Jílové, tady už zlato není

Jílové, tady už zlato není
Sázava na Žampachu.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

V Jílovém u Prahy se těžilo zlato dva tisíce let. Za tu dobu vyrvali lidé ze skal asi jedenáct tun žlutého blýskavého kovu. To je kovová kostka o hraně pouhých tři čtvrtě metru. Sedli jsme na kolo a jeli se podívat, kdeže se horníci pachtili za mamonem.

Jílové, tady už zlato není
Jílové u Prahy, radnice na náměstí.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Obtížnost
Celý výlet měří přibližně 25 km. Místy je terén středně obtížný - vhodný pro horská kola a zdatné cykloturisty.

Doprava
Osobní auto lze odstavit na náměstí v Jílovém (placené parkoviště) nebo jeho okolí (zdarma). Nádraží Jílové u Prahy leží o dva kilometry níže hluboko v údolí u Sázavy na trati Praha Braník - Čerčany. Tuto železnici lze využít i pro libovolné zkrácení výletu. Kdo chce trasu absolvovat pěšky, může do Jílového i okolních obcí přijet několika autobusovými linkami pražské hromadné dopravy.

Aby nebylo čísel dost, ještě si s nimi trochu pohrajeme.

Rýžování, ražba, střelba

Keltové, Germáni a Slované nejspíš zlato jenom rýžovali na potocích v Posázaví a možná i v samotné řece Sázavě. To jim vydrželo tisíc let.

Středověcí horníci se dostali dovnitř skal. Kutali podél klikatých zlatonosných žil stovky metrů do nitra země. To dělali dalších tisíc let.

Teprve v posledních desetiletích moderní těžaři rozstříleli, rozdrtili a přemleli zbytky zlatonosné rudy a odložili ji na skládky. Dnes je veškeré zlato v okolí Jílového vytěžené.

Než přišli husité, těžilo se o sto šest

Za tu strašlivě dlouhou dobu bylo v celém Jílovském zlatonosném pásmu vytěženo podle kvalifikovaných odhadů něco přes deset tun zlata. To znamená v průměru pět kilogramů zlata za rok a tedy patnáct gramů za den.

Jedna tuna pracně vytěžené horniny dávala pouhých dva až osm gramů ryzího zlata.

Většina známého zlata byla v Jílovém a okolí vytěžena do husitského výbuchu zloby, to znamená do roku 1420. Po husitských bouřích byla těžba mnohokrát obnovena a zase upadala. Štoly sice nebyly nikdy zcela opuštěny, ale už tolik nevynášely jako dřív.

Nemůžeme si odpustit uvést ještě jednu podstatnou zajímavost: Z jílovského zlata byly s velkou pravděpodobností vytepány korunovační klenoty Karla IV.

Jílové.  

Jedeme z Jílového

Náš cyklistický výlet do prastaré hornické krajiny začínáme v Jílovém. Kde také jinde.

Muzeum na náměstí ve staré Mincovně sídlí v samém srdci Přemyslovské a posléze Lucemburské moci nad středověkou říší Koruny české. Odtud se řídila těžba zlata, razily mince a odesílalo bohatství do královských a později císařských rukou.

Přijeli jsme autem, a proto hledáme místo na celodenní parkování. Na náměstí se platí, ale sjedeme kousek z kopce směrem k Sázavě a tam už najdeme neplacená parkovací místa.

Jílové u Prahy.

Návrší svaté Anny bylo provrtané jako ementál

Z náměstí v Jílovém se promotáme po modré turistické značce skrz městečko a vyjedeme nahoru na návrší Svatá Anna. Hornické městečko máme jako na dlani. Všude okolo nás i pod námi byla země provrtána desítkami dolů.

Vydatné štoly byly dlouhé stovky metrů, ostatní jen desítky metrů do délky či hloubky. Všude se až do konce těžby pracovalo ručně. Někde si horníci pomáhali sázením ohně. Posledním zdejším velkým dolem byl Pepř. Dnes nad ním stojí turistická rozhledna Pepř.

Pepř.

V Lukách pod Medníkem značka končí

Stále po modré několikrát prudce stoupáme a zase klesáme skrze lesy a po loukách většinou pěšinami a polními cestami. Pěších turistů v poslední době není moc, a tak potkáváme jen jednu rodinu na výletě. Cestu máme volnou.

Sjedeme do údolí Sázavy na nádraží v Lukách pod Medníkem. Tady modrá značka končí. Budeme muset improvizovat.

Zamíříme proti proudu Sázavy. Nejprve jedeme po levé straně železnice, opustíme Luka a za chvíli pěšina zaroste do neprostupnosti. Přeneseme bicykly před koleje a úzkou cestou mezi plotem a železnicí šlapeme stále dál.

Sázava pod Žampachem.

Není to bezpečné ani legální, ale za to rychlé

Poznenáhlu se ocitneme na krásném singltreku. Cestička lesem se sice stále drží kousek od kolejí, ale je zvlněná, plná zatáček a při tom rychlá a tvrdá. Za tento terénní skvost vděčíme středověkým zlatokopům, protože jeden kopeček za druhým a mezi nimi maličká údolíčka jsou staré sejfy (sejpy), pozůstatky po povrchovém dolování.

Ocitáme se před železničním tunelem a rozhodujeme se, jak dál. Můžeme hodit kola na ramena a prodrat se s nimi po skalnatých svazích nad tunelem, nebo se odhodlat k pár minutám adrenalinové zábavy.

Vybíráme druhou možnost, protože před pár minutami projel tunelem vlak a my doufáme, že další pojede až za dlouho. Sesedneme z kol a rychle je protlačíme skrze tunel. Není to moc příjemné, protože je proražený do zatáčky a není tedy vidět na konec, zda odtamtud nepřijíždí lokomotiva.

Sázava, jez Žampach.

Přes viadukt Žampach se dostaneme ke štolám

Za tunelem ještě není úplně vyhráno, protože trať vede ve skalnatém zářezu. Mažeme odtud rychle pryč. Až se skály otevřou, čeká nás pro změnu železniční viadukt Žampach, nejvyšší kamenný most v Česku. Byl postaven současně s tratí posléze známou jako Posázavský pacifik.

Těsně za viaduktem odbočujeme doleva mírně klesající stezkou vybudovanou v prudkém skalnatém svahu. Dovede nás do údolí Studeného na Kocourském potoce k ústí štoly Svatého Antonína Paduánského. Po asfaltce vyšlápneme ještě pár stovek metrů do kopce a zastavujeme v provozní budově Jílovského muzea.

Tady se kupují vstupenky do štol, čeká na průvodce, převléká do hornických overalů a fasuje světlo. Zajímavější, ale náročnější prohlídka vede do dvoupatrového dolu Antonína Paduánského, kde se leze po dřevěných žebřících a proplétá se křivolakými chodbami.

Méně náročná je prohlídka vedlejší štoly Svatého Josefa. Ke třetí zpřístupněné štole Halíře se teprve dostaneme, ale už tady si můžeme koupit zlevněnou vstupenku na všechny tři prohlídky. Můžeme ji využít kdykoliv během celé letošní návštěvnické sezony. 

Hospoda a hotel Troníček Žampach.

Smutný konec Habsburské těžby zlata

Zase nasedáme na kola a pádíme s větrem ve vlasech úzkou silničkou po žluté značce podél zlatonosného Studeného potoka k Sázavě. Přijíždíme na jez Žampach. Dnes je tu motorkářsko-vodácko-cyklistická hospoda Troníček. Bývala tady drtírna zlaté rudy, protože bylo možné využívat největší energii, kterou středověcí lidé byli schopni ovládnout, sílu řeky. Zlato se odtud vozilo k závěrečnému zpracování nahoru do Jílového. 

MAPA Naučná stezka Jílovské zlaté doly
Kliknutím na mapu získáte velké rozlišení:

Po zelené značce pokračujeme proti proudu Sázavy nahoru podél náhonu. Je to poslední pozůstatek po Habsburském dolování. Paradoxem je, že velké peníze vložené do vylámání náhonu ve skalách nakonec přišly vniveč, protože se ukázalo, že plány byly špatné a spád řeky byl na pohon stroje k odčerpávání vody z dolů v kopcích nad Sázavou příliš malý. 

Sázava, jez Kamenný Přívoz.

Vlčí rokle nás vede na terénní stezky

V Kamenném Přívozu nezapomeneme zajít do vodácko-rybářské hospody na levém břehu u mostu, vrátíme se na pravý břeh a stoupáme po červené značce po silnici i polní cestou k nádraží Prosečnice. V prudké zatáčce pod ním odbočíme na žlutou značku do lesa. Že jsme na správně cestě, se ukáže, když podjedeme po lesní cestě viaduktem pod železnicí.

Údolím žulových balvanů a lomů stoupáme nádhernou lesní cestou k lesnímu zámečku Horní Požáry. V nejprudším stoupání Vlčí rokle sice musíme bicykly hodit na ramena, ale to nám nijak nebrání ve vychutnání krás bukového Hornopožárského lesa

Vlčí rokle v Hornopožárském lese.

Na široké lesní svážnici u Horních Požárů změníme barvu značky na modrou. U rozcestí na kopci Grybla se vrátíme zase na červenou, ale to už jsme na jiné trase. Ještě si odskočíme na Panskou skálu. Jistě zde musela být kdysi krásná vyhlídka, ale dnes je téměř úplně zarostlá, a tak se můžeme podívat úzkým průhledem jen na moře lesů pod námi. 

Po červené značce šlapeme v zajímavém lesním terénu s jednou krátkou přestávkou po lesní silničce, a na závěr nás za odměnu čeká dlouhý rychlý sjezd ke zmíněné štole Halíře. Okolní rybníky jsou pozůstatkem po dolování. Středověcí horníci z vodou totiž neustále bojovali, aby jim nezaplavila doly, ale zároveň ji potřebovali k pohonu primitivních strojů a také v technologii zpracování vytěžené rudy.

Vyhlídka Panská skála.

Vracíme se prudce do kopce

Červená značka nás pak už jednoduše dovede po loukách přes obec Borek k nádraží Jílové u Prahy. Bohužel leží v hlubokém údolí, a tak poslední úsek dnešní cyklistické túry po zlatonosném hornickém revíru vede nazpátek do Jílového frekventovanou silnicí prudce do kopce.

Dalo by se také strmě vyjet stále po červené podél potoka k lyžařskému areálu Chotouň a po modré vystoupat do Jílového. Na to ovšem už nemáme sílu.

 


Doporučené vybavení

Horské kolohelmacyklistické tretrycyklistický dres, cyklistické kalhoty, cyklistické rukavicenepromokavá bunda, funkční ponožky, cyklistické brýlesoftshellová bunda. Nářadí, lepení, pumpička, zámek na kolo, cyklobatoh nebo cyklobrašny, blikačka, světlo na kolo, lékárničkachytré hodinky. Pití a jídlo. Doklady, peníze, pojištění, outdoorová kamera nebo kompaktní fotoaparát, mapa, mobil.

UBYTOVÁNÍ: Najděte si pokoj v penzionech v Posázaví


Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

Horydoly.cz Na kole kolem Prahy

Benešov
Botič
Botič do Průhonic
Botič do Trojmezí 
Brdské hřebeny
Černošice přes most Inteligence
Dalejské údolí

Divoká Šárka
Dolní Počernice a Běchovice
Dubeč a Lítožnické rybníky

Hrusice

Jevanské rybníky
Jílové, tady už zlato není
Karlštejn na horském kole
Karlštejn na silničním kole
Kocába
Kolovraty
Konopiště
Královice
Levý Hradec
Okoř a Kralupy
Pitkovice a Kuří
Pitkovice a Uhříněves
Posázavská stezka 
Radotínský potok
Rokytka
Říčany
Říp
Uhříněves a Hostivař
Voděradské bučiny I
Voděradské bučiny II
Zahořanský potok
Závist

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

zlato a tak
Čóveče, ze začátku článku vo tý těžbě je tam dost nepřesnejch informací, doporučuju k četbě knihu Jílovské zlaté doly od Petra Morávka. Nad štolama je obed Studené (dolní), ale údolí i potok se správněji jmenuje Kocourský. Jo a klenoty korunovační jsou z jílovskýho zlata jen podle pověsti, ve skutečnosti podle rozborů nebyli schopný určit původ, závěr je, že většina zlata byla zrecyklovaná možná i z jinejch klenotů těch kol recyklace tam mohlo bejt X, takže výsledkem je mix, kterej se nedá určit.
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

TEST Bergamont E-Revox Sport

Levit alias BP Lumen nejspíš čeká katastrofa

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Elektrické koloběžky a elektrokola 2023

Elektrické koloběžky a elektrokola 2023

ŠPANĚLSKO Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
TEST Bergamont E-Revox Sport

TEST Bergamont E-Revox Sport

Elektrokolo Bergamont E-Revox Sport lime je hezký a užitečný ebike. Oceňujeme ho při terénní cykloturistice. Dobře se na něm jede po vedlejších silničkách a lesních či polních cestách, ale také po úzkých a strmých

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 4.-12.2. Lodě 4.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
BIT - veletrh Itálie, Miláno 12.-14.2. Cestovní ruch 12.2.
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 13.-15.2. 13.2.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 14.-15.2. Cestovní ruch 14.2.
For Fishing - veletrh Praha, Letňany 16.-19.2. Rybářství a myslivost 16.2.
Hohe Jagd und Fischerei - veletrh Rakousko, Salzburg 16.-19.2. Lov a rybářství 16.2.
Reise Camping - veletrh Německo, Essen 22.-26.2. 22.2.
Free - veletrh Německo, Mnichov 22.-26.2. 22.2.

Diskuse

Neseriózní text Kuba Turek, 6.2.2023 11:06, 3 příspěvky
Neseriózní text Ondra, 5.2.2023 16:33, 3 příspěvky
Meindl Perfekt Maťo, 4.2.2023 19:40, 14 příspěvků
Nohy v suchu Bretislav, 2.2.2023 18:52, 3 příspěvky
lavina Pišišvor, 2.2.2023 16:14, 2 příspěvky
Článek? Michal, 2.2.2023 13:19, 1 příspěvek
ceny za nocleh Petr, 2.2.2023 12:05, 1 příspěvek
lavina Skiák, 2.2.2023 1:57, 2 příspěvky
Skialp Honza, 31.1.2023 14:27, 16 příspěvků
Etický kodex Syndikátu no... Kuba Turek, 30.1.2023 23:51, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Projekty obnovy mokřadů z... Horydoly , 2.2.2023 17:10
Nový ročník Adapterra Awa... Horydoly , 2.2.2023 16:55
Anytimecar: 7 tipů na top... Horydoly , 2.2.2023 15:53
Běžecké závody 2023 Horydoly , 25.1.2023 20:46
Konvenční turismus je passé Horydoly Open, 20.1.2023 18:30
Pojišťovny varují před vý... Horydoly Open, 20.1.2023 18:23
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:21
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:19