Verwallský Matterhorn (patráč není žádnej matráč)

Lezení v pevné skále NO-Grat Patteriol.
Autor snímku Lukáš Bludský

CLIMBING GUIDE Když jedeme červeným kabrioletem, tlustou motorkou nebo jsme takoví blázni, že na bicyklu z Landecku do Bludenz po staré silnici přes Arlberský průsmyk, tak se nám kousek nad Svatým Antonínem v pravotočivé zatáčce v nadmořské výšce 1690 m naskytne vlevo úchvatný výhled na pěkný špičatý kopec Patteriol.

Verwallský Matterhorn (patráč není žádnej matráč)
Cestu na Konstanzer Hütte značně urychluje horské kolo.
Autor snímku Lukáš Bludský

Patteriol užitečné odkazy

Chata: Konstanzer Hütte
INFO: Summitpost.org
TOPO: Bergsteigen.com
PAPER: Klettern im leichten Fels

Jazykovědné okénko

Dnes to budou speciální slovíčka, před kterými je nutno se mít na pozoru v popisech výstupů a sestupů:

Schinderei. Odvozeno od tradičního vesnického povolání Schinder čili česky pohodný. Překládáme jako rasovina, dřina, štrapáce.

** Heikel. Mnemotechnická pomůcka pro správný překlad je hejkal. Znamená to nepříjemné až strašidelné. Hrozí vyděšení, zulámání nehtů, smrt a povolení svěračů.

Zablokujeme tedy červeným kabrioletem silnici (což v situaci, kdy Arlbergský tunel prochází rekonstrukcí, způsobí roztomilý kolaps a odřízne Voralberg od Tyrol), spadneme z motorky do příkopu (neboť přestaneme koukat na cestu), nebo ladně opřeme bicykl o svodidlo (vítajíce záminku k nabrání dechu do plic a přerušení té strašné Schinderei *) a koukáme.

Je nebo není to Matterhorn? Není. Ta krásná pyramida je sice nazývaná Verwalský Matterhorn, ale od skutečného Matterhornu se v několika detailech více nebo méně liší.

Na kole jedeme ke Kostnické chatě

Zbavivše se o víkendu svých milovaných ratolestí jejich deportací ke starouškům parkujeme v pondělí v pozdním odpoledni dodávku na parkovišti Verwall ve Svatém Antonínu, ulici Verwallweg. Je zde závora přehrazující cestu, u ní kukaň, v kukani dědek hlídač, a u parkoviště divná cedule omezující stání na maximálně tři hodiny. Zdravíme strejdu hlídače, tážeme se opatrně, a ten nám oznamuje, že omezení parkování platí pouze v zimě, kdy je toto parkoviště východiskem na Lojpu (stopu pro běžkaře), a cedule je divná proto, že je na léto otočená směrem od parkoviště (1420 m).

Montujeme na bicykly přední a zadní kola, na nosiče vážeme gumicukem pytlíky s lany, na záda házíme batohy a vyrážíme podél říčky Rosany po asfaltce a šotolince na milý odpolední výlet údolím Verwalltal k chatě Konstanzer Hütte (1688 m).

Po hodině, deseti kilometrech a převýšení asi 350 výškových metrů (ono prosté převýšení mezi parkovištěm je trošku menší, ale cesta vede cestou nejmenšího odporu, párkrát nahoru a dolů úbočím) jsme u chaty, zamykáme kola u kandelábru, ubytováváme se a honem než kuchyně v 19:00 zavře, objednáváme tyrolské knedlíky. Tři piva na manželskou dvojici, a honem na kutě.

Patteriol (3056 m) Verwall.

Dlouhý horolezecký den začíná za svítání

Budík pláče před půl pátou, a tak honem napít, nabrat vodu, a chutě nasedat, a jedeme doleva, čili na jih, bočním údolím Fasultal podél potoka Fasulbach po příjemné šotolinové a štěrkové vozové cestě.

Tedy bylo by to milé, kdybych se tak pozorně teoreticky nevybavil, a nečekal, až uvidím žlutou plastovou směrovku Patteriol NO Kante (čtvrtý obrázek na Bergsteigen.com), a tedy nadšeně stoupáme na kostitřasech o sto metrů výše, než bychom měli, a tak zase potupně sjíždíme a pomocí výškoměru v telefonu dohledáváme nezřetelnou odbočku (1885 m).

Zamykáme kola a vyrážíme pěšinkou v trávě a suti, pěšinka je nezřetelná, tu a tam značená červeným flekem na šutru. Nejdříve podél nevýrazného hřbítku, pak strmou trávou s alpskými růžemi a nakonec po pěšinkách v trávě prokvétající bujnými plotnami dorážíme na samotný nástup (2350 m) vpravo od zdaleka viditelného sněhového pole. Zdaleka viditelné ovšem je pouze, pokud není aktuálně skryté za hranou hangu, což je většina cesty vzhůru.

Nádherné lezení po pevné skalní hraně

Navazujeme se a vyrážím ukusovat první délky cesty, která nejprve vede východní stěnou vlevo od hrany. Očekávám nízkou obtížnost, a tak se nepřezouvám a lezu v nástupovkách, což mě hned v první délce překvapí ustřelením nohy metr pod druhým nýtem a patnáct metrů nad prvním. Speciálně do této situace volené kouzelné slovíčko mě však spadnout nenechá.

Tedy opatrně, s dalšími délkami v terénu poněkud domácním, ale jsem za lano velmi rád. Prvních osm délek je lehkými, místy slizkými plotnami, většinou bez možnosti dojištění, a tak by uchazeč o tuto cestu měl zvládat dvojkovou obtížnost v plotně s jedním nýtem v délce.

Někdy kolem půl jedenácté konečně dolézáme na severovýchodní hřeben a charakter cesty se mění. Následuje několik nádherných délek dvojkové až trojkové obtížnosti v perfektní chytovaté pevné skále. Pod sedmnáctou délkou pod rozštíplým výšvihem se konečně přezouvám do lezeček a vychutnávám si čtyřkové délky v milé skále, které nás přivádějí do sedélka, kde je krabice se stěnovou knížkou.

Asi čtyři délky za námi vidíme další lezoucí dvojici, jinak nikde nikdo, jen na Malém Patteriolu na sever od našeho kopce se sluní asi desetičlenná skupinka turistů.

Následuje klíčová délka, vytraverzování vlevo do exponované východní stěny přes chytovatý převísek. Užíváme si lezení ve strmé, pevné a chytovaté skále a koukáme o tři čtvrtě kilometru níž na místo, kde jsme před šesti hodinami nastupovali.

Předposlední délka je asi lezecky nejkrásnější, strmé, pevné, chytovaté, pět nýtů na čtyřicet metrů. Poslední délka po hřebeni tvořeném obrovskými bloky nás dovádí na vrchol (3056 m). Jsou tři hodiny odpoledne, je jasno, daleká viditelnost, téměř bezvětří, půl hodiny svačíme, fotíme a odpočíváme.

Patteriol (3056 m) Verwall.

Opatrně lámavou dvojkou pořád dolů

Pak vyrážíme na sestup. Popis se obšírně zabýval přechodem z hlavního na jižní vrchol, což zpětně hodnotíme jako snadné, a jednou větou "po pěšinkách na suť" odbývá dalších 300 výškových metrů sestupu, které hodnotíme jako zatraceně Heikel ** (místy dvojková obtížnost po obrovských blocích volně ložených v ujíždějící suti), takže si tento úsek sestupu na jednu větu užíváme zhruba dvě hodiny, krátíce si dlouhou chvíli drobným manželským škorpením o pochybeních při výběru kopce, musím slíbit, že příště bude sestup fakt pěšky nebo ještě lépe lanovkou.

Těsně před koncem obtíží nás dohání ti dva, co lezli kus za námi, patrně táta se synem, pětapadesátník a třicátník, zdravíme se, pochvalujme si lezení, svorně nadáváme na sestupovku, konzultujeme další směr sestupu, děkují nám, že jim naše zamčená kola ráno ušetřila bloudění a pomohla identifikovat odbočku a loučíme se, a oni jak spárkatá zvěř mizí dlouhými skoky do údolí.

Bruckmannweg zpátky na Konstanzer Hütte

Opatrně kráčíme na chodníček v suti, napojujeme se na značenou cestu Bruckmannweg a po značce, sněhu a pěšinkách sestupujeme ke kulaté skále. Zde je pamětní cedulka na pana Weidnera z Moravské Ostravy, který na sestupu před osmdesáti lety zahynul. Tady už to známe, tady jsme dneska ráno byli, a sestupujeme po vozové cestě sto výškových metrů k bicyklům.

Nasedáme na kola, za deset minut jsme u chaty, vyzvedáváme naše věci uskladněné ráno v botárně, hlásíme chatařům, že jsme živí zpět (včera večer jsme slíbili, že se ohlásíme, protože místy ve stěně není signál) a nasedáme. Za dvacet minut jsme u auta, rychle chladíme pár plechovek piva v potoce a za chvíli už zaslouženě uleháme do lůžkové úpravy v zavazadlovém prostoru.

Patteriol (3056 m)

Verwall
NO-Grat (NO-Kante, Nordostgrat), Severovýchodní hřeben

Obtížnost

4+ (1 místo), 4 (3 délky), většinou 2-3, prakticky bez chodeckých pasáží. Celkem 25 délek lezení, převýšení 700 metrů.

Nástup asi 2,5 hodiny (když se správně trefí). Sestup 300 výškových metrů místy 2, dále po značené cestě, celkem asi 3 hodiny. Celkem od chaty na vrchol 1370 výškových metrů nahoru a dolů, k autu dalších necelých 10 kilometrů.

Náš čas: nástup od chaty 3 hodiny, lezení 7 hodin, sestup k chatě 3 hodiny. Použili jsme horská kola (zvládne to i krosové, horské je ovšem vhodnější).

Cesta je v rozumné míře sanována, všechna stanoviště vrtaná (lepený borhák a nýt), jako mezijištění v lehkých délkách 1 nýt uprostřed, v těžších víc, maximálně pak 5 nýtů v předposlední, nejhezčí a nejlezečtější délce. V první třetině cesty poměrně problematické dojišťování, dvojková obtížnost musí být zvládána s převahou. 12.-16. délku je možné lézt průběžně.

Nástup

Od chaty vzhůru do místa odbočení z vozové cesty. Chybí inzerovaná směrovka (1885 m). Odbočku najdeme podle následujících znamení: vpravo od cesty mužík, padesát metrů poté co mineme vlevo v řečišti pravidelný kámen připomínající řopík, když narazíme na místo, kde je vozová cesta vydlážděna placáky do betonu, tak jsme odbočku o sedmdesát metrů přešli. Po pěšince vzhůru po nevýrazném travnatém žebírku, dále doleva přes suť a velmi strmou trávou vzhůru přes hang, dále se držíme spíš vlevo, občas je cesta značena červenými puntíky, nastupuje se vpravo od sněhového pole.

Výstup

Východní stěnou vlevo od hřebene, plotnami s občasnými travami 11 délek na rameno. Deset délek po hřebeni (rozštíplou věž obcházíme vpravo koutem) ke stěnové knížce. Doleva do východní stěny a jí na zubatý vrcholový hřeben a po něm na vrchol.

Sestup

Z vrcholu nejprve na jih serpentinami a doprava do sedélka mezi hlavním a jižním vrcholem. Severozápadním úbočím jižního vrcholu běží doprava mírně dolů rampa, po ní jen kousek a hned jak to jde doleva vzhůru podél mužíků do sedélka v západním hřebeni  jižního vrcholu (vpravo od jižního vrcholu). Přes hřeben do jižní stěny, po vyšlapaných stezkách podél občasně se vyskytujících mužíků (velmi nepříjemný terén), držíme se vpravo, zdaleka viditelný mužík u výrazné věžky v úbočí označuje správnou cestu.

Dostaneme se na suťové pole, po něm v serpentinách dolů, až suťový svah končí strmým hangem, zde přes hřbet doprava a po rampě do žlabu, jím dolů, asi dvacet metrů nad sutí se žlab stává velmi strmým, zde po rampě doleva a za hranu a stále doleva dolů na suť. Po suti doprava dolů, a narazíme na červeně značenou cestu, po ní doleva do údolí a vozovou cestou zpátky k chatě.

Patteriol (3056 m) Verwall.

Nutná výbava: nízké pohorky, dvě lana 50 m (ostré hrany na hřebeni), sedák a prsák, šest expresek, dlouhé smyce na hroty, základní sortiment vklíněnců a friendů, jistítko, helma, svetr, žďárák, voda, svačina, lékárnička, telefon.

Určitě se hodí navíc: lezečky, výškoměr a bicykl.

Patteriol (3056 m) Verwall.

Proč Patteriol není Matterhorn?

1. Je o 1400 metrů nižší a o 230 kilometrů vzdušnou čarou blíž od nás.

2. Od půlky června dále zpravidla není potřeba ledovcové vybavení.

3. Bezproblémové parkování ve vyhlášeném lyžařském středisku, kde v létě trošku chcípl pes.

4. (Skoro) nikdo tam nechodí, nepotkali jsme jediného vůdce, Američana, Japonce ani nového Rusa. Na chatě byla kromě nás dvojice lezců, asi patnáct turistů a deset cyklistů, a to prosím v situaci naprosto stoprocentní optimální předpovědi, byť mimo víkend.

5. Nastupuje se a hlavně sestupuje na kole. Není to povinné, ale velmi příjemné.

6. Chata je standardně rakousko/německy příjemná, rezervace bez problémů, ale bez ní to jde také, levná, přátelská a výborně tam vaří, pivo též lahodné, obsluha vlídná.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Horydoly.cz INSPIRACE: Dlouhé skalní cesty v Alpách

Bergell: Cassin na Badile 6+Plotny Enrichetta 6Molteni na Badile 5Fiorelli na Dente della Vecchia 5Nordkante na Badile 4+Marimonti na Sertori 4Východní stěna na Porcellizzo 3

Berner Oberland: Septumania 6a+ Eldorado

Dachstein: Schmetterling Dachstein 6Windlegergrat Torstein 5 A0Steinerweg Dachstein 5-Pichl Dachstein 4Westgrat Dirndl 3+Drasch Mitterspitz 3+Chatový pilíř Schöberl 3Normální cesta na Dachstein 2výstupy okolo Adámkovy chaty 3-6

Gesäuse: Ödsteinkante Ödstein 4+Jahn-Zimmer Hochtor 3+Hlavní hřeben Gesäuse 3+Rossschweif Hochtor 3Pichl Planspitze 3Peternpfad Peterscharte 2

Gosaukamm: Quo Vadis Grosswandeck 5-Severozápadní hrana Vordere Kopfwand 4Jižní strž Bischofsmütze 3

Hochschwab: Fledermausgrat Griesmauer 4Südgrat Schartenspitze 4-Baumgartnerweg Hochschwab 3Westgrat Pfaffenstein 3

Höllental: Richterova cesta Stadelwand 5-

Kalkalpen: Vegetarierkante Kampermauer 5-

Karwendel: MaMa Kante Kreuzwand 5+Herzogova hrana Lalidererspitze 5-Südwestgrat Viererspitze 4+Luftige Kante Kreuzwand 4

Mont Blanc: Le solleil avec la lune Grépon 6a+/6b, Švýcarská cesta Kapucín 7Salluard Pointe Adophe Rey 5+Normální cesta Dent du Géant 5Východní hřeben Pyramide du Tacul 4+

Paklenica: Velebitaški Aniča Kuk 7-

Sengsengebirge: Wer putzt der findet 6+ TraunsteinPlatteneuphorie Hoher Nock 5+Juniperus Plombergstein 5-

Tennengebirge: Jižní rampa Hochthron 3+

Totes Gebirge: Hochkarweg Spitzmauer 4Jihovýchodní hřeben Grimming 2-

Verwall: Severovýchodní hřeben Patteriol 4+

Watzmann: Berchtesgadenská cesta Watzmann 3-4

Wetterstein: 4er-Weg Östlicher Schosskopf 5+Nordkante Höllentorkopf 5-

Wilder Kaiser: Severní hrana Predigtstuhl 4Severní hřeben Fleischbank 3

Horydoly.czVYSOKÉ TATRY: Vyberte si z desítek pěkných horolezecký cest!

Minus

Elektrobikeři - na chatě není nabíječka.

ď
Totesky nebrat je to to lámačka
  • Autor Prkoš
  • Datum a čas 8.8.2017 12:15
ď

parádní tipy na půlku horo-života

• Autor Piký
  • Datum a čas 2.8.2017 23:14
Celkem 3 příspěvky v diskuzi

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

PRADĚD Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.