Jedna z mnoha zajímavých cyklistických vyjížděk v okolí Prahy, kterou usnadňuje železniční trať do Benešova, vede z Mnichovic do Klánovic a dál do Prahy. Obloukem se vyhýbá Říčanům a téměř celá se schovává v lese.
Po ránu odjíždíme z Prahy vlakem na Benešov. Lístky kupujeme do Mnichovic.
Protože nastupujeme na zastávce Strašnice, pokládáme průvodčímu jednoduchou a při tom záludnou otázku: "Jakou jízdenku si máme koupit."
Výpočet není jednoduchý ani s pomocí drážního přenosného počítače. Jedeme přes dvě pásma, jeden z nás dvou má proslulou rozkradenou opencard a k tomu cestujeme s bicykly. V úvahu přichází hromadná jízdenka, normální jízdné, jedna jízdenka z Prahy a druhá z Uhříněvsi a možná ještě něco jiného. Nakonec jsme zaplatili necelých sto korun.
Na kole pojedeme po trase Mnichovice - Klokočná - Babice - Škvorec - Klánovice - Koloděje - Královice - Uhříněves - Hostivař - Praha (metro Skalka). Skoro pořád v terénu, většinou v lese nebo po polích a loukách.
Z železniční stanice Mnichovice vyrážíme po žluté turistické značce podél Struhařovského potoka do Klokočné. Tam louky vystřídá les. Pustíme kolo rychlým terénním sjezdem k lesnímu rybníku Jedlice a pak šlapeme po pohodlné lesní svážnici dlouho až na křižovatku s výpadovkou z Říčan. Opatrně ji překřížíme a po pár desítkách metrů odbočíme doprava po nenápadné modré značce.
Na lesním rozcestí před Mukařovem ji zaměníme za červenou a té se budeme držet hodně dlouho. Z lesa se na chvíli vynoříme v Babicích, ale jen co obec projedeme, hned do něj zase zahučíme. Všimneme si po levé ruce pomníku Rudé armády. Nic se tady nestalo, žádný boj tu neproběhl. Památník upozorňuje jen na to, že zde Rudá armáda tábořila 9. května roku 1945.
Další terénní jízda, někdy velmi technická, nás dovede k nenápadnému placatému kopci Na Plachtě (391 m n.m.). Nenechme si ale ujít prohlídku bývalého lomu na jeho temeni, ze kterého je dnes přírodní rezervace. Pokud jste opravdu dobří, můžete si zaskákat ve zdejším bikeparku, který vybudovali amatérští nadšenci z hromad hlíny a dřevěných můstků od lomu k vesnici Třebohostice.
Po silnicích a loukách projíždíme Škvorec, Klánovický les, Koloděje a do opravdového terénu sjedeme zase až dolů do údolí Rokytky u Královic. Pak zase po vedlejších silničkách projedeme Uhříněves a míříme na poslední terénní úsek podél Pikovického potoka a Botiče. Z Hostivaře dojedeme po Švehlově ulici na metro Skalka v Praze. Protože je to čtyřproudová výpadovka z metropole, raději se držíme na chodníku, aby nás nesrazilo auto.
REPORTÁŽ Na cyklisty čeká v Praze mnoho nebezpečí. Rozpadlé chodníky, zarostlé cyklotrasy, frekventované ulice, zlí řidiči. Vše jsme si užili během jízdy z Letňan do Hostivaře. Deset kilometrů propojuje důležité pražské periferie
Orlické Záhoří je šest vesnic propojených do jedné obce, jejímž tradičním centrem je Kunštát. Ve 13. století zde stával hrad. Byl dřevěný, takže z něj nic nezůstalo. Pozdější propojení majetků a hranic
Ondřej Cink už přemýšlel o konci kariéry, ale teď poprvé vyhrál závod Světového poháru cross country na horských kolech. Podařilo se mu to ve 34 letech na trati v rakouském Leogangu.
Po velmi úspěšném loňském roce, během něhož ovládl mistrovství světa v klasickém ironmanu na Havaji a přidal stříbro na světovém šampionátu na poloviční distanci (70.3) na Novém Zélandu, vstupuje paratriatlonista Jan Tománek
Ideální městská lokalita pro horská kola byla postavena na umělém kopci za pražským sídlištěm Letňany. 60 metrů převýšení vydalo 5 kilometrů zajímavých singltrailů.