Přes most Inteligence na kole do Českého krasu

Přes most Inteligence na kole do Českého krasu
Most Inteligence (Branický železniční most) přes Vltavu. Praha.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

BIKE GUIDE Jih Prahy představuje pro cyklisty Vltava a Berounka. V okolí těchto dvou velkých řek se dá najet spousta kilometrů po kopcovitých cestičkách v lese, polňačkách, po silnicích i na plochých cyklostezkách. Nabízíme okruh na odpoledne, který má od každého něco. Jedeme z Braníka do Černošic v přírodě i po asfaltu. 

Jak na to

Doprava

Vlakem do stanic Braník nebo Velká Chuchle. Metrem na cestující. Metrem na Smíchovské nádraží nebo na Budějovickou a poté na kole do Braníka. Kolo i cyklista jedou metrem i vlakem zdarma na předplatné pražské městské hromadné dopravy. Na kole po páteřních cyklostezkách A22 z Jižního Města nebo po A1/A2 Vltavské cyklostezce. 

Náročnost

35 km ve zvlněné krajině, místy strmá stoupání i klesání v terénu. Trasa není bezpečná pro rodiny.

Highlight

Most Inteligence, Komořanská a Lahovická lávka, Pacoldova vápenka, Cukrárna Černošice.

Booking.com

Vyrážíme na horském kole do východního výběžku Chráněné krajinné oblasti Český kras. Vápencová krajina se táhne od Berouna na okraj Prahy.

Provázet nás budou hluboké jizvy do země, které tu zanechaly opuštěné vápencové lomy, a otevřené rány dosud činných velkolomů na vápenec i stavební kámen. 

Začínáme v Braníku

Z Branického nádraží vyšlápneme podél zelené turistické značky Pikovickou a Údolní ulicí. Jedny koleje přejedeme přes přejezd se závorami, druhé koleje podjedeme a hned za malým viaduktem odbočíme doprava do lesa k Branickému rybníčku. Vyjedeme k dětskému hřišti v ulici Na údolím a značku opustíme.

Od hřiště klesá doprava dolů lesní cesta, která nás dovede na začátek železničního mostu Inteligence. Pověsti o něm praví, že na stavbě byli zaměstnáni příslušníci tzv. inteligence, jak komunisté označovali právníky, lékaře, učitele, úředníky, vědce a příslušníky dalších profesí, kteří se živili hlavou, ale v 50. letech minulého století byli přinuceni nastoupit do dělnických zaměstnání.

Most Inteligence neboli Branický železniční most

Oficiální název má Branický most a slouží železniční i pěší dopravě přes Vltavu v jižní části pražské metropole. Byl plánován na nákladní dopravu mezi Radotínem a Vršovicemi. Byl postaven jako dvoukolejný, ale od jeho zprovoznění dodnes se využívá jen jedna kolej. Na kole tedy můžeme jet bez obav.

Most byl už dostavěn v roce 1955, ale jelikož ještě nebyly dostavěny navazující tratě tak zvané Branické spojky, byl až do roku 1964 využíván jen jako testovací most pro zatěžkávací zkoušky lokomotiv. 

Při stavbě Chuchelského železničního tunelu vyšlo najevo, že únosnost horniny skalnatého břehu nad řekou je malá, a proto byl vyražen pouze jednokolejný. V plánech zůstalo několik dalších železničních spojek, které měly propojit Hlubočepy, Žvahov, Jinonice, Krč, Prokopské údolí, Branické nádraží, Smíchovské nádraží a kdo ví co ještě.

Most je přístupný pro pěší koridorem ve středu mostovky, na který vedou na obou stranách Vltavy masivní kamenná schodiště.

Malá a Velká Chuchle

Se zelenou značkou se znovu setkáváme na mostě. Provede nás dále pod Strakonickou ulicí do Malé Chuchle. Tam se napojíme na žlutou značku.

 

Konečně vjedeme do přírody. Vystoupáme vysoko na zalesněný vltavský svah, mineme Mariánský pramen, zookoutek, kostel svatého Jana Nepomuckého s parádní vyhlídkou na Vltavu a klesneme do Velké Chuchle.

Přepojujeme se na modrou turistickou značku.

Světový unikát na pálení vápna

Zastavujeme se u světově významné Pacoldovy vápenky. Za dokázala pálit vápno z netříděného vápence podle převratného patentu Jiřího Pacolda. Říká se jí téř Petzoldova vápenka podle významné rodiny Petzoldů, kterým patřily mnohé lomy a vápenky od Křivoklátu k Praze.

Průmyslový objekt se skládá ze dvou dvojitých šachtových pecí. Pece byly plněny vápencem shora. Kámen rozbíjelo na příslušnou velikost 6 dělníků. Dalších 6 lidí byli topiči a nahazovači kamene. Pracovalo se na tři směny. Za den se vyrobilo 10 tun vápna. Vápenka pracovala do roku 1938. Dnes je technickou památkou.

Okolo mramorového lomu Cikánka

Strmě vystoupáme lesem a loukou do Slivence. Pokud máte hlad a žízeň doporučujeme tady zajít do některé s hospod poblíž návsi. Další občerstvení budeme moci navštívit až za dlouho.

Červená značka nás protáhne skrze Slivenec, pod dálničním Pražským okruhem a okolo obrovské elektrické rozvodny Řeporyje. Nahlédneme do mramorového lomu Cikánka a velkého vápencového lomu Špička. Opatrně sjedeme strmou kamenitou pěšinou do Radotínského údolí k Maškovu mlýnu.

Chvilku stoupáme po silnici, ale značka nás velmi rychle zavede doleva na úzkou silničku podél Radotínského potoka.

Horydoly.czČTĚTE O HISTORII: 22 mlýnů na Radotínském potoce 

Radotínský potok. Cvrčkův mlýn (U Suchých).

U Kalinova mlýnu odbočíme z červené značky na modrou a cesta prudce stoupá do lesa. Tady téměř všichni cyklisté tlačí svá kola. Vyjet dlouhé strmé stoupání je sice výzva, ale jako pokaždé se o to ani nepokoušíme, protože je zřejmé, že je nad naše síly.

Do vyhlášené cukrárny v Černošicích

Z lesa vyjedeme na polní cestu v otevřeném terénu. Projedeme Třebotov, znovu se ponoříme do lesa a na Kulivé hoře naposledy změníme barvu značky na zelenou. Ta nás dovede dlouhým klesáním do Černošic na nádraží. Téměř každý cyklista se tady zastaví v cukrárně. Zdejší dortíky i zmrzlina jsou vyhlášené.

Horydoly.czNA LODI: Plujeme po dolní Berounce k Vltavě

Praha.

Pak už jenom najedeme na oblíbenou cyklostezku podél Berounky. Pod monstrózním Radotínským mostem a Pražském okruhu najdeme nájezd na lávku zavěšenou pod mostovku a přejedeme po ní přes Berounku. O kilometr dál zopakujeme to samé a po lávce přejedeme přes Vltavu. Po Vltavské cyklostezce se vrátíme do Braníka k nádraží. 

VIDEO Přes most Inteligence do Černošic 

Doporučené vybavení

Horské kolopřilbacyklistické tretrycyklistický drescyklistické kalhoty, cyklorukavičky, nepromokavá bunda, funkční ponožkycyklistické brýle. Nářadí, lepení, pumpičkazámek na kolo, cyklobatoh nebo cyklobrašny, blikačka a světlolékárničkasportovní hodinkykrém proti sluncirepelent proti hmyzu, doklady, peníze, outdoorová kamera nebo kompaktní fotoaparát,  mapa nebo GPSmobil.


Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě 

Horydoly.cz Na kole kolem Prahy

Benešov
Botič
Botič do Průhonic
Botič do Trojmezí 
Dalejské údolí
Divoká Šárka
Dubeč a Lítožnické rybníky
Hrusice

Jevanské rybníky
Jílové, tady už zlato není
Karlštejn na horském kole
Karlštejn na silničním kole
Kocába
Kolovraty
Královice
Levý Hradec
Okoř a Kralupy
Pitkovice a Kuří
Pitkovice a Uhříněves
Posázavská stezka 
Radotínský potok
Rokytka
Říčany
Říp
Uhříněves a Hostivař
Voděradské bučiny I
Voděradské bučiny II
Zahořanský potok
Závist

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

Trezor.io/start Martin, 29.3.2024 10:17, 117 příspěvků
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35