Plasierkletterei v Rakouslandu

Plombergstein, Juniperus, 1. délka.
Autor snímku Lukáš Bludský

AKTUALIZACE Přináším tip na nějaké to polezení v Horním Rakousku, z Prahy pouhých 320 kilometrů a něco nad čtyři hodiny jízdy, a v Českých Budějovicích by chtěl žít každý, páč je to po cestě.

Plasierkletterei v Rakouslandu
Hoher Nock, Nockplatte.
Autor snímku Lukáš Bludský

Průvodce: Inspirací nám byl průvodčík Genussklettern Österreich Mitte, něco se najde na Bergsteigen.com

Kde spát: Penziony (od 20 e/noc se snídaní), kempy (cca 8 e/noc/osoba auto a stan včetně), spaní na parkovišti moc nedoporučuji.

Kde se vykoupat: V jezerech, né!? Všude okolo samý jezero, a von se ptá, kde se má vykoupat…

Hoher Nock, Platteneuphorie 5+

Hoher Nock je kopec vysoký 1961 metrů a je nejvyšším kopcem skupiny Sengsengebirge. Jedeme po dálnici na Gratz, sjedeme na Windischgarsten, těsně na začátku Windischgarstenu odbočíme doleva na Rading a pak už autem sledujeme dalších pět kilometrů směrovky pro chodce a cyklisty do údolí Rettenbachtal, kde je těsně před závorou útulné parkovišťátko (602 m), kam dáme spinkat dopravní prostředek, a už nám nic nebrání hodit na záda batoh a vyrazit vzhůru.

Cesta hned od začátku ostře stoupá v serpentinách a asi po hodině a čtvrt je u cesty žlutá směrovka ujišťující nás o správné cestě na vrchol Nocku a pod ní je šutr s vybledlým nápisem červenou barvou. Odbočíme doleva ze značené cesty a po lovecké stezce stoupáme vzhůru, pak kousek dolů a u dalšího červeně popsaného šutru zahneme doprava a cestičkou vyřezanou v kosodřevině dojdeme přímo pod stěnu Nockplatte. Od auta plusmínus dvě hodiny.

Po chvíli brejlení na stěnu najdeme zleva doprava se táhnoucí linii nýtů, a tak se obujeme, navážeme a chutě vyrazíme. Pět délek vede tou nejluxusnější příjemně tvarovanou skálou, vždy, když nevíme, tak cvakneme nýt. Cesta má jedinou chybu – končí příliš brzy.

Hoher Nock.

Z materiálu potřebujeme 10 expresek a nějakou tu smyci do hodin (+ samozřejmě 2 smyce do dvounýtových štandů).

Po dolezení na vrcholovou louku jdeme doprava čtvrt hodiny na hlavní vrchol (no jde to i bez něj, ale když jsme tady, tak by bylo škoda jej neudělat) a po turistické značené cestě zpátky k autu (celkem asi tři hodiny). Cesta je (prý) přes relativně dlouhý nástup a sestup poměrně populární a není divu. Turistů na sestupovce moc nepotkáme – třináctisetmetrové převýšení a žádná chalupa po cestě většinu odradí – ale i ten výhled z vršku je neobyčejně malebný.

Traunstein, Wer putzt der findet 6+ (5 povinných)

Traunstein je populární vrchol (1691 m) u jezera Traunsee. Na vršek vede jedna chodecká turistická cesta a dva lehčí klettersteigy, jeden z nich s novou obtížnou variantou dolezu, a několik pěkných lezeckých cest.

Dojedeme do Gmundenu a držíme se značení na Traunstein, a jedeme tedy po levém (východním) pobřeží až k zákazu vjezdu a parkovišti. Pozor, u parkoviště je velmi příjemná veřejná pláž, a tak v sobotu při teplém počasí je docela nouze o parkovací místa, a tak to chce vstávat brzy.

Dejme tomu že jsme zaparkovali (jestli ne, tak jsme si určitě poradili – třeba jsme se vrátili do Gmundenu a nechali auto tam a přijeli busem), a tak vyrazíme po vozové cestě podél jezera. Projdeme dva tunely a hned za druhým tunelem odbočuje vzhůru klettersteig Naturfreundsteig (obtížnost A/B). Překonáme první strmý práh a v první ostré pravotočivé zatáčce uhneme doleva do otravného suťového žlabu, který nás přivede pod stěnu přímo pod nástup cesty Sanduhrenparadies (od auta necelou hodinu).

Náš nástup leží asi 300 metrů vpravo v místě, kde jsou u stěny kořeny padlého stromu špičkou do údolí a u nich udupaný plácek ze štěrku. Řada nýtů začíná v náletových smrčcích ve výšce asi 5 m. Jsou špatně vidět.

Přístup pod stěnu má i jiné varianty, a to zejména odbočit z Naturfreundsteigu později a nebo hned tam, kde jsme vlezli do suťového žlabu stoupat hřebenem vlevo od něj (Gmundnerweg, 3+, 5 délek) a natraverzovat vpravo na konec žlabu.

Stěna se zdá na první pohled hnusná, zarostlá a mokrá, ale opak je pravdou. Pět délek v absolutně čistém, neolezeném a chytovatém vápenci je nádherných, nýty jsou relativně hustě, a kdo se nechce trápit s jedním 6+ a více 6- fleky, ten uchvátí expresky a obtížnost srazí na něco okolo pětky.

Traunstein.

Potřebujeme 12 expresek a nějakou tu smyci na dvounýtové štandy. Po skončení obtíží natáhneme ještě délku po dvojkovém hřbetu a pak smotáme lano a jdeme doleva vzhůru, kde se po čtvrthodině napojíme opět na Naturfreundsteig (cca 1100 m).

Zhodnotíme čas, počasí a bojovnost, a pokračujeme buď na vršek Traunsteinu, nebo naopak sestoupíme po Naturfreundsteigu dolů a věnujeme se koupání.

Plombergstein, Juniperus 5-

Zmohla nás únava, útočí bacil a počasí se nezdá. Co teď – něco kratšího a lehčího, nižšího, s kratším nástupem, né? A tak volíme Plombergstein. Je to kopec vysoký 830 m n.m. hned na velkou kruhovou křižovatkou u městečka St. Gilgen u jezera Wolfgangsee.

Z křižovatky jedem směrem Fuschl a po 300 metrech je vpravo parkoviště, kde necháme přibližovadlo. Nástup je necelá půlhodinka, cesta Juniperus vede podél pravé (v pohledu od městečka) hrany kopce, tedy podél hrany jihovýchodní. Nástup je asi 50 metrů od okružní turistické cesty vlevo od hrany (vpravo od hrany je strašidelná mírně převislá hladká stěna).

První metr cesty poněkud odrazuje, zdá se, že je to lámavé, zarostlé a oklouzané, ale opak je pravdou – je to nádherné a příjemné lezení. Nýtů je dostatek, a kde není nýt, tam jsou hodiny (provázané drátem, brrrr!) nebo stromek. Nejtěžším flekem cesty je začátek čtvrté délky, kdy zbabělý prvolezec zaleze hluboko do komína, kde funí a sténá, odvážná druholezkyně pak stoupá lehce a elegantně zvenku rozporem.

Zkušený botanik jistě ví, že juniperus / jalovec je jehličnatá dřevina s velmi tvrdým a houževnatým dřevem, v cestě je juniperů hned několik. Přidávám malou historickou perličku – v jedenáctém a dvanáctém století bylo toto dřevo významným rakouským vývozním artiklem a v Anglii se za jeden kvalitní luk z tohoto dřeva platilo fiskálním ekvivalentem páru tažných volů – a to vedlo k tomu, že byla v Rakousku tato kdysi hojná dřevina značně zdecimována. Tím se dostáváme k zajímavému slovu decimace, které původně znamenalo popravu každého desátého v poraženém vojsku či tlupě vzbouřenců, takže vidíme, jak se význam tohoto slova značně posunul. Tolik historická vsuvka.

Klettergarten Plombergstein

Z deště nic není a tak volný čas vyplňujeme příjemným popolézáním po Klettergarten hned u turistické cesty (v pohledu od městečka při levé hraně kopce) – skalkařská oblast je to velmi pěkná a nabízí dostatek neoklouzaných, chytovatých a slušně zajištěných cest od čtyřek po jánevimkolik na několik dní pro líného softmovera i soutěživého sportsmena.

S sebou věrtel expresek a možná nějakou tu smyci. Poznámka – kdo trpí stěnovým reflexem, ten ať nepáchá temné skutky v křoví, ale nechť využije pěkné dřevěné kadibudky u Klettergarten.

Odkazy

Klettergarten Plombergstein

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Horydoly.cz INSPIRACE: Dlouhé skalní cesty v Alpách

Bergell: Cassin Badile 6+Plotny Enrichetta 6Molteni Badile 5Fiorelli Dente della Vecchia 5Nordkante Badile 4+Marimonti Sertori 4Východní stěna Porcellizzo 3

Berner Oberland: Septumania 6a+ Eldorado

Dachstein: Schmetterling Dachstein 6Windlegergrat Torstein 5 A0Steinerweg Dachstein 5-Pichl Dachstein 4Westgrat Dirndl 3+Drasch Mitterspitz 3+Chatový pilíř Schöberl 3Normální cesta na Dachstein 2výstupy okolo Adámkovy chaty 3-6

Gesäuse: Ödsteinkante Ödstein 4+Schmitt and Co. Ödsteinkarturm 4-Pelikan - Riebe Kalbling 4-Jahn-Zimmer Hochtor 3+Hlavní hřeben Gesäuse 3+Nordwestgrat Kalbling 3Rossschweif Hochtor 3Pichl Planspitze 3Westgrat Buchstein 3Dachlgrat Hochtor 2+Peternpfad Peterscharte 2

Grossglockner: Stüdlgrat Grossglockner 4-

Hohe Tauern: Jižní pilíř Hochalmspitze 5

Hochschwab: Fledermausgrat Griesmauer 4Südgrat Schartenspitze 4-Baumgartnerweg Hochschwab 3Westgrat Pfaffenstein 3

Höllental: Himmelsleiter Grossofen 6+Richterova cesta Stadelwand 5-Wiener Neustädter Weg 4

Kalkalpen: Vegetarierkante Kampermauer 5-

Karwendel: MaMa Kante Kreuzwand 5+Herzogova hrana Lalidererspitze 5-Südwestgrat Viererspitze 4+Luftige Kante Kreuzwand 4

Mont Blanc: Le solleil avec la lune Grépon 6a+/6bŠvýcarská cesta Kapucín 7Salluard Pointe Adophe Rey 5+Normální cesta Dent du Géant 5Východní hřeben Pyramide du Tacul 4+

Ötztalské Alpy: Wazegrat Watzespitze 4

Paklenica: Velebitaški Aniča Kuk 7-

Sengsengebirge: Wer putzt der findet 6+ TraunsteinPlatteneuphorie Hoher Nock 5+Juniperus Plombergstein 5-

Stubaiské Alpy: Ostgrat Wilde Leck 4

Tennengebirge: Fun in the Sun Fieberhorn 6+/4+A0Krabbelstube Hiefler 5Jižní rampa Hochthron 4+

Totes Gebirge: Hochkarweg Spitzmauer 4Jihovýchodní hřeben Grimming 2-

Verwall: Severovýchodní hřeben Patteriol 4+

Wallis: Normální cesta Zinalrothorn 3-Hörnligrat Matterhorn 3Liongrat Matterhorn 3

Watzmann: Berchtesgadenská cesta Watzmann 3-4

Wetterstein: Wetterstoanerweg Kaiserkopf 64er-Weg Östlicher Schosskopf 5+Nordkante Höllentorkopf 5-Südgrat Sonnenspitze 5-,  Fahrradlkante Oberreintalturm 5-

Wilder Kaiser: Severní hrana Predigtstuhl 4Ellmauer Tor Tour 3+Führerweg Totenkirchl 3Severní hřeben Fleischbank 3

Zillertal: Stille Wasser 5Nordkante Lärmstange 4+

Horydoly.czVYSOKÉ TATRY: Vyberte si z desítek pěkných horolezecký cest!

Wer putzt der findet

Aktualizace Wer putzt der findet - na nástupu už není ani strom ani smyčka ani červený puntík.

Cesta začíná v místě, kde jsou u stěny kořeny padlého stromu špičkou do údolí a u nich udupaný plácek ze štěrku.

Řada nýtů začíná v náletových smrčcích ve výšce asi 5 m, je to špatně vidět.

Parkování pořád složité, v pátek ráno v 8 hodin pár posledních míst. Tak o slunečném víkendu to musí být ještě horší. Jinak cesta pěkná, to souhlasí.

• Autor Šlojíř
  • Datum a čas 26.9.2021 13:12
Jo Traunstein je prijemnej.
Juniperus
Jojo, pěkná cestička. Taky tam žijou docela pěkně veliký užovky a vobčas některá vylítne z díry zrovna když se jí chytáš.
Celkem 3 příspěvky v diskuzi

Zbranek se dostal mezi funkcionářskou elitu na olympiádě v Paříži

Lezení na Olympijských hrách v Paříži zveřejnilo všechny funkcionáře. Mezi nimi je i stavěč Jan Zbranek. Je určen ke stavbě cest na obtížnost.... celý článek

Vzdělávání – cesta k horolezeckému úspěchu?

Zprávy od horolezců 2024

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2024

Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Akce horolezců a pracovníků národního parku Saské Švýcarsko

V mnoha lezeckých oblastech Saského Švýcarska se v současnosti leze ještě dříve než se horolezec dostane ke skalám. Přístupové cesty jsou mnohy blokovány padlými suchými stromy, které sežral kůrovec.
Alter Weg na Herkulesstein - krásně ukrytá dvojka na významnou věž v Bielatalu

CLIMBING GUIDE Na pískovcové skály vede jen málo lehkých, bezpečných a hezkých výstupů. Horolezci jsou za každou takovou cestu vděční. V Bielatal kousek za německou hranicí, se jedna taková skrývá uvnitř obrovského
Pit Schubert je v metodickém nebi

Významný německý horolezec Pit Schubert, kterého znají všichni evropští lezci jako nedostižného bezpečnostního metodika, odešel do nebe. Zemřel v požehnaném věku 88 let.
Dolomity a Julské Alpy 2024

TRIGLAV Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.

Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
Kamarád ze skal - film Turnov, Muzeum Českého ráje 6.4. 20:00
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 11.-14.4. 11.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 11.-14.4. 11.4.
Valná hromada ČHS Praha 13.4.