Nejteplejší místo v Česku je v Dobřichovicích

Dobřichovice. Na cyklostezce podél Berounky jede Crussis Urban (vlevo) a Yedoo Trexx (vpravo).
Autor snímku Mates

Nejvyšší teplota vzduchu ve stínu byla naměřena v Dobřichovicích. Středočeská obec na Berounce se rozpálila na 40,4 stupně Celsia. Zajeli jsme se tam podívat na koloběžkách a s GPS v batohu. Čekala nás tu významná keška.

Trasa: 57 km
Čas výletu: 5 h
Náročnost: střední
Terén: cyklostezky a vedlejší silnice
Highlights:  pomník nejvyšší teploty v Dobřichovicích a cyklostezka podél Berounky
Koloběžka: Crussis Urban 4.2 a Yedoo Trexx

Trasa není vhodná pro děti, vede po silnicích s běžným provozem.

Koloběžka nebo trekingové kolosportovní obuv, cyklistický dres, cyklistické rukavice, přilba, blikačka a světlo, sportovní brýle, funkční prádlo, lehká větrovka, sportovní hodinky, mobil, lékárnička, peníze a doklady, cyklistický batoh, nářadí a lepení, pumpička, zámek na kolo, malý fotoaparát.

Nejvyšší teploty bylo dosaženo v Dobřichovicích 20. srpna 2012.

Pro srovnání: zatím letošní nejvyšší teplota 37,1 stupně Celsia byla shodně naměřena ve velkoměstě Hradec Králové a vsi Tuhaň nedaleko Mělníka.

Horydoly.czJEZERNÍ SLAŤ: Nejstudenější místo v Česku

Od metra v Praze - Zličíně prokličkujeme přes dálnici, okolo Tesca a Avionu do vesnic Třebonice, Chrášťany a Jinonice. Tudy opouštíme po vedlejších silnicích nervozní metropoli a noříme se do klidu středočeské krajiny.

Rozbitý zámek Vysoký Újezd

Kopečky, pole a vsi nás dovádí do Vysokého Újezda.

Vesnice patřila od roku 1353 klášteru svatého Jiří na Pražském hradě a od roku 1409 Strahovskému klášteru. Roku 1581 jej koupil Jakub Berka z Kunvaldu, příslušník boční větve jednoho z nejvýznamnějších českých šlechtických rodů Ronovců. Poté šel Vysoký Újezd z jedné šlechtické ruky do druhé, až ho získali Šlikové. Ti přestavěli po roce 1700 původní tvrz na jednoduchý zámek. Roku 1897 byl zámek upraven do dnešní novorenesanční podoby. Rychlé střídání majitelů pokračovalo až do roku 1948, kdy se ho zmocnili komunisté a naposledy v něm sídlilo jednotné zemědělské družstvo. V roce 1990 byl zámek vrácen posledním majitelům a ti ho obratem prodali zahraniční firmě s nejasnou majetkovou strukturou. Střídání majitelů se rozhelo nanovo. Výsledkem je zchátralý zámek. Vedle nej se staví nová obec a za ním se hraje golf.

Zdevastovaný zámek Vysoký Újezd.

Pořádné svezení = držkopád

Po polňačce dojedeme do Trněného Újezda a dál do Mořiny. Rádi bychom si dali něco k jídlu a pití, ale všude mají hispoidy zavřeno. Zkoušíme to také v Mořince, ale ani tam neuspějeme. Prý až pozdě odpoledne. Aspoň tedy odlovujeme několik keší v rámci multicache Karlštejnské šachy.

Mořinka.

Česká nás cesta dolů. Konečně se pořádně svezeme! Sedláme dvě velké koloběžky Crussis Urban a jednu Yedoo Trexx, se kterými není problém uhánět s kopce hodně přes sedmdesátku.

"Frčím po hladkém asfaltu, předjíždím osobní auto, jsem v euforickém stavu," líčí Hanka okamžiky těsně před tím, než se v padesátce rozbila. "Vidím před sebou ostrou levotočivou zatáčku, brzdím. Dochází mi, že to nestihnu, ale už je pozdě. Padám přes řídítka do štěrku v příkopě."

Čekáme na ni u nejbližší křižovatky. Přijíždí celá zkrvavená a bílá jako stěna. Helmy a rukavičky ji uchránily od nejhoršího. "Sjedeme k Berounce a tam se umyji," prohlašuje Hanka. Na kruhový objezd v Letech už ale nedojede. Zastavuje a pokoušejí se o ní mdloby. Usazujeme ji k plotu, vymýváme rány a dáváme já napít. Leknutí spolu s bolestí ji pomalu přivádělo na okraj omdlení.

Odřeniny na koloběžce.

Horké Dobřichovice

Po chvíli se dá dohromady a můžeme pokračovat. Najedeme na cyklostezku po levém břehu Berounky. V Dobřichovicích vede okolo pomníčku nejvyšší naměřené teploty 40,4 stupňů Celsia. To si nemůžeme nechat ujít. Zastavujeme u vstupu do městského parku a fotíme si ho.

Dobřichovice.

O kousek dál projíždíme okolo renesančního zámku Dobřichovice. Po většinu existence patřil řádu Křižovníků s červenou hvězdou, který získal Dobřichovice od krále Václava I. již v roce 1253. Velmistr Křižovníků Hynek Berka z Dubé, spřízněný z Berky ve Vysokém Újezdu, který jsme dnes také projeli, nechal v 16. století postavit zámek místo dosavadní tvrze. Roku 1618 sem stavovské direktorium dosadilo Jindřicha Matyáše z Thurnu, ten však držel Dobřichovice jen do porážky na Bílé hoře roku 1620. Zámek zůstal v majetku Křižovníků do roku 1948. Komunisté ho poté dali jednotnému zemědělskému družstvu, v roce 1976 připadl Československé vědeckotechnické společnosti a roku 1980 Památníku národního písemnictví. V restitucích získali Křižovníci zámek zpět a postupně ho opravují. Zámek je veřejnosti nepřístupný. Výjimkou je restaurace Zámecký had a občasné kulturní akce, které v zámku pořádá město Dobřichovice.

Příjemná cyklostezka podél Berounky

Krásnou cyklostezkou podél Berounky pokračujeme do Mokropes. Ve zdejší chatové kolonii máme oblíbenou hospůdku V Lavičkách a zastavíme zde i tentokrát.

Hanka konečně může smýt krev, pot a slzy. Najíst se a napít. Rány přestanou bolet. Stěžuje si jenom, že hned po jídle bude muset tlačit do strmého kopce z osady Slunečná do osady Jas. To je znamení, že už je zcela v pořádku. Doma na poliklinice se ukáže, že je potřeba ještě vyléčit zlomený palec na ruce.

Po výtečně značené cyklostezce pokračujeme přes Černošice (doporučujeme výbornou cukrárnu a zmrzlinárnu u nádraží) a Radotín (doporučujeme několik improvizovaných cyklistických hospod na břehu řeky) do Lahoviček.

VIDEO Berani a ovce v Radotíně

Horydoly.czNA LODI: Dolní Berounka na soutoku s Vltavou

Při ústí Berounky do Vltavy se napojíme na levobřežní Vltavskou cyklostezku. Mineme modřanský přívoz i Modřanský jez.

VIDEO Sportovní propust na Modřanském jezu

Svištíme do Prahy na Barrandovský most. Přes něj se dostaneme na další cyklostezku podél Kunratického potoka, která nás dovede z Braníka, přes Krč do Horních Roztyl.

Tam překonáme brněnskou dálnici po mostě pro pěší a už nám zbyde jenom průjezd Spořilovem a Záběhlicemi, abychom mohli zaparkovat na Zahradním Městě v redakci Horydoly.

Máme v nohách 57 kilometrů. První polovina trasy vedla zvlněnou krajinou po vedejších silnicích. Druhou polovinu jsme jeli po cyklostezkách, nakonec do táhlého stoupání od Vltavy.

Koloběžka Crussis Urban.

Horydoly.cz Podívejte se na vhodné trasy pro koloběžky: Divoká a Tichá Šárka (Praha), Podél Botiče (Praha), Sjezdy z Petřína (Praha), Stromovka (Praha), Štěrboholská cyklostezka (Praha), Koupání v Hostivaři a Uhříněvsi (Praha), Vltavská cyklostezka - 1. díl (Praha), Hanspaulka-Zahradní Město (Praha), Hradčany-Karlův most-Staroměstské náměstí (Praha), Čtyři přístavy (Praha), Z Jižního Města k Vltavě (Praha), Ze Zličína k Berounce (Dobřichovice), Severní okolí Prahy (Čakovice), Podél Labe do Brandýsa (Neratovice), Z Prahy do Polabí (Neratovice), Okolo Košáteckého potoka (Mladá Boleslav), Přes Lidice do Prahy (Kladno), Kokořínskem od koupaliště ke koupališti (Mělník), Kokořínsko ze severu (Štětí), Z Ještědu do Mnichova Hradiště a Z Ještědu do Liberce a Ještědský hřeben (Liberec), Z Prahy do Harcova (Liberec), Podél Sázavy do Týnce (Poříčí), Kopanina a Frýdštejn (Český ráj), Malvíny (Čelákovice), Z Jizerek do Českého ráje (Mnichovo Hradiště), Podél Jizery do Svijan (Mnichovo Hradiště), Hradecké lesy (Hradec Králové), Veselské pískovny (Veselí nad Lužnicí), Hrad Mydlovar (Nymburk), Podél Ohře do Lokte (Karlovy Vary), Bolevecké rybníky (Plzeň), Solná komora (Mondsee), Hochkönig (Bischofshofen).

Dejte nám také vědět o svých oblíbených místech či trasách, rádi je uveřejníme. E-mail: redakce@horydoly.cz

Zobrazit místo Koloběžka - Scooter na větší mapě

Geofashion převzal web Geocaching.cz

ROZHOVOR Kladenský geocachingový internetový obchod Geofashion se pustil do vydavatelské činnosti. Získal celostátní portál Geocaching.cz.... celý článek

Feráta v Bechyni: cesta tam a zase zpět

Pražský gigaevent se překládá na příští rok

Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.