Silvestrovský skialp v Sellrain

Sellrain, chata Pforzheimer je na dohled!
Autor snímku Martin Skuhravý

Sněhu v Alpách letos zatím moc nenapadlo, ale jsou hory, kde na skvělou lyžovačku ten půlmetr bílého nadělení bohatě stačí. Do rakouského Sellrain jsme dojeli autem za pár hodin a hned jsme si připadali jako ve skialpinistickém ráji.

Silvestrovský skialp v Sellrain
Sellrain, výstup na Sonnenwand.
Autor snímku Martin Skuhravý

ohoří Sellrainer Berge se nachází necelých třicet kilometrů západně od Innsbrucku. Ohraničeno je od západu Ötztalskými Alpami, od východu a jihu Stubaiskými Alpami a od severu Inntalským údolím.

550 kilometrů z Prahy

Lokalita je tedy pro našince ideální. Po dálnici je to z Prahy do vesničky St. Sigmund in Sellrain nějakých 550 kilometrů.

Kdo by se snad v zeměpisných názvech nevyznal, stačí vědět jedno: Je to ideální skialpová oblast na prodloužený víkend.

Pokud si vybereme pro zaparkování dědinu St. Sigmund, budeme se muset smířit s parkovným. Chvíli po našem příjezdu na prázdné parkoviště přijíždí světlý minivan, z něhož se postupně trousí sedm veselých tváří.

"Ahoj Kačko!" Dáváme se do horlivé debaty o plánech na letní expedice, koštujeme vzájemně lihoviny připravené na nadcházejícího Silvestra a kolem druhé hodiny ranní uleháme vedle auta do vymrzlého spacáku.

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Stoupáme na lyžích, spolu s námi jdou sáňkaři

Nastavíme budíka? "Néé, ráno nás vyžene zima."

V deset hodin ráno se ukazuje, že nočních deset stupňů pod nulou kvalitu spánku neovlivnilo. Snažíme se tedy nezkrátit si první den v horách a rychle pobalit a vyrazit. Daří se to ale až v čase oběda.

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Mezitím se parkoviště naplňuje k prasknutí. Až na chatu Gleirsch Alm se prodíráme mezi davy rodinek se sáňkami. Dokonce odoláváme lákadlu v podobě točeného weissbiera a mažeme na jih mírně stoupajícím údolím až ke spodní stanici nákladní lanovky na chatu Pforzheimer Hütte (2308 m).

Po krátké pauze na oběd dorážíme posledních sto padesát výškových metrů k chatě. Ve winterraumu praská dřevo v kamnech a hřeje se voda na čaj. Ideální vánoční idyla.

PANORAMA: Sellrain, závěr údolí Gleirsch v zimě

Kliknutím na snímek otevřete velké panorama:

Už se nám nedaří vyrazit na plánovanou túru. Šetříme síly na nadcházející oslavu Silvestra.

Příchod Nového roku ve winterraumu

Ve winterraumu společně s námi na nový rok čekají ještě tři Němci. Ze začátku vypadají plaše, to ale netrvá dlouho. Za chvíli se přidávají ke společnému veselí. Každý po svém.

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Někdo ulehá ke společenské hře na palandu, ostatní posedávají u stolu, povídají a konzumují. Kolem jedenácté je několikrát slyšet názor, že šampaňské můžeme otevřít hned, ať se netrápíme až do půlnoci. Nakonec ale vydržíme a Nový rok vítáme jak se patří. Prskavky před chatou, špunty vzduchem a vzájemné objímání.

Prašan na Sonnenwand

Nástup na chatu a veselici máme tedy za sebou, přijeli jsme však hlavně kvůli horám. Ranní vstávání se už druhý den nedaří podle představ, plán je vzhledem k jistým okolnostem jasný.

První půlka posádky našeho auta chce přes sedélko Zischgenscharte přejít a slyžovat na chatu Westfalenhaus (2273), já a Klára vzhledem k mému zvýšenému počtu šroubů v páteři a Klářině první zkušenosti se skialpem volíme jednodušší variantu nalehko na Sonnenwand (3091).

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Zbytek české výpravy má v plánu něco úplně jiného. K našemu velikému potěšení během dne zjišťujeme, že jejich stopy nakonec vedou do téhož sedla, kam se v pozdním odpoledni dostanemi i my.

Poslední dvě serpentiny vynecháváme, protože nemáme s sebou haršajzny (stoupací železa na lyže) a užíváme si skvostný sjezd zčásti po ledovci v čerstvém prašanu až na dno doliny.

Se zapadajícím sluncem běžkujeme údolím zpátky pod chatu, kde se naposled loučíme s německými snowboardisty. Ještě jednou nasazujeme pásy a se soumrakem vystupujeme zpátky k vytopené noclehárně.

Večer se nese v podobném stylu jako ten předchozí, akorát si už nemusíme lámat hlavu nad tím, jak vydržet až do půlnoci. Kolem desáté ukončujeme diskusi okolo Kaččiny knihy Vladivostop, jejíž tři výtisky nosí všude s sebou pro případné zájemce o koupi, a hurá do hajan.

Sjezd v mlze mi natáhl záda

Poslední den výletu se nám konečně daří vstát o něco dříve, už skoro jako skialpinisté. Není to ale nic platné. Venku padá sníh, rozfoukalo se a viditelnost se snížila na několik desítek metrů.

Všichni společně se tedy vyrážíme směrem k nedalekému Rosskogelu (3081). Já s Klárou ve výšce 2750 m otáčíme špičky lyží do údolí a mlhou sjíždíme po paměti zpátky k chatě.

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Litujeme došlých baterek v navigaci. Víc času stojíme a mžouráme do mlhy, než sjezdujeme. Kousek od chaty přemlouvám GPS a ta nám z posledních sil ukazuje správný směr.

Sjezd se neobejde bez menšího karambolu. V difuzním světle přehlížím terénní nerovnost a sněhová mulda se mi postarává o nejpoctivější protažení zad od srpnové operace. Chvíli se děsím co se mnou bude, nakonec se ale ukazuje, že takové lyžování v mlze může být i zdravotně výhodné.

Poslední sjezd a hurá do Burger Kinga

Druhý den musím zpátky do lázní, a tak je výlet u konce. Zbývá tedy už jen něco drobného sníst, uklidit bivak, naházet eura do kasičky a vzhůru dolů.

Cesta k autu se nese ve stejném duchu jako předchozí sjezd, akorát už to není tolik z kopce. To ale neznamená, že bychom si ještě naposled nestihli užít trochu prašanu.

Sellrain na lyžích - skialpinismus.

Nabíráme kluky ve vedlejším údolí. Definitivní tečkou za prvním letošním skialpem je tradiční návštěva Burger Kinga za Mnichovem.

Winterraum (tzv. zimní prostor) slouží jako ubytovna v horské chatě, která je mimo letní sezonu uzavřena. Některé chaty jsou bez winterraumu, další ho mají v přízemí či suterénu, jinde jsou postaveny jako samostatné domečky mimo chatu a poslední možností je, že jako winterraum slouží vstupní část chaty uzamčená univerzálním AV-klíčem (lze si ho za zálohu a mírný poplatek půjčit v nejbližší pobočce německého nebo rakouského Alpenvereinu). Vždy je nutné se informovat předem, jak se do ubytovací části lze dostat.

Winterraum bývá vybaven palandami, dekami, základním nádobím a kamny s dřevem. Nikdy ovšem není jisté, kolik turistů a lyžařů dorazí, a tak je nutno počítat s nouzovým přespáním v nepohodlí.

Za služby se platí do kasičky, která je ve winterraumu umístěná. Ceníky jsou různé, ale obvyklá cena je 5 E/přespání, 5 E/denní spotřeba dřeva a někdy je také k dispozici pivo, šnaps či svařené víno za cca 4 E. Při odchodu je potřeba vyčist kamna a uklidit pro další návštěvníky.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Kalkalpen: Hochschwab

Vysoké Tatry: Téry Expres

Vysoké Tatry: Svišťový štít

KRKONOŠE: Sněžka - Labský důl - Obří důl - Lysá hora - Kotel - Studniční horaČertova strouha - Bílé Labe - Mumlava

Přechody: KrkonošeVysoké TatryHoch TirolHaute Route

Dobrý i na ledy
Sellrain dobrej i na softmůverský ledy: http://papous.webnode.cz/news/sellraintal-ledove-eldorado-pobliz-innsbrucku/
Celkem 1 příspěvek v diskuzi

Lyžařský slang v USA / Ski Slang in the US

Talk Like a Skier More than any other winter discipline, skiing has its own lingo.... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Slovensko AKTUÁLNĚ 2024

Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

NOVÉ FOTKY Český lyžařský mistr Bohumil Hanč umírá na Velikonoce roku 1913 během prestižního závodu na 50 km v Krkonoších. Ztráta kondice a nečas způsobí, že vysílený padne na sníh a zemře. Jediný, kdo
Obří důl v Krkonoších

Obří důl je divoké strmé údolí mezi Sněžkou a Studniční horou. Vodopády a nad nimi vysokohorské rašeliniště vytvářejí nejdivočejší kout krkonošské přírody.
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit
TEST Sportique Century Riding Cream proti otlačeninám a puchýřům

Po letech trápení jsem objevila krém na nohy, který mě zbavil otlačenin, odřenin a puchýřů na nohách. Při skialpinismu, horolezectví a náročnější turistice mažu chodidla, prsty, paty i nárty českým výrobkem s cizokrajným jménem
Palán vyhrál stříbro a bronz ve speed skiing

Fantastický úspěch vybojoval rychlostní lyžař Radim Palán. Na mistrovství světa ve Vars získal stříbrnou medaili a na stejném místě potom ještě bronzovou ve světovém poháru. Je to nejlepší výsledek v disciplině speed

Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
ITE - veletrh Hong Kong 13.-16.6. Cestovní ruch 13.6.
BITE - veletrh Čína, Peking 14.-16.6. 14.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 17.-19.6. 17.6.