italštiny.)
Re: Re: Česká republika
Ano,ta hranice je opravdu velmi ostrá.Ale nebyli to Češi,kdo ji takhle vyhrotil.Na ty české názvy si určitě zvykneme a vaše pravnuky,pane Turku,už jistě pohoršovat nebudou.Tedy pokud v Evropě nebudou naši potomci užívat arabštinu.
  • Autor Milan
  • Datum a čas 24.10.2011 18:01
Re: Česká republika
Ano, zijeme v Cechach snad jedine zemi v evrope, kde hranice statni znamena i hranici jazykovou, vsude jinde v evrope se na obou stranach hranice mluvi obema jazyky a hranice je myslena cara na mape. Jen u nas jsme nasledkem valecneho a povalecneho vyvoje utvorili skutecny etnicky stat. Je to na danem uzemi ale vyjimecny stav poslednich 60ti let, do te doby bylo to uzemi prirozene dvojjazycne-cesko-nemecke a tak se nekde veci jmenuji cesky a nekde nemecky podle toho koho bylo kde vic.Vznikaji tim i malebne presmycky. Stredoceska vesnice Čtyřkoly svuj soucasny cesky nazev ziskala překladem nemecky zkomoleneho puvodniho českeho nazvu Čtyřkoly = VierRad = Věrady.
  • Autor Badial
  • Datum a čas 24.10.2011 17:37
Re: Česká republika
Vážený pane, paní(?) Píšeme o oblastech, kde se vždy mluvilo německy, a proto mají historické lokality německé názvy. Většina českých pojmenování je jen umělá a mnohdy i směšná snaha dokázat, že Čechy patří Čechům. Pokud vás zajímá historie, nebo též genius loci uvedených míst, německým názvům se prostě nevyhnete. Pokud Vás německé názvy nezajímají, prosím přeskočte je a čtěte vždy jen český překlad, který také uvádíme.
Česká republika
Proč pořád píšete germánské jména? Jsme v Čechách!!!!
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 24.10.2011 14:15

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Dravce a šelmy, které zřejmě někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřují kriminalisté. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem. Policisté žádají o pomoc... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.