Jílové, tady už zlato není

Jílové, tady už zlato není
Sázava na Žampachu.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

V Jílovém u Prahy se těžilo zlato dva tisíce let. Za tu dobu vyrvali lidé ze skal asi jedenáct tun žlutého blýskavého kovu. To je kovová kostka o hraně pouhých tři čtvrtě metru. Sedli jsme na kolo a jeli se podívat, kdeže se horníci pachtili za mamonem.

Jílové, tady už zlato není
Jílové u Prahy, radnice na náměstí.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Obtížnost
Celý výlet měří přibližně 25 km. Místy je terén středně obtížný - vhodný pro horská kola a zdatné cykloturisty.

Doprava
Osobní auto lze odstavit na náměstí v Jílovém (placené parkoviště) nebo jeho okolí (zdarma). Nádraží Jílové u Prahy leží o dva kilometry níže hluboko v údolí u Sázavy na trati Praha Braník - Čerčany. Tuto železnici lze využít i pro libovolné zkrácení výletu. Kdo chce trasu absolvovat pěšky, může do Jílového i okolních obcí přijet několika autobusovými linkami pražské hromadné dopravy.

Aby nebylo čísel dost, ještě si s nimi trochu pohrajeme.

Rýžování, ražba, střelba

Keltové, Germáni a Slované nejspíš zlato jenom rýžovali na potocích v Posázaví a možná i v samotné řece Sázavě. To jim vydrželo tisíc let.

Středověcí horníci se dostali dovnitř skal. Kutali podél klikatých zlatonosných žil stovky metrů do nitra země. To dělali dalších tisíc let.

Teprve v posledních desetiletích moderní těžaři rozstříleli, rozdrtili a přemleli zbytky zlatonosné rudy a odložili ji na skládky. Dnes je veškeré zlato v okolí Jílového vytěžené.

Než přišli husité, těžilo se o sto šest

Za tu strašlivě dlouhou dobu bylo v celém Jílovském zlatonosném pásmu vytěženo podle kvalifikovaných odhadů něco přes deset tun zlata. To znamená v průměru pět kilogramů zlata za rok a tedy patnáct gramů za den.

Jedna tuna pracně vytěžené horniny dávala pouhých dva až osm gramů ryzího zlata.

Většina známého zlata byla v Jílovém a okolí vytěžena do husitského výbuchu zloby, to znamená do roku 1420. Po husitských bouřích byla těžba mnohokrát obnovena a zase upadala. Štoly sice nebyly nikdy zcela opuštěny, ale už tolik nevynášely jako dřív.

Nemůžeme si odpustit uvést ještě jednu podstatnou zajímavost: Z jílovského zlata byly s velkou pravděpodobností vytepány korunovační klenoty Karla IV.

Jílové.  

Jedeme z Jílového

Náš cyklistický výlet do prastaré hornické krajiny začínáme v Jílovém. Kde také jinde.

Muzeum na náměstí ve staré Mincovně sídlí v samém srdci Přemyslovské a posléze Lucemburské moci nad středověkou říší Koruny české. Odtud se řídila těžba zlata, razily mince a odesílalo bohatství do královských a později císařských rukou.

Přijeli jsme autem, a proto hledáme místo na celodenní parkování. Na náměstí se platí, ale sjedeme kousek z kopce směrem k Sázavě a tam už najdeme neplacená parkovací místa.

Jílové u Prahy.

Návrší svaté Anny bylo provrtané jako ementál

Z náměstí v Jílovém se promotáme po modré turistické značce skrz městečko a vyjedeme nahoru na návrší Svatá Anna. Hornické městečko máme jako na dlani. Všude okolo nás i pod námi byla země provrtána desítkami dolů.

Vydatné štoly byly dlouhé stovky metrů, ostatní jen desítky metrů do délky či hloubky. Všude se až do konce těžby pracovalo ručně. Někde si horníci pomáhali sázením ohně. Posledním zdejším velkým dolem byl Pepř. Dnes nad ním stojí turistická rozhledna Pepř.

Pepř.

V Lukách pod Medníkem značka končí

Stále po modré několikrát prudce stoupáme a zase klesáme skrze lesy a po loukách většinou pěšinami a polními cestami. Pěších turistů v poslední době není moc, a tak potkáváme jen jednu rodinu na výletě. Cestu máme volnou.

Sjedeme do údolí Sázavy na nádraží v Lukách pod Medníkem. Tady modrá značka končí. Budeme muset improvizovat.

Zamíříme proti proudu Sázavy. Nejprve jedeme po levé straně železnice, opustíme Luka a za chvíli pěšina zaroste do neprostupnosti. Přeneseme bicykly před koleje a úzkou cestou mezi plotem a železnicí šlapeme stále dál.

Sázava pod Žampachem.

Není to bezpečné ani legální, ale za to rychlé

Poznenáhlu se ocitneme na krásném singltreku. Cestička lesem se sice stále drží kousek od kolejí, ale je zvlněná, plná zatáček a při tom rychlá a tvrdá. Za tento terénní skvost vděčíme středověkým zlatokopům, protože jeden kopeček za druhým a mezi nimi maličká údolíčka jsou staré sejfy (sejpy), pozůstatky po povrchovém dolování.

Ocitáme se před železničním tunelem a rozhodujeme se, jak dál. Můžeme hodit kola na ramena a prodrat se s nimi po skalnatých svazích nad tunelem, nebo se odhodlat k pár minutám adrenalinové zábavy.

Vybíráme druhou možnost, protože před pár minutami projel tunelem vlak a my doufáme, že další pojede až za dlouho. Sesedneme z kol a rychle je protlačíme skrze tunel. Není to moc příjemné, protože je proražený do zatáčky a není tedy vidět na konec, zda odtamtud nepřijíždí lokomotiva.

Sázava, jez Žampach.

Přes viadukt Žampach se dostaneme ke štolám

Za tunelem ještě není úplně vyhráno, protože trať vede ve skalnatém zářezu. Mažeme odtud rychle pryč. Až se skály otevřou, čeká nás pro změnu železniční viadukt Žampach, nejvyšší kamenný most v Česku. Byl postaven současně s tratí posléze známou jako Posázavský pacifik.

Těsně za viaduktem odbočujeme doleva mírně klesající stezkou vybudovanou v prudkém skalnatém svahu. Dovede nás do údolí Studeného na Kocourském potoce k ústí štoly Svatého Antonína Paduánského. Po asfaltce vyšlápneme ještě pár stovek metrů do kopce a zastavujeme v provozní budově Jílovského muzea.

Tady se kupují vstupenky do štol, čeká na průvodce, převléká do hornických overalů a fasuje světlo. Zajímavější, ale náročnější prohlídka vede do dvoupatrového dolu Antonína Paduánského, kde se leze po dřevěných žebřících a proplétá se křivolakými chodbami.

Méně náročná je prohlídka vedlejší štoly Svatého Josefa. Ke třetí zpřístupněné štole Halíře se teprve dostaneme, ale už tady si můžeme koupit zlevněnou vstupenku na všechny tři prohlídky. Můžeme ji využít kdykoliv během celé letošní návštěvnické sezony. 

Hospoda a hotel Troníček Žampach.

Smutný konec Habsburské těžby zlata

Zase nasedáme na kola a pádíme s větrem ve vlasech úzkou silničkou po žluté značce podél zlatonosného Studeného potoka k Sázavě. Přijíždíme na jez Žampach. Dnes je tu motorkářsko-vodácko-cyklistická hospoda Troníček. Bývala tady drtírna zlaté rudy, protože bylo možné využívat největší energii, kterou středověcí lidé byli schopni ovládnout, sílu řeky. Zlato se odtud vozilo k závěrečnému zpracování nahoru do Jílového. 

MAPA Naučná stezka Jílovské zlaté doly
Kliknutím na mapu získáte velké rozlišení:

Po zelené značce pokračujeme proti proudu Sázavy nahoru podél náhonu. Je to poslední pozůstatek po Habsburském dolování. Paradoxem je, že velké peníze vložené do vylámání náhonu ve skalách nakonec přišly vniveč, protože se ukázalo, že plány byly špatné a spád řeky byl na pohon stroje k odčerpávání vody z dolů v kopcích nad Sázavou příliš malý. 

Sázava, jez Kamenný Přívoz.

Vlčí rokle nás vede na terénní stezky

V Kamenném Přívozu nezapomeneme zajít do vodácko-rybářské hospody na levém břehu u mostu, vrátíme se na pravý břeh a stoupáme po červené značce po silnici i polní cestou k nádraží Prosečnice. V prudké zatáčce pod ním odbočíme na žlutou značku do lesa. Že jsme na správně cestě, se ukáže, když podjedeme po lesní cestě viaduktem pod železnicí.

Údolím žulových balvanů a lomů stoupáme nádhernou lesní cestou k lesnímu zámečku Horní Požáry. V nejprudším stoupání Vlčí rokle sice musíme bicykly hodit na ramena, ale to nám nijak nebrání ve vychutnání krás bukového Hornopožárského lesa

Vlčí rokle v Hornopožárském lese.

Na široké lesní svážnici u Horních Požárů změníme barvu značky na modrou. U rozcestí na kopci Grybla se vrátíme zase na červenou, ale to už jsme na jiné trase. Ještě si odskočíme na Panskou skálu. Jistě zde musela být kdysi krásná vyhlídka, ale dnes je téměř úplně zarostlá, a tak se můžeme podívat úzkým průhledem jen na moře lesů pod námi. 

Po červené značce šlapeme v zajímavém lesním terénu s jednou krátkou přestávkou po lesní silničce, a na závěr nás za odměnu čeká dlouhý rychlý sjezd ke zmíněné štole Halíře. Okolní rybníky jsou pozůstatkem po dolování. Středověcí horníci z vodou totiž neustále bojovali, aby jim nezaplavila doly, ale zároveň ji potřebovali k pohonu primitivních strojů a také v technologii zpracování vytěžené rudy.

Vyhlídka Panská skála.

Vracíme se prudce do kopce

Červená značka nás pak už jednoduše dovede po loukách přes obec Borek k nádraží Jílové u Prahy. Bohužel leží v hlubokém údolí, a tak poslední úsek dnešní cyklistické túry po zlatonosném hornickém revíru vede nazpátek do Jílového frekventovanou silnicí prudce do kopce.

Dalo by se také strmě vyjet stále po červené podél potoka k lyžařskému areálu Chotouň a po modré vystoupat do Jílového. Na to ovšem už nemáme sílu.

 


Doporučené vybavení

Horské kolohelmacyklistické tretrycyklistický dres, cyklistické kalhoty, cyklistické rukavicenepromokavá bunda, funkční ponožky, cyklistické brýlesoftshellová bunda. Nářadí, lepení, pumpička, zámek na kolo, cyklobatoh nebo cyklobrašny, blikačka, světlo na kolo, lékárničkachytré hodinky. Pití a jídlo. Doklady, peníze, pojištění, outdoorová kamera nebo kompaktní fotoaparát, mapa, mobil.

UBYTOVÁNÍ: Najděte si pokoj v penzionech v Posázaví


Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

Horydoly.cz Na kole kolem Prahy

Benešov
Botič
Botič do Průhonic
Botič do Trojmezí 
Brdské hřebeny
Černošice přes most Inteligence
Dalejské údolí

Divoká Šárka
Dolní Počernice a Běchovice
Dubeč a Lítožnické rybníky

Hrusice

Jevanské rybníky
Jílové, tady už zlato není
Karlštejn na horském kole
Karlštejn na silničním kole
Kocába
Kolovraty
Konopiště
Královice
Levý Hradec
Okoř a Kralupy
Pitkovice a Kuří
Pitkovice a Uhříněves
Posázavská stezka 
Radotínský potok
Rokytka
Říčany
Říp
Uhříněves a Hostivař
Voděradské bučiny I
Voděradské bučiny II
Zahořanský potok
Závist

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

zlato a tak
Čóveče, ze začátku článku vo tý těžbě je tam dost nepřesnejch informací, doporučuju k četbě knihu Jílovské zlaté doly od Petra Morávka. Nad štolama je obed Studené (dolní), ale údolí i potok se správněji jmenuje Kocourský. Jo a klenoty korunovační jsou z jílovskýho zlata jen podle pověsti, ve skutečnosti podle rozborů nebyli schopný určit původ, závěr je, že většina zlata byla zrecyklovaná možná i z jinejch klenotů těch kol recyklace tam mohlo bejt X, takže výsledkem je mix, kterej se nedá určit.
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


T-Rys, nejtěžší v trail v Rychlebech

T-Rys, nejtěžší v trail v Rychlebech

BIKE GUIDE Dva obrovské kameny T-Rys a Miláček tvoří nejtěžší trail Rychlebských stezek. Paradoxně se na nich setkávají dva outdoorové sporty - bikeři je sjíždějí seshora a boulderisté na ně lezou zespoda. ... celý článek

Cyklonovinky 2022

Superflow! Rychleby!

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Italian Bike Festival: the area dedicated to the hottest tourist trend of moment

Italian Bike Festival: the area dedicated to the hottest tourist trend of moment

The Italian Bike Festival, taking place at the Misano World Circuit between September 9th and 11th, will be devoting a large section area to the big tourist trend of the moment:
Plzeň a Plzeňsko AKTUÁLNĚ 2022

Plzeň a Plzeňsko AKTUÁLNĚ 2022

LOMANY Novinky ze západočeské metropole a okolí.
Polabí AKTUÁLNĚ 2022

Polabí AKTUÁLNĚ 2022

LABSKÁ STEZKA Rovinaté Polabí skrývá, poodhaluje a někdy dokonce nestydatě ukazuje svoji krásu. Přinášíme krátké zprávy z tohoto úrodného a zajímavého kraje.
Lanovky v Krkonoších jezdí také v září

Lanovky v Krkonoších jezdí také v září

Provoz sedačkových a kabinkových lanovek v Krkonoších je po prázdninách omezený, ale jsou stále v provozu. Přinášíme přehled jejich provozní doby.
Cyklokemp Černý potok: výprava za Jeseníky, kde to skoro nikdo nezná

Cyklokemp Černý potok: výprava za Jeseníky, kde to skoro nikdo nezná

Vidnava je české město od roku 1918. Do té doby patřilo Slezsku a posléze Německu. Není divu, protože geograficky leží v polských rovinách a pro Čechy se rozkládá daleko za Jeseníky. Vidnavsko se

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bobr cup - štafeta Litovel Kolo, kajak, běh 1.10.
Černobyl na kolečkách - diashow Prašivá Přednáší Jan Dušek 1.10. 18:00
Ralsko Tour - cyklomaraton Hradčany, letiště Horská kola 1.10.
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 20.-23.10. 20.10.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 16.-20.11. 16.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 25.-26.11. 25.11.
Kolem světa Praha, Clarion 26.-27.11. Cestovatelský festival 26.11.
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 2.-18.12. 2.12.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 5.-8.12. 5.12.
Všechnu moc imaginaci - výstava Německo, Drážďany Do 31.12. 31.12.

Diskuse

tatry Pišišvor, 28.9.2022 21:08, 1 příspěvek
Casino Bonusy Roman, 25.9.2022 1:38, 1 příspěvek
INU Honza, 24.9.2022 11:54, 1 příspěvek
Vlastní bydlení je k neza... Svatava, 22.9.2022 10:38, 4 příspěvky
Žrádlo na cesty Legimnes, 21.9.2022 17:47, 4 příspěvky
Žrádlo na cesty Lumens, 21.9.2022 16:55, 4 příspěvky
Divnej dnešní svět. Honza, 21.9.2022 12:55, 6 příspěvků
Temelín Šlojíř, 21.9.2022 10:34, 2 příspěvky
Velký Kopiniak - zajímavá... Kuba Turek, 20.9.2022 15:16, 9 příspěvků
Velký Kopiniak - zajímavá... Laďa Krejčí, 20.9.2022 14:21, 9 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

KLM Premium Comfort Horydoly Open, 23.9.2022 13:41
Portugalský LUGGit vstupu... Horydoly Open, 23.9.2022 13:35
Re: Vysoké Tatry Horydoly , 12.9.2022 11:15
Re: Subscribing to Your S... Kuba Turek, 26.8.2022 0:16
Horydoly.cz Horydoly , 26.8.2022 0:13
Re: Výběr elektrokola linki@krolkaro.pl, 24.8.2022 12:07
Lodě na vltavské vodě Horydoly , 23.8.2022 11:54
Cestovní ruch Česko Horydoly , 23.8.2022 11:16