Jak vidí situaci vedoucí českého zastoupení Německé turistické centrály Jan Pohaněl?
V česku odborníci mluví o vypnutí zdejšího turistického průmyslu. Jak je na tom Německo?
Dost podobně. Následky koronavirové pandemie ovlivní německý turistický cestovní ruch v roce 2021 více, než se předpokládalo. Zatímco ještě v červnu němečtí analytici předpovídali ztrátu oproti roku 2019 ve výši zhruba 18 miliard EUR, skutečná ztráta bude ještě o miliardu, možná více, vyšší.
Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály také optimismem nehýří: "Současná situace na důležitých evropských trzích pro německý turistický průmysl, ale také vývoj v německých městech, jasně ukazují, že fáze obnovy bude pravděpodobně trvat roky." Předpokládáme, že se příjezdový cestovní ruch v Německu vrátí na úroveň před koronavirovou krizí nejdříve v roce 2024. O rok dříve by mohl dosáhnout 86,4 % hodnoty roku 2019.
Jak tuto situaci řešíte?
V důsledku pandemie a souvisejících vládních opatření jsme přesunuli komunikaci s možnými klienty především na sociální sítě. Na nich budeme i nadále pokračovat v seznamování zájemců s turistickými cíli. Zaměříme se na virtuální propagaci zimních sportů a středisek, představíme naše krásné lázně a balneoprovozy, a také budeme turistům představovat krásy německého přírodního prostředí a krajiny.
Chceme vysvětlovat i naši snahu o ochranu a udržitelnost životního prostředí. Příští rok bude Deutsche Zentrale für Tourismus představovat například certifikovaná ubytování, která dbají na ohleduplnost k životnímu prostředí. Lákat budeme cestovatele na turistické i cyklistické túry do přírody.
Jak u vás vypadá situace s coronavirem?
Turistická země Německo reprezentuje důležité hodnoty, jako cestování ohleduplné k místním obyvatelům i životnímu prostředí, minimalizace zdravotních rizik na cestách, možnosti bezbariérového cestování a další. Tyto skutečnosti musíme i nadále udržovat v povědomí české veřejnosti.
Tím spíše, že na české cestovatelské mapě je aktuálně Německo mezi rizikovými zeměmi. Při návratu je tak nutné podstoupit test na koronavirus nebo karanténu. Německo zařadilo Českou republiku rovněž mezi rizikové státy, i když opatření se v jednotlivých spolkových zemích mohou lišit. Například v Bavorsku stále platí nouzový stav. Češi si tak nemohou nejméně do odvolání zajet do této spolkové země na nákup nebo pro pohonné hmoty. Totéž platí i opačně.

Němci jsou rovněž důležití pro českou turistiku. Nejvíce zahraničních hostů vloni podle Českého statistického úřadu do Česka přijelo právě odtud. V Česku se jich ubytovaly dva miliony.
Osvědčují se v praxi on-line kampaně?
To uvidíme, až se pandemická situace uvolní. Zatím kvůli nepříznivému nákazovému vývoji v České republice i Německu klademe v rámci našich aktuálních marketingových aktivit důraz zejména na inspiraci. Příkladem je naše kampaň #rajzujeme nebo projekt 250 let Beethovena, který byl prodloužen do září 2021.
Snažíme se zaujmout případného návštěvníka drobnými, ale zajímavými tématy. Věděl jste například, že rychlé občerstvení vůbec není americkým vynálezem? Přinejmenším toto tvrzení zahrnuje pěkný malý příběh, který se kdysi odehrál v bavorském městě Regensburg / Řezno. To stojí na břehu Dunaje a jeho Staré Město bylo zahrnuté do světového dědictví UNESCO. Ve 12. století zde začali stavět most a katedrálu. Mimochodem oba architektonické klenoty stojí dodnes. Pro náš příběh je ale důležitější fakt, že co by kamenem dohodil od mostu, stojí kulinářská památka, kterou historici popsali jako nejstarší rychlé občerstvení na světě. Stavení, známé jako Klobásová kuchyně (dnes kavárna), tu zahájilo činnost v době dostavby mostu roku 1146. Je vcelku logické, že právě sem mířili stavebníci, aby rychle a lacino zahnali po práci hlad.
INFO: Germany Travel
REGION: Německo