Nafukovací člun: jaký koupit?

Nafukovací člun: jaký koupit?
Praha, Vltava, vorová propust na Štvanici.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Nafukovací čluny rychle nahrazují většinu plavidel na tuzemských řekách, jezerech, přehradách i rybnících. Plují na nich vodáci, rybáři, rekreanti i milovníci motorů.

Jak na to

Doporučené vybavení

Na plavbu je potřeba kromě člunu také další vybavení. Jiné potřebuje turista, kajakář na divoké vodě, rafter i rybář. Všichni mají motorovou nebo ruční pumpu na nafouknutí lodí, náhradní ventily a opravářskou soupravu. K tomu lékárničkumobil a nůž.

Prázdninový turista: kánoe, pádlo, plovací vesta, nepromokavý lodní pytel, kempingové vybavení, opalovací krém, repelent, plavky.

Celoroční jezdec divokých vod: kajak nebo kánoe, pádlo, přilba, plovací vesta, krycí zástěra (špricka), neoprénový oblek, boty a rukavice, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel. 

Rekreační rafter: raft, pádlo, přilba, plovací vesta, neoprenový oblek, boty, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel.

Mořský kajakář: mořský kajak, nepromokavý oděv, nepromokavé boty a rukavice, plovací vesta, záchranné lano (házečka), nepromokavé lodní pytle, navigační přístroje, nepromokavé pouzdro na mapu, kempingové vybavení, tmavé brýle, opalovací krém, GPS.

Rybář: člun, vesla nebo motor, plovací vesta, rybářské náčiní, úchyty na pruty do lodě, repelent.

Nafukují se kanoe i kajaky, rybářské čluny, motorové lodě, rafty i katamarany. Račte si vybrat! 

Mohutné rafty

Rafty pro čtyři až dvanáct lidí jsou konstruovány pro velmi obtížné řeky s velkými vlnami. Dají se na nich splouvat nejtěžší řeky na světě. Zároveň se ovšem jakoby mimochodem staly také oblíbeným plavidlem pro komerční vodácké výpravy a také na jednoduché rekreační splouvání.

Na menších řekách a menších raftech celá posádka pádluje. Při komerčních akcích kormidluje loď profesionální vůdce zvaný guide, ale raft může řídit kdokoliv s vodáckými zkušenostmi. Veletoky je nutno zdolávat pomocí vesel na velkých raftech. Veslař na divoké vodě při tom sedí ve směru plavby na rozdíl od rychlostních veslařů, kteří veslují zády ke směru jízdy.

Rafty jsou často přirovnávány k autobusům na vodě. Je to trefná paralela, protože jsou to plavidla mohutná, pomalá a jejich řízení vyžaduje velké úsilí. Rozjetí, zastavení i zatáčení potřebuje nějaký čas a koordinaci celé posádky. Za to jsou rafty velice stabilní plavidla, čehož využívají vodáci na extrémních tocích i rodinky na letních řekách. Bezpečně se na nich zdolávají i vysoké jezy.

Rafting na italské řece Noce.

Univerzální kánoe

Nafukovací kánoe je nejoblíbenější plavidlo vodáků, jehož popularita už zdaleka převýšila pevné kanoe z laminátu nebo plastu. V kánoi se klečí a pádluje na jednu stranu, při odpočinkové plavbě je možné sedět na lavičkách uvnitř lodi. Vyrábějí se modely pro dva nebo tři vodáky. Na hodně divokou vodu se používají samovylévací kánoe. Fungují tak, že když je zalijí seshora vlny, voda odteče ze dna tak zvaným rukávem, neboli širokou odtokovou trubkou.

Nafukovací kánoe jsou plavidla poněkud nemotorná, ale za to velmi stabilní a přiměřeně ovladatelná. Sjedou kdejaký jez, prokličkují kamenitými peřejemi, uvezou tábornické vybavení nebo dvě děti. Zkušení jezdci na nich zvládnou i hodně divoké alpské řeky. Jezdí se na nich týdenní vodácké dovolené i víkendové sjezdy českých řek.

Botič 2016, jez Marcela.

Kajaky na divokou vodu

Nafukovací kajaky jsou tak trochu vodáckou specialitou. Jeden vodák pádluje na obě strany a v sedě. Malá loďka je díky tomu neuvěřitelně obratná. Kde rafteři projedou brutální silou, tam si kajakáři pohrávají s vlnami a vybírají si nejlepší stopu.

Kajaky na mírné toky vypadají jako zmenšené kanoe. Na divokou vodu se vyrábějí modely, které se zakrývají tak zvanou špricdekou, neboli krycí zástěrou proti zalévání lodě vlnami. Takový kajak umožňuje po zvrhnutí návrat na hladinu eskymáckým obratem. To ovšem zvládají jen trénovaní kajakáři. Pro letní hraní na vlnách, především v teplém moři, se prodávají kajaky zvané sit-on-top, kde jezdec sedí na kajaku seshora na palubě. Výhodou je, že při sebemenším problému může vodák opustit kajak rychle a bezpečně tím, že spadne do vody.

Nafukovací kajak Gumotex Twist.

Mořské kajaky

Mořské kajaky jsou rychlé, dlouhé, pro jednoho nebo dva kajakáře. Kromě posádky uvezou hodně nákladu, a tak do nich lze naložit jídlo, pití a tábornickou výbavu na mnohadenní plavbu.

Pohodlně se v nich pádluje na velkých přehradách, jezerech nebo veletocích. Když přidáme krycí zástěru proti vlnám a směrovou ploutev, můžeme se na kajaku vydat na dlouhou túru podél mořského pobřeží.

Gumotex Seawave. S kokpitem pro dvě osoby.

Čluny na hraní, pramičky i motorové lodě

Nafukovací čluny mají velmi široké použití. Na levných modelech, které připomínají spíš nafukovací hračky, se řádí na dovolené u vody. Střední třída člunů bývá vybavená jednoduchými vesly a slouží jako pramičky pro rybáře nebo pro potápěče na jezerech či přehradách. Lze je také dovybavit malými elektrickými motory a používat je k dopravě osob a zásob z větší jachty na souš v přístavech i na volném pobřeží. Nejvyšší třída nafukovacích člunů začíná tam, kde lze relativně pevnou konstrukci osadit benzínovým motorem. Takové čluny patří už mezi regulérní motorové lodě, na které je potřeba mít kapitánské zkoušky.

Šlapací čluny

Pro rekreační účely, ale také pro rybáře se vyrábějí různé konstrukce spojující nafukovací plováky a pohon na šlapání. Je to na klidné hladině efektivnější, rychlejší a méně namáhavé, než pádlování či veslování. Navíc přitom má posádka na lodi volné ruce. Daní za tuto výhody je vyšší váha člunu a také jeho velký objem při transportu na suchu, například v automobilu.

Praha, Vltava, Jiráskův most, Žofín (vlevo) a Dětský ostrov (vpravo).

Katamarany pro všechny účely

Všechny druhy nafukovacích člunů mají alternativu – katamaran. Nejjednodušší katamaranové kajaky na divokou vodu jsou vlastně jen dva nafukovací plováky a místo trupu jsou spojené pevnou lavicí k sezení. Podobně jsou konstruované také katamaranové kanoe, rafty a motorové čluny. Jejich výhodou je především obrovská stabilita. Převrhnout katamaran dokážou jen opravdu velké vlny, případně zcela neschopná posádka. Nevýhodou je, že katamaran je zpravidla těžší a hůře ovladatelný, než loď s jedním trupem.

Katamaran z Jeniseje pluje po Svratce.

Použití nafukovacích člunů

Nafukovací plavidlo

Obtížnost

Vodní terén

Vhodné využití

Posádka

Raft

WW 2

WW 5

Řeky

Adrenalinové jízdy na vodnatých tocích

4-12 osob

Kanoe

WW 1

WW 4

Řeky

Vodácká turistika

2-3 osoby

Kajak na divokou vodu

WW 2

WW 4

Řeky, potoky

Divoké proudy a nepřehledné toky

1 osoba

Mořský kajak

ZW

Přehrady, veletoky, moře

Dlouhé a rychlé putování po klidné hladině

1-2 osoby

Člun

ZW

Rybníky, zátoky

Vodní hrátky, rybaření, pomocná přeprava osob

Cca 1-4 osoby

 

Přednosti nafukovacích člunů

* Skladnost - nafukovací kanoe se vejde do přenosného batohu, raft odvezete v osobním autě.

* Nízká hmotnost - nafukovací člun unese dítě i slabá žena.

* Snadná doprava - na přepravu raftu nepotřebujete vozík za auto ani střešní nosič, s kánoí či kajakem můžete cestovat autobusem i vlakem.

* Bezpečnost - nafukovací člun se nepotopí, ani když se převrátí.

 

Co je důležité vědět o sportovních lodích:

Šířka a délka

Čím je loď širší, tím je stabilnější. Čím je štíhlejší a delší, tím je rychlejší. Nejrychlejší jsou proto úzké a dlouhé mořské kajaky. Nejstabilnější, ale za to pomalé jsou bachraté mohutné rafty. Někde mezi tím jsou kanoe a kajaky. Podle použití si vybíráme konkrétní modely. Na pomalé široké řece nepotřebujeme ani tak stabilitu, spíše oceníme rychlost, abychom se při pádlování zbytečně neunavili. V divokých proudech potřebuje loď co nejstabilnější, abychom se nepřevrhli.

Tvar dna

Dno tvarované do písmena "V", případně doplněné o výrazný kýl nebo dokonce ploutvičku, dobře drží směr. Tak vypadají dlouhé štíhlé mořské kajaky zespoda. Kajakář na začátku zátoky nasadí správný směr a teprve až na konci zátoky zahne.

Dno ve tvaru písmene "U" umožňuje rychlé změny směru a dává lodi točivé vlastnosti. To oceňují kajakáři na divoké vodě, kteří neustále zatáčejí, nacházejí nejlepší cestu mezi vlnami a kličkují mezi kameny, a také kanoisté, kteří splouvají řeky klikatící se v meandrech.

Nosnost

Nosnost člunu závisí na objemu vzduchu, který se vejde do nafouknutých vzduchových komor či plováků. Podle toho se určuje maximální počet osob na palubě a odhaduje hmotnost zavazadel, které s sebou vodáci mohou vzít do lodě. Vždy je třeba počítat s velkou rezervou. Například pokud hodláte vyrazit ve dvou na týdenní vodáckou túru, potřebujete loď s nosností nejméně 250 kilogramů.

Počet komor

Každý člun je zkonstruován z jedné či několika oddělených nafukovacích komor, případně samostatných plováků. Každá má samostatný ventil k nafukování i vyfukování. To má za účel zvýšit bezpečnost proti poškození (pokud se jedna komora prořízne, loď se stále drží nad vodou pomocí dalších komor), a také udržet správný tvar lodi (komory jsou zpevněné různými druhy svarů a švů).

Odolný materiál

Nafukovací čluny jsou vyráběné ze tří základních materiálů. PVC se používá na levné čluny určené spíš na hraní, než seriozní pádlování. Čím je materiál silnější, tím je loď těžší, ale také odolnější.

Z hypalonu je vyrobena většina turistických, rybářských a záchranářských nafukovacích člunů. Je to finančně dostupný materiál a při tom odolný, pevný a dlouho vydrží. Odolává UV záření (což je důležité v létě na řece nebo moři) i nízkým teplotám (což oceníme při skladování vyfouknutého člunu přes zimu).

Nitrilon je dražší než hypalon, ale za to významně zvyšuje odolnost nafukovací lodě proti prodření či proříznutí. Technicky je to polyesterová tkanina s nánosy syntetického kaučuku.

Horydoly.cz Základní rady do obchodu

LYŽE: sjezdovky - běžky - běžky pro ženyskialpinismus - snowboard - lyžařská helma - lyžařské brýle

HOROLEZECTVÍ: sněžnice - cepíny a mačky - pohorky

TURISTIKA: autostany - stany - stany - spací pytle - trekkingové boty - batohy - pláštěnky na batohyoblečení  - teleskopické hůlky

BĚH: běžecké boty -  outdoorové boty

CYKLISTIKA: jízdní kola

VODNÍ SPORTY: lodě - nafukovací lodě

FOTO a VIDEO: fotoaparáty

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Hostivařská přehrada 2021

Hostivařská přehrada 2021

Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Vstupné 129 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není omezena.... celý článek

Lehký severozápadní hřeben na Kalbling

Praha vyřazuje tramvaje T6A5, naposledy pojedou v sobotu

registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Radiožurnál Sport začíná vysílat právě dnes

Radiožurnál Sport začíná vysílat právě dnes

Nová stanice Radiožurnál Sport začne vysílat na Českém rozhlasu dnes 21. května v 11 hodin. Naladíte ji na digitálních rádiích, v televizu a také na internetu. Reportéři a moderátoři připravují sportovní rozhovory, reportáže a přímé
Katastrofální propad hotelů v Praze

Katastrofální propad hotelů v Praze

Pouhých 7 % hostů přijelo do hotelů v Praze oproti loňskému roku. Propad počtu osob i počtu přenocování byl přesně 92,9 %. To je ekonomická katastrofa v cestovním ruchu.
A pure-electric motorhome concept and a caravan that drives itself

A pure-electric motorhome concept and a caravan that drives itself

German company is developing solutions for the mobile holiday of the future – Focus on electromobility and sustainability – From visions and concepts to prototypes or even production-ready vehicles, the
Air France-KLM letí na biopalivo

Air France-KLM letí na biopalivo

Aerolinky Air France-KLM, čerpadlářská firma Total, provozovatel pařížských letišť Groupe ADP a výrobce letadel Airbus spojily síly, aby dálkové lety poháněly biopalivem. Letoun Airbus A350 byl naplněn udržitelným palivem a odstartoval 18.
Messner se potřetí ožení

Messner se potřetí ožení

Zazvoní kostelní zvony. Na veřejné vývěsce obce Kastelbell - Tschars visí svatební oznámení se jmény Reinhold Messner a Diane Schumacher.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 16.-19.6. 16.6.
ITE - veletrh Hong Kong 17.-20.6. Cestovní ruch 17.6.
Po stopách Rudolfa II. Lhota 17.-20.6. Dogtrekking 17.6.
Staré odrůdy třešní - výstava Praha, Dům ochránců přírody 17.-19.6. 17.6.
Budějovice - Praha České Budějovice 18.-20.6. Vodácký maraton 18.6.
Lezecký kemp pro ženy Tisá 18.-20.6. Vedou Edita Vopatová a Lucie Hrozová 18.6.
Jihlava - splutí Mohelno 19.6.
Krakonošův cyklomaraton Lomnice nad Popelkou Horská kola 19.6.
Stelvio Marathon Itálie, Passo Stelvio Běh 19.6.
Slavnost královny Johanky Rožmitál pod Třemšínem 19.-20.6. 19.6.

Diskuse

Dotazy Lukas B., 18.6.2021 16:11, 3 příspěvky
Dotazy Kuba Turek, 18.6.2021 14:38, 3 příspěvky
boty Michal, 18.6.2021 13:43, 1 příspěvek
Dotazy Climber Prague, 18.6.2021 11:38, 3 příspěvky
Dálkové pochody Horydoly , 16.6.2021 16:10, 2 příspěvky
Dálkové pochody Petr, 16.6.2021 13:33, 2 příspěvky
Někdo mluví o voze, někdo... Horydoly , 15.6.2021 23:17, 3 příspěvky
Někdo mluví o voze, někdo... Michael Beranek, 14.6.2021 13:16, 3 příspěvky
Lobuche? Lukas B., 14.6.2021 12:01, 2 příspěvky
Termíny? Michael Beranek, 14.6.2021 8:41, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Spodní prádlo Horydoly , 18.6.2021 10:58
Vyběhnete do žhavého Petřína Horydoly Open, 16.6.2021 12:50
Re: Koloběžky - závody Kuba Turek, 15.6.2021 11:50
Koloběžky Horydoly Open, 15.6.2021 11:42
Bike hero okolo měsíce Horydoly Open, 15.6.2021 9:56
Gutovka Open Horydoly , 10.6.2021 9:39
Cyklistické závody 2021 Horydoly , 10.6.2021 9:36
Světový den jízdního kola Horydoly Open, 3.6.2021 1:31