Nafukovací člun: jaký koupit?

Nafukovací člun: jaký koupit?
Praha, Vltava, vorová propust na Štvanici.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Nafukovací čluny rychle nahrazují většinu plavidel na tuzemských řekách, jezerech, přehradách i rybnících. Plují na nich vodáci, rybáři, rekreanti i milovníci motorů.

Jak na to

Doporučené vybavení

Na plavbu je potřeba kromě člunu také další vybavení. Jiné potřebuje turista, kajakář na divoké vodě, rafter i rybář. Všichni mají motorovou nebo ruční pumpu na nafouknutí lodí, náhradní ventily a opravářskou soupravu. K tomu lékárničkumobil a nůž.

Prázdninový turista: kánoe, pádlo, plovací vesta, nepromokavý lodní pytel, kempingové vybavení, opalovací krém, repelent, plavky.

Celoroční jezdec divokých vod: kajak nebo kánoe, pádlo, přilba, plovací vesta, krycí zástěra (špricka), neoprénový oblek, boty a rukavice, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel. 

Rekreační rafter: raft, pádlo, přilba, plovací vesta, neoprenový oblek, boty, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel.

Mořský kajakář: mořský kajak, nepromokavý oděv, nepromokavé boty a rukavice, plovací vesta, záchranné lano (házečka), nepromokavé lodní pytle, navigační přístroje, nepromokavé pouzdro na mapu, kempingové vybavení, tmavé brýle, opalovací krém, GPS.

Rybář: člun, vesla nebo motor, plovací vesta, rybářské náčiní, úchyty na pruty do lodě, repelent.

Nafukují se kanoe i kajaky, rybářské čluny, motorové lodě, rafty i katamarany. Račte si vybrat! 

Mohutné rafty

Rafty pro čtyři až dvanáct lidí jsou konstruovány pro velmi obtížné řeky s velkými vlnami. Dají se na nich splouvat nejtěžší řeky na světě. Zároveň se ovšem jakoby mimochodem staly také oblíbeným plavidlem pro komerční vodácké výpravy a také na jednoduché rekreační splouvání.

Na menších řekách a menších raftech celá posádka pádluje. Při komerčních akcích kormidluje loď profesionální vůdce zvaný guide, ale raft může řídit kdokoliv s vodáckými zkušenostmi. Veletoky je nutno zdolávat pomocí vesel na velkých raftech. Veslař na divoké vodě při tom sedí ve směru plavby na rozdíl od rychlostních veslařů, kteří veslují zády ke směru jízdy.

Rafty jsou často přirovnávány k autobusům na vodě. Je to trefná paralela, protože jsou to plavidla mohutná, pomalá a jejich řízení vyžaduje velké úsilí. Rozjetí, zastavení i zatáčení potřebuje nějaký čas a koordinaci celé posádky. Za to jsou rafty velice stabilní plavidla, čehož využívají vodáci na extrémních tocích i rodinky na letních řekách. Bezpečně se na nich zdolávají i vysoké jezy.

Rafting na italské řece Noce.

Univerzální kánoe

Nafukovací kánoe je nejoblíbenější plavidlo vodáků, jehož popularita už zdaleka převýšila pevné kanoe z laminátu nebo plastu. V kánoi se klečí a pádluje na jednu stranu, při odpočinkové plavbě je možné sedět na lavičkách uvnitř lodi. Vyrábějí se modely pro dva nebo tři vodáky. Na hodně divokou vodu se používají samovylévací kánoe. Fungují tak, že když je zalijí seshora vlny, voda odteče ze dna tak zvaným rukávem, neboli širokou odtokovou trubkou.

Nafukovací kánoe jsou plavidla poněkud nemotorná, ale za to velmi stabilní a přiměřeně ovladatelná. Sjedou kdejaký jez, prokličkují kamenitými peřejemi, uvezou tábornické vybavení nebo dvě děti. Zkušení jezdci na nich zvládnou i hodně divoké alpské řeky. Jezdí se na nich týdenní vodácké dovolené i víkendové sjezdy českých řek.

Botič 2016, jez Marcela.

Kajaky na divokou vodu

Nafukovací kajaky jsou tak trochu vodáckou specialitou. Jeden vodák pádluje na obě strany a v sedě. Malá loďka je díky tomu neuvěřitelně obratná. Kde rafteři projedou brutální silou, tam si kajakáři pohrávají s vlnami a vybírají si nejlepší stopu.

Kajaky na mírné toky vypadají jako zmenšené kanoe. Na divokou vodu se vyrábějí modely, které se zakrývají tak zvanou špricdekou, neboli krycí zástěrou proti zalévání lodě vlnami. Takový kajak umožňuje po zvrhnutí návrat na hladinu eskymáckým obratem. To ovšem zvládají jen trénovaní kajakáři. Pro letní hraní na vlnách, především v teplém moři, se prodávají kajaky zvané sit-on-top, kde jezdec sedí na kajaku seshora na palubě. Výhodou je, že při sebemenším problému může vodák opustit kajak rychle a bezpečně tím, že spadne do vody.

Nafukovací kajak Gumotex Twist.

Mořské kajaky

Mořské kajaky jsou rychlé, dlouhé, pro jednoho nebo dva kajakáře. Kromě posádky uvezou hodně nákladu, a tak do nich lze naložit jídlo, pití a tábornickou výbavu na mnohadenní plavbu.

Pohodlně se v nich pádluje na velkých přehradách, jezerech nebo veletocích. Když přidáme krycí zástěru proti vlnám a směrovou ploutev, můžeme se na kajaku vydat na dlouhou túru podél mořského pobřeží.

Gumotex Seawave. S kokpitem pro dvě osoby.

Čluny na hraní, pramičky i motorové lodě

Nafukovací čluny mají velmi široké použití. Na levných modelech, které připomínají spíš nafukovací hračky, se řádí na dovolené u vody. Střední třída člunů bývá vybavená jednoduchými vesly a slouží jako pramičky pro rybáře nebo pro potápěče na jezerech či přehradách. Lze je také dovybavit malými elektrickými motory a používat je k dopravě osob a zásob z větší jachty na souš v přístavech i na volném pobřeží. Nejvyšší třída nafukovacích člunů začíná tam, kde lze relativně pevnou konstrukci osadit benzínovým motorem. Takové čluny patří už mezi regulérní motorové lodě, na které je potřeba mít kapitánské zkoušky.

Šlapací čluny

Pro rekreační účely, ale také pro rybáře se vyrábějí různé konstrukce spojující nafukovací plováky a pohon na šlapání. Je to na klidné hladině efektivnější, rychlejší a méně namáhavé, než pádlování či veslování. Navíc přitom má posádka na lodi volné ruce. Daní za tuto výhody je vyšší váha člunu a také jeho velký objem při transportu na suchu, například v automobilu.

Praha, Vltava, Jiráskův most, Žofín (vlevo) a Dětský ostrov (vpravo).

Katamarany pro všechny účely

Všechny druhy nafukovacích člunů mají alternativu – katamaran. Nejjednodušší katamaranové kajaky na divokou vodu jsou vlastně jen dva nafukovací plováky a místo trupu jsou spojené pevnou lavicí k sezení. Podobně jsou konstruované také katamaranové kanoe, rafty a motorové čluny. Jejich výhodou je především obrovská stabilita. Převrhnout katamaran dokážou jen opravdu velké vlny, případně zcela neschopná posádka. Nevýhodou je, že katamaran je zpravidla těžší a hůře ovladatelný, než loď s jedním trupem.

Katamaran z Jeniseje pluje po Svratce.

Použití nafukovacích člunů

Nafukovací plavidlo

Obtížnost

Vodní terén

Vhodné využití

Posádka

Raft

WW 2

WW 5

Řeky

Adrenalinové jízdy na vodnatých tocích

4-12 osob

Kanoe

WW 1

WW 4

Řeky

Vodácká turistika

2-3 osoby

Kajak na divokou vodu

WW 2

WW 4

Řeky, potoky

Divoké proudy a nepřehledné toky

1 osoba

Mořský kajak

ZW

Přehrady, veletoky, moře

Dlouhé a rychlé putování po klidné hladině

1-2 osoby

Člun

ZW

Rybníky, zátoky

Vodní hrátky, rybaření, pomocná přeprava osob

Cca 1-4 osoby

 

Přednosti nafukovacích člunů

* Skladnost - nafukovací kanoe se vejde do přenosného batohu, raft odvezete v osobním autě.

* Nízká hmotnost - nafukovací člun unese dítě i slabá žena.

* Snadná doprava - na přepravu raftu nepotřebujete vozík za auto ani střešní nosič, s kánoí či kajakem můžete cestovat autobusem i vlakem.

* Bezpečnost - nafukovací člun se nepotopí, ani když se převrátí.

 

Co je důležité vědět o sportovních lodích:

Šířka a délka

Čím je loď širší, tím je stabilnější. Čím je štíhlejší a delší, tím je rychlejší. Nejrychlejší jsou proto úzké a dlouhé mořské kajaky. Nejstabilnější, ale za to pomalé jsou bachraté mohutné rafty. Někde mezi tím jsou kanoe a kajaky. Podle použití si vybíráme konkrétní modely. Na pomalé široké řece nepotřebujeme ani tak stabilitu, spíše oceníme rychlost, abychom se při pádlování zbytečně neunavili. V divokých proudech potřebuje loď co nejstabilnější, abychom se nepřevrhli.

Tvar dna

Dno tvarované do písmena "V", případně doplněné o výrazný kýl nebo dokonce ploutvičku, dobře drží směr. Tak vypadají dlouhé štíhlé mořské kajaky zespoda. Kajakář na začátku zátoky nasadí správný směr a teprve až na konci zátoky zahne.

Dno ve tvaru písmene "U" umožňuje rychlé změny směru a dává lodi točivé vlastnosti. To oceňují kajakáři na divoké vodě, kteří neustále zatáčejí, nacházejí nejlepší cestu mezi vlnami a kličkují mezi kameny, a také kanoisté, kteří splouvají řeky klikatící se v meandrech.

Nosnost

Nosnost člunu závisí na objemu vzduchu, který se vejde do nafouknutých vzduchových komor či plováků. Podle toho se určuje maximální počet osob na palubě a odhaduje hmotnost zavazadel, které s sebou vodáci mohou vzít do lodě. Vždy je třeba počítat s velkou rezervou. Například pokud hodláte vyrazit ve dvou na týdenní vodáckou túru, potřebujete loď s nosností nejméně 250 kilogramů.

Počet komor

Každý člun je zkonstruován z jedné či několika oddělených nafukovacích komor, případně samostatných plováků. Každá má samostatný ventil k nafukování i vyfukování. To má za účel zvýšit bezpečnost proti poškození (pokud se jedna komora prořízne, loď se stále drží nad vodou pomocí dalších komor), a také udržet správný tvar lodi (komory jsou zpevněné různými druhy svarů a švů).

Odolný materiál

Nafukovací čluny jsou vyráběné ze tří základních materiálů. PVC se používá na levné čluny určené spíš na hraní, než seriozní pádlování. Čím je materiál silnější, tím je loď těžší, ale také odolnější.

Z hypalonu je vyrobena většina turistických, rybářských a záchranářských nafukovacích člunů. Je to finančně dostupný materiál a při tom odolný, pevný a dlouho vydrží. Odolává UV záření (což je důležité v létě na řece nebo moři) i nízkým teplotám (což oceníme při skladování vyfouknutého člunu přes zimu).

Nitrilon je dražší než hypalon, ale za to významně zvyšuje odolnost nafukovací lodě proti prodření či proříznutí. Technicky je to polyesterová tkanina s nánosy syntetického kaučuku.

Horydoly.cz Základní rady do obchodu

LYŽE: sjezdovky - běžky - běžky pro ženyskialpinismus - snowboard - lyžařská helma - lyžařské brýle

HOROLEZECTVÍ: sněžnice - cepíny a mačky - pohorky

TURISTIKA: autostany - stany - stany - spací pytle - trekkingové boty - batohy - pláštěnky na batohyoblečení  - teleskopické hůlky

BĚH: běžecké boty -  outdoorové boty

CYKLISTIKA: jízdní kola

VODNÍ SPORTY: lodě - nafukovací lodě

FOTO a VIDEO: fotoaparáty

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Houby AKTUÁLNĚ 2024

Houby AKTUÁLNĚ 2024

ČESKÝ RÁJ Přinášíme zprávy z lesů a luk. Přejeme dobrou chuť, ať už připravujete smaženici, sušíte nebo nakládáte jakékoliv jedlé houby!... celý článek

Ralsko AKTUÁLNĚ 2024

Dovolená s mazlíčkem. Co musíte zajistit předem?

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Panoramatická stezka Hohe Tauern Panorama Trail

Panoramatická stezka Hohe Tauern Panorama Trail

Dálková vyhlídková turistická Hohe Tauern Panorama Trail je dlouhá 270 kilometrů. Vede střídavě horskými pastvinami a přes vrcholy zpět do údolí. Stezka spojuje to nejlepší, co Národní park Vysoké Taury nabízí.
Lodiloď v Chorvatsku: lodní deník na mořském kajaku

Lodiloď v Chorvatsku: lodní deník na mořském kajaku

"Co bychom v Chorvatsku mohli dělat v létě, když je horko na kolo?" říkal si Zdeněk Kukal, který už desítky let na jaře a na podzim vozí cyklisty velkou lodí od ostrova k ostrovu.
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2024 na 2300 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Vytlačí sociální kasina tradiční kasina jako Spinanga?

Vytlačí sociální kasina tradiční kasina jako Spinanga?

Online kasina jsou dnes velice rozšířenou možností zábavy, která je snadno dostupná každému. Samozřejmě jsou regulovaná státem, v kasinech proto mohou hrát jen osoby starší 18 let a musejí splňovat ještě další
Strousberg - krach evropského železničního magnáta ve Zbirohu

Strousberg - krach evropského železničního magnáta ve Zbirohu

Bethel Henry Strousberg (1823-1884) postavil obrovské železářské provozy v Brdech a na Křivoklátsku. Srdcem jeho podnikání byl Zbiroh. Jenže 30. listopadu 1877 padly do exekuce všechny Strousbergovy závody v Borku, Holoubkově, Dobřívě, Strašnicích,

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sjoa River Festival Norsko, Sjoa 9.-14.7. 9.7.
Hračkobraní Kamenice nad Lipou 10.-14.7. 10.7.
Pelargonie - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 11.-14.7. 11.7.
Paddleboarding - mistrovství České republiky Bezdrev 12.-14.7. 12.7.
Přejezd republiky Šatov 12.-14.7. 12.7.
Salzkammergut - cyklomaraton Rakousko, Bad Goisern Horská kola 13.7.
Nostalgický vlak Borohrádek Pardubice Turistika 13.7.
Parním vlakem Českým rájem Turnov Nostalgický vlak 13.7.
Vajgarská saň - dračí lodě Jindřichův Hradec, Vajgar 13.7.
Parním vlakem Českým rájem Turnov Nostalgický vlak 20.7.

Diskuse

Klobouk dolů Novinář, 13.7.2024 18:04, 1 příspěvek
Mariánská cesta Kuba Turek, 11.7.2024 21:19, 4 příspěvky
Mariánská cesta Honza, 11.7.2024 20:42, 4 příspěvky
Červený mlýn Vochov Kuba Turek, 11.7.2024 13:06, 3 příspěvky
Mariánská cesta Horydoly, 11.7.2024 12:37, 4 příspěvky
Červený mlýn Vochov Kuba Turek, 11.7.2024 12:30, 3 příspěvky
INU Honza, 11.7.2024 9:42, 4 příspěvky
rybí přechod? Střelec, 11.7.2024 7:55, 3 příspěvky
Alenka v říši divů je stá... Kuba Turek, 10.7.2024 11:28, 2 příspěvky
INU Honza, 10.7.2024 8:26, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38
Mořské kajaky Horydoly Open, 17.6.2024 12:10
Cyklistický závod L´Etape... Horydoly , 15.6.2024 3:43
Pádlojízda po Vltavě Horydoly , 4.6.2024 12:39
Vodácké závody 2024 Horydoly , 4.6.2024 12:30